Menu
© Renault
Column

Renault moet zich ontdoen van Jolyon Palmer

3 reacties | 1446x gelezen
16-05-2017 19:29

EvDelft | Renault ging het seizoen van 2017 in met heel veel verwachtingen. In hun tweede seizoen op de startopstelling als fabrieksteam, en met een eigen, verbeterde motor, was het algemene gevoel dat het team het achtereind van de startopstelling kon verlaten, waar ze het grootste deel van 2016 vertoefden, en elke race om de punten konden strijden.

Bron: RealSport101.com

We hebben nu een kwart van het seizoen achter de rug en het is tijd voor een tijdelijke balans. In één helft van de garage bij Renault gaat het best goed. De nieuwe coureur Nico Hülkenberg, die van Force India is overgestapt naar Renault, heeft in 5 races al 14 punten weten te behalen. Hij kwalificeerde zich 3 keer in de top tien en was in alle races de beste coureur voor de gelen. De andere coureur is Jolyon Palmer. Hij heeft meer in de muur gestaan dan dat hij over de eindstreep is gekomen. Palmer heeft nog geen punten behaald, is twee keer uitgevallen en blinkt uit in éénzijdige ongevallen. Het lijkt erop dat het tijd is voor Renault om Palmer aan de kant te zetten.

Wanneer een coureur wint, of een goede race heeft gereden, is hij de eerste die het hele team bedankt, van de strategen aan de pitmuur tot de mensen die de kleinste zaken aan de auto hebben ontworpen, die net dát verschil hebben gemaakt. Maar Palmer is anders. Ik heb hem nog nooit de mensen in Enstone horen bedanken voor het harde werk in de fabriek. Ik heb hem wel horen klagen, heel veel: de balans is niet goed, er is geen grip, er is geen neerwaartse druk. Elke keer als hij te langzaam is, ligt het aan de auto en nooit aan hemzelf.

Deze houding heeft hemzelf geen goed gedaan, not bij het grote publiek, noch bij Renault. En alle keren dat hij zijn auto in de muur parkeerde, hebben hem ook niet geholpen. In Rusland had het team veel werk omdat ze op donderdag zijn chassis moesten vervangen en op vrijdag zijn motor. De beloning die het team kreeg om Palmer op de baan te krijgen op zaterdagochtend, zonder enig tijdverlies, was dat hij de auto meteen weer afschreef door hem achterwaarts in de bandenstapels te zetten.

Nadat het team de auto voor de derde keer dat weekeinde had opgebouwd, in dit geval de achterkant, kwam Palmer tijdens de kwalificatie niet verder dan de derde bocht in zijn eerste ronde.

Palmer kwam de Formule 1 binnen als kampioen in de GP2. Deze serie heeft kampioenen geproduceerd als Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Romain Grosjean, Stoffel Vandoorne en Nico Hülkenberg. Dan zou je toch mogen verwachten dat zo'n lijst met namen betekent dat hij opgewassen is tegen de taak om mee te strijden in het middenveld. Maar Palmer is een regelrechte ramp. Tot dus ver is Palmer nog niet dichterbij zijn teamgenoot gekomen - in de kwalificatie - dan 1,655 seconden langzamer gemiddeld. Hoewel een groot deel van dat verschil afkomstig is van de rampenkwalificatie voorafgaand aan de Grote Prijs van Australië, moet Palmer op zaterdag nog altijd een verschil van een hele seconde goedmaken op Hülkenberg, op zaterdag. Dat verschil is zorgwekkend en het is tevens het grootste verschil tussen twee teamgenoten in het huidige seizoen.

Lance Stroll, de nieuwkomer bij Williams, is vier tot zes tienden per seconde langzamer tijdens de kwalificatie dan zijn zeer ervaren teamgenoot Felipe Massa. Echter, hij is constant optimistisch en zeer positief over zijn ontwikkeling. Tevens is hij pas 18, terwijl Palmer al 26 is. Als hij de snelheid nu niet heeft, is de kans dat dat ooit nog komt, kleiner dan nihil.

Daar waar Hülkenberg tijdens de Grote Prijs van Spanje om punten vocht en uiteindelijk als zesde de race wist af te sluiten, werd Palmer vijftiende. Hij was de laatste van de coureurs die rijdend over de streep kwamen. Het is gewoon niet goed genoeg.

Moet Palmer dan vervangen worden? Lastig, want één van de redenen dat Renault vorig jaar zo treuzelde met het vastleggen van Kevin Magnussen, die nu voor Haas rijdt, is dat de vader van Jolyon, Jonathan Palmer, een flinke som geld neerlegt om zijn zoon te laten rijden. Bovendien mogen de leden van het team gebruik maken van het Bedford Autodrome, dat eigendom is van Jonathan, om er te rijden met auto's van PalmerSport. En dat zijn dingen die je niet makkelijk vervangt. Echter, als het team inderdaad zesde wil worden in de eindstand van het kampioenschap voor constructeurs - drie plaatsen beter dan vorig seizoen - moet het wel punten zien te behalen met beide coureurs. Nico strijdt met Massa en met Carlos Sainz in diens Toro Rosso, terwijl Force India zich de vierde plek in het kampioenschap voor constructeurs nu al lijkt te hebben toegeëigend. Maar de vijfde plek ligt nog wijd open en de problemen die Stroll heeft, geven Renault een kans om druk te blijven uitoefenen op Williams - en Toro Rosso, want ook Daniil Kvyat valt redelijk tegen op dit moment. In de laatste drie races in Hülkenberg als negende, achtste en zesde over de streep gekomen, met een motor die nog niet zo goed is als zou moeten zijn, en op zijn vroegst pas over twee races verbeterd wordt, tijdens de Grote Prijs van Canada, om beide coureurs in de strijd te houden.

En dan, als Palmer aan de kant wordt gezet, wie moet hem vervangen? Renault heeft de laatste twee eerste vrije trainingen - in Rusland en in Spanje - gegeven aan de jonge Rus Sergey Sirotkin, maar technische problemen zorgden ervoor dat hij maar weinig kon rijden. Sirotkin is in 2015 en in 2016 derde geworden in de GP2 en lijkt veel in zijn mars te hebben. Echter, een andere mogelijkheid is te proberen Pierre Gasly, die voor Red Bull rijdt in de lagere klassen, ervaring te laten opdoen in de tweede Renault. En dan is er nog Timo Glock, die in verband wordt gebracht met een terugkeer.

Maar wie het ook moge worden, hij zal het nooit slechter doen dan Palmer, die aardig tegenvalt in zijn korte carrière.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Houdt niet in dat ik palmer niet graag zie vertrekken: Teams als Renault zouden het niet nodig moeten hebben om een slak voor geld te laten rijden. Als vervanger zie ik liever ook geen Glock: Die is al 35 en is ook nooit een mega talent geweest. Wehrlein zou misschien leuk kunnen zijn, maar daarvoor gebruiken ze het verkeerde motorblok. Een goed ervaren puntenpakker zou Buemi kunnen zijn. DIe rijdt iedereen zoek ik de FE, en zelfs RB zei laatst dat dat de enige rijder is waarvan ze enigzins spijt hebben hem te hebben laten gaan. Een ander (goedkopere) optie zou waarschijnlijk Gasly zijn ja, daarover zouden ze best wel een mooi dealtje kunnen maken met RB. op zn minst voor een jaartje en dan volgend jaar Ocon (om de franse harten te laten kloppen)

0 17-05-2017 08:13:16
Misjab
Gold Member

Ja het is duidelijk dat Stroll en Palmer geen supertalenten zijn. Nu heeft stroll inderdaad nog wat meer excuus dan palmer door zn jonge leeftijd. Maar beiden zitten er dus gewoon door de poen van hun pa.
Of ze eruit moeten vliegen, hangt dus gewoon van een simple reken sommetje af: Het verschil in prijzengeld aan einde seizoen is ongeveer 3 miljoen per plek. Dus als Renault de 5e plek misloopt door palmer, kost dat 3 miljoen, hetzelfde geldt voor williams en stroll. Dus als papa meer dan 3 miljoen betaalt, moeten ze hem lekker laten zitten, er is zowiezo altijd nog de hoop dat hij nog een keer WEL wat punten pakt en/of zowiezo voor williams eindigt. Papa stroll betaalde tientallen miljoenen, dus die hoeft geen punt te pakken dit jaar voor williams om een goede deal te hebben.........

0 17-05-2017 08:07:05
Camiel221
Nieuwspress

Timo glock heeft stoeltje gepast he dus wie weet bij renault. Als palmer nier snel iets laat zien mag hij verdwijnen.

0 16-05-2017 21:22:16
;