Menu
© Pirelli
Nieuws

De veranderingen van Liberty Media krijgen voorzichtig vorm

0 reacties | 667x gelezen
16-05-2017 13:53

EvDelft | Een vriendelijker atmosfeer in het paddock tijdens de Grote Prijs van Spanje en een hele serie evenementen en initiatieven, gelanceerd door de nieuwe eigenaren van de Formule 1 - Liberty Media. Wat was er allemaal te beleven op het circuit, het afgelopen weekeinde?

Bron: MotorSportWeek.com

Ferrari trapte de feestelijkheden in Spanje af met een kartwedstrijd, een pitstopwedstrijd en een voetbalwedstrijd, allemaal samen met sponsor Santander. Er werd een leeg gebiede afgezet op het parkeerterrein, speciaal hiervoor. Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Marc Gené werkte samen met de ambassadeurs Fernando Mrientens, Christian Karembeu en Marcos Senna van La Liga, bij een serie van evenementen. Kimi en Karembeu werden uiteindelijk de winnaar. De Fin wist een aantal prachtige doelpunten te scoren maar bleef nonchalant.

Liberty Media heeft al wat spierballen laten zien in de Formule 1, maar er was toch een verschil zichtbaar in het paddock. Alle motorhomes van de teams, die in Europa altijd tevoorschijn worden gehaald, zijn elk jaar hetzelfde. Echter, de Bernie Bus, waar Ecclestone altijd verbleef, was verdwenen. Er stond nu een kleinere voor in de plaats, waar Chase Carey, Ross Brawn en Sean Bratches hun opwachting maakten. De ingang van het paddock was aangepast, inclusief een ruime doorgang naar een prachtige ingang. Hoofdsponsor Heineken had er een mooie bar neergezet en die werd hartelijk verwelkomd door de Spaanse zon. Ook Chase Carey, de CEO van de Formule 1, was aanwezig. Hij vermaakte zich prima met de mensen die op vrijdag door het paddock dwaalden. Dat was onder de vorige eigenaar absoluut ondenkbaar.

Hoewel de motorhomes zelf er hetzelfde uitzagen als alle voorgaande jaren, waren er toch kleine veranderingen merkbaar in het paddock. De imposante eenheid van Force India was versierd met roze tinten, evenals de kussens van de stoelen, om de sponsorovereenkomst met BWT te benadrukken. Williams had het terras van Martini herzien, welke was geplaatst op het dak van het drie etages tellende kubusvormige motorhome. Ook die van McLaren had een nieuwe kleurstelling. Het grijs aan de binnenkant is vervangen door een veel plezieriger wit. Er waren ook oranje tinten aanwezig. Er stond zelfs een schaal met sinaasappels op een omgekeerde tafel.

Verder was de ingang van het paddock versierd met heel wat karikaturen en slogans. Zo werd Nico Hülkenberg afgebeeld als de Hulk, Daniel Ricciardo als een honingdas - het dier waar hij zichzelf graag mee identificeert - en er was een bizar portret van Fernando Alonso, verkleed als goochelaar, die het hoofd van Jenson Button uit een hoge hoed tevoorschijn toverde - als verwijzing naar het feit dat Button de Grote Prijs van Monaco zal rijden wanneer Alonso de Indy 500 rijdt. Kimi Räikkönen was afgebeeld op een ijsberg met een ijsje in zijn hand. Genoeg clichés, dus.

De laatste garagebox, eigenlijk bestemd voor Manor, werd gebruikt voor 'Formule 1-ervaringen'. Met andere woorden: Minardi was teruggekeerd in de vorm van Paul Stoddart - de laatste eigenaar van het team - en hij had een paar tweezitter Formule 1-auto's meegenomen. Die werden gebruikt voor een ritje voor journalisten, VIPs en een gelukkige winnaar van een wedstrijd. Twee ex-coureurs van Minardi - Patrick Friesacher en Zsolt Baumgartner - reden de tweezitters over het circuit, waarbij de passagiers de ervaring van hun leven kregen met snelheden tot wel over de 300 km/u.

Het rechte stuk voor de pitstraat werd op donderdagavond omgetoverd in een kartcircuit. Een groep locale jongelingen liet daar zien wat ze met een kart konden doen. De toeschouwers waren onder andere een paar Formule 1-coureurs en een grote groep fans. Lewis Hamilton liet weten: "Ik ben hier omdat ik heb gekart. Zonder dat, had ik nooit kunnen doen wat ik nu doe." Ook Fernando Alonso had een zeldzame glimlach op zijn gezicht terwijl hij toekeek: "Het is verbazingwekkend hoe ze het naar hun zin hebben. De passie die ze erin stoppen." Daarna werd er een groepsfoto gemaakt.

Één van de meest bizarre dingen van het weekeinde, was een 2m40 hoge robot in het paddock, in de aanloop naar de race op zondag. Deze robot werd bij de ingang geplaatst, bij de bar van Heineken, waar die veel aandacht trok. Vooral, toen die ook nog eens begon te 'zingen'. Het leek op 'Cry me a river' van Michael Buble, voordat er water wegspoot uit zijn rode ogen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;