Menu
© Pirelli
Raceverslag

GP Spanje: Hamilton wint, Max Verstappen valt uit

5 reacties | 690x gelezen
14-05-2017 16:37

EvDelft | Lewis Hamilton en Mercedes wisten een spectaculaire overwinning te behalen tijdens de Grote Prijs van Spanje, en die weg te kapen voor de neus van Ferrari en Sebastian Vettel.

Bron: BBC.com

Een slimme strategische zet van zijn team, gevolgd door een aanvallende Hamilton - die uiteindelijk Vettel kon inhalen - zorgde ervoor dat de Brit uiteindelijk de race onder controle had en zijn leiding in de race met succes kon verdedigen tegen de Tuiser. Vettel wist Hamilton bij de start in te halen en leidde de eerste helft van de race, maar wist uiteindelijk toch niet te winnen. Het is de tweede overwinning van het seizoen voor Lewis Hamilton, die nu zijn achterstand van 13 naar 6 punten heeft zien slinken. Er zijn nu 5 van de 20 races verreden.

Er waren veel incidenten in de eerste ronde. Één ervan was tussen Kimi Räikkönen en Max Verstappen, die daardoor allebei uitvielen.

Het was een spannende en interessante strijd tussen de twee topteams. Vettel had een geweldige start en nam de leiding in de race. Hij vloog om Hamilton heen in de eerste bocht en wist een voorsprong van 2,2 seconden op te bouwen in de eerste ronde. Ferrari maakte daarna de eerste pitstop, waardoor Hamilton niet het voordeel had van de verse banden, en daardoor niet de coureur van Ferrari kon inhalen. Het leek erop dat Hamilton wederom in het stof zou bijten.

Echter, Mercedes besloot de strategie aan te passen en zette Hamilton op een lange tweede stint, op de langzamere maar duurzamere medium-harde banden. Het idee was dat de Brit dan aan het einde van de race nog een aanval kon plaatsen op Sebastian, wanneer Lewis op de zachte band zou rijden en de Ferrari op de medium. Verder werd er nog tijd gewonnen door eerst Valtteri Bottas later binnen te halen, zodat hij Sebastian Vettel een paar ronden kon ophouden, die achter de tweede Mercedes reed.

De vertraging die Bottas verzorgde ten opzichte van Vettel, zorgde ervoor dat toen Hamilton na zijn pitstop weer de baan op kwam, hij in plaats van 7,3 seconden nog maar 5 seconden achter de Duitser reed. Die wist echter een geweldige inhaalactie uit te voeren op de Fin in dienst van Mercedes, waardoor het erop leek dat Vettel de race weer in zijn zak had.

Daarna verscheen de virtuele safetycar op de baan, waarbij de coureurs een bepaalde rondetijd moeten rijden, omdat de McLaren van Stoffel Vandoorne op een gevaarlijke plek op de baan stond en moest worden weggehaald. Vandoorne viel uit na een botsing met de Williams van Felipe Massa. De virtuele safetycar was er voor slechts twee ronden, maar Hamilton werd pas aan het einde van die periode van nieuwe banden voorzien door zijn team, en kreeg de zachte band weer gemonteerd.

Dat was een gok, want er moesten nog 30 ronden gereden worden. Echter, Toto Wolff liet weten dat het beter was geweest een ronde eerder te stoppen. Maar 30 ronden op de zachte band is best veel. Ferrari reageerde door Vettel een ronde later binnen te halen en hij kwam de baan weer op toen Hamilton over het rechte stuk jaagde. De twee gingen naast elkaar de eerste bocht in en Vettel dwong Hamilton van de baan terwijl hij zijn voorsprong verdedigde.

Dat betekende dat Hamilton, om de race te winnen, Vettel op de baan moest zien in te halen, en dat op een circuit waar inhalen toch al moeilijk is. Echter, hij bleef Vettel op de huid zitten in de zeven ronden die volgden voordat hij dicht genoeg bij was om de inhaalactie te voltooien. Dat was aan het einde van ronde 44. Hamilton kon gebruik maken van zijn DRS en kon de Duitser in bocht 1 buitenom inhalen.

Hamilton, die over de boordradio steeds buiten adem klonk, vroeg gespannen aan zijn team wat hij nodig had om een gat te slaan met Vettel, terwijl hij toch zijn banden kon sparen. Ferrari dacht er op dat moment aan een extra pitstop te maken. Uiteindelijk wist Hamilton, voor de 55ste keer in zijn carrière, als eerste over de streep te komen.

Het leek erop, nadat hij Hamilton zo goed had geholpen, dat Bottas de derde podiumplek voor zich zou opeisen. Echter, in rond 39 gaf zijn motor het op. Dat betekende dat Daniel Ricciardo de derde plek erfde. Hij finishte op bijna een ronde achterstand van Hamilton, met 73 seconden verschil op de Brit.

Zoals gezegd waren Max Verstappen en Kimi Räikkönen toen al uitgevallen, nadat zij naast Valtteri Bottas met zijn drieën door dee eerste bocht wilden gaan.

Force India werd vierde (Sergio Pérez) en vijfde (Esteban Ocon), terwijl Nico Hülkenberg als zevende over de streep kwam, achter de Sauber van Pascal Wehrlein. Echter, de jonge Duitser kreeg een straf van 5 seconden, waardoor hij uiteindelijk achtste werd. Ferando had een minder goede race. Nadat hij zich gisteren op de zevende plek wist te kwalificeren, viel hij in de eerste ronde - hij werd van de baan gedwongen in de eerste bocht door de Williams van Felipe Massa - terug naar de tiende plek. De Spanjaard zal vannacht op het vliegtuig stappen naar de Verenigde Staten, waar hij zich gaat voorbereiden op de Indy 500. Jenson Button zal voor hem invallen tijdens de Grote Prijs van Monaco, die over twee weken wordt verreden.

Uitslag Grote Prijs van Spanje, 14 mei 2017
Pos.
Coureur
Team
Tijd
# Rnd
Achterstand
Punten
  1.
44 - Lewis Hamilton
Mercedes
1:35'56"497
66

+25
  2.
  5 - Sebastian Vettel
Ferrari
1:35'59"987
66
+      3"490
+18
  3.
  3 - Daniel Ricciardo
Red Bull
1:37'10"475
66
+ 1'13"978
+15
  4.
11 - Sergio Pérez
Force India
1:36'25"760
65
+ 1 ronde
+12
  5.
31 - Esteban Ocon
Force India
1:36'37"102
65
+ 1 ronde
+10
  6.
27 - Nico Hülkenberg
Renault
1:37'00"68565
+ 1 ronde
+  8
  7.
94 - Pascal WehrleinSauber1:37'05"366 (5 sec straf)65
+ 1 ronde
+  6
  8.
55 - Carlos Sainz
Toro Rosso
1:37'06"506
65
+ 1 ronde
+  4
  9.
26 - Daniil Kvyat
Toro Rosso
1:37'19"845
65
+ 1 ronde
+  2
10.
  8 - Romain Grosjean
Haas
1:37'22"513
65
+ 1 ronde
+  1
11.
  9 - Marcus Eriksson
Sauber
1:36'05"401
64
+ 2 ronden

12.
14 - Fernando Alonso
McLaren
1:36'16"847
64
+ 2 ronden

13.
19 - Felipe Massa
Williams
1:36'22"327
64
+ 2 ronden

14.
20 - Kevin Magnussen
Haas
1:36'27"995
64
+ 2 ronden

15.
30 - Jolyon Palmer
Renault
1:36'29"251
64
+ 2 ronden

16.
18 - Lance Stroll
Williams
1:36'33"918
64
+ 2 ronden

DNF
77 - Valtteri Bottas
Mercedes
   55'41"841
38
Motor

DNF
  2 - Stoffel Vandoorne
McLaren
   48'13"978
32
Botsing

DNF
33 - Max Verstappen
Red Bull
     2'40"999
  1
Botsing

DNF
  7 - Kimi Räikkönen
Ferrari

  0
Botsing


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bengelke
Gold Member

sjiek begin. Stoffel had de meeste plaatsen goedgemaakt :D. Het mocht alleen nie lang duren :'(

0 14-05-2017 17:29:37
bvonk
Moderator

Toch wel leuke strijd om P1, ook in het WK. McLaren lijkt de betrouwbaarheid meer onder controle te hebben, nu de power nog.

0 14-05-2017 20:58:46
Misjab
Gold Member

Sorry bengel. Ik heb heel lang gehoopt dat stoffel zou bewijzen dat hij een toprijder is, als een mooie belgische max. Maar die jongen blijft zo tegnvallen..ik weet hoe goed alonso is, maar hij komtnog niet inde buurt van alonsos schaduw....... heel heel jammer, maar ik zie zo een weinig glorieuze en korte F1 carriere. Hij zal toch snel wat moeten laten zien. Kutmotor of niet

2 14-05-2017 22:00:26
f1stevie
Silver Member

misjab..... daar moet ik je met tegenzin gelijk in geven..... ik als Belg zijnde had ik zeker meer verwacht!
maar ook het feit dat allonso nog zo goed ik op zijn 35ste kun je niet ontkennen en dat verbaast me eigenlijk, had hij het geluk gehad zoals b.v Hamilton om steeds in een goede wagen te zitten had hij een hele kast vol met WK bekers..... maar eerlijk is eerlijk Stoffel presteert ondermaats en zijn carriere kan zomaar een gedaan zijn... mocht hij in Monaco achter Button eindigen... zie ik hem volgend jaar niet meer starten... niet alles ligt aan de wagen... het zal nu wel zijn dat allonso alles nieuwe updates krijgt ook... maar dan nog.

15-05-2017 09:21:04
Misjab
Gold Member

@F1stevie: ik schreef het ook met tegenzin... Want ik gun het hem echt en had echt goede hoop. Maar OK het kan nog; grosjean bv was ook iemand die een flinke tijd nodig have om snel te worden.
Kan me wel voorstellen dat mannen alc Nick de vries al staan te trappelen om dat stoeltje anders over te nemen (alhowel zijn ontwikeling ook niet echt met grote sprongen vooruit is gegaan)

15-05-2017 10:11:29
;