Menu
© Mercedes
Nieuws

Ferrari geeft Mercedes een nieuw soort uitdaging

1 reactie | 1105x gelezen
19-04-2017 17:30

EvDelft | Het lijkt erop dat Ferrari de uitdaging van Mercedes heeft aangenomen. Mercedes kan nu niet meer de races domineren, zoals de afgelopen 3 jaar het geval was, en Ferrari heeft hen daarmee uit hun comfortzone gelokt.

Bron: SkySports.com

Sinds de hybride turbomotoren in de Formule 1 zijn ingevoerd, begin 2014, heeft Mercedes bijna alles gewonnen wat er te winnen viel en wist alle drie de jaren beide wereldtitels te pakken. Maar nu, in het vierde jaar, staat Mercedes opeens tweede in het kampioenschap voor constructeurs, achter Ferrari, terwijl Sebastian Vettel zeven punten voorsprong heeft op Lewis Hamilton.

Vettel wist de Grote Prijs van Australië te winnen, en die van Bahrein. In beide gevallen was het niet zo zeer de superieure snelheid van de Ferrari die voor de overwinning zorgde - beide teams hebben een auto die ongeveer even snel is - maar een slimme strategie die Vettel het voordeel gaf ten opzichte van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton.

Mercedes heeft in de afgelopen drie jaar nooit echt naar de concurrentie hoeven kijken en kon elke strategie kiezen die het maar wilde. Ze reden toch eenzaam vooraan, met één of twee auto's. Maar nu is daar opeens Ferrari, en Ferrari is jarenlang in strijd geweest met Red Bull. Ferrari heeft het aangedurfd een gewaagde strategie te kiezen, en Mercedes heeft in feite gefaald met daarop te reageren.

In Bahrein was het Vettel die in ronde 11 al binnenkwam. Mercedes haalde beide coureurs binnen in ronde 14, met de safetycar op de baan. Daarbij reed Hamilton achter zijn teamgenoot, maakte een fout door Ricciardo op te houden, en kreeg daar nog eens vijf seconden straf voor. In feite dat Mercedes direct moeten reageren toen Vettel binnenkwam voor nieuwe banden, de strategie moeten spitsen. Dat lijkt iets te zijn waar Mercedes bang voor is, en Ferrari durft de gok te nemen.

Hoewel de Mercedes in de kwalificatie de superieure auto is - het team stond in alle drie de races op pole positie, in Bahrein zelfs met een halve seconde voorsprong - lijkt de W08 het in de race af te moeten leggen tegen de SF70H. De reden daarvan lijkt te zijn, dat de Ferrari wat vriendelijker is voor de (achter)banden, een zwak punt van Mercedes in de afgelopen jaren, dat kennelijk nog altijd niet is opgelost.

Doordat de Ferrari makkelijker is op de banden, er zuiniger op is, houdt dat in dat de Scuderia makkelijker kunnen inspelen op onvoorziene omstandigheden. Mercedes eet zijn banden sneller op, en dus is er een vrij strak schema waar het team zich aan moet houden. Dat zorgt voor minder flexibiliteit en daarmee voor een nadeel ten opzichte van de concurrentie - Ferrari.

De strijd Hamilton - Vettel zal derhalve een interessante worden. Vooral omdat Ferrari het eerste team was dat met nieuwe onderdelen kwam. In de derde race van het seizoen, Bahrein, werd een nieuwe voorvleugel gemonteerd op de auto met nummer 5. Normaal gesproken volgen nieuwe onderdelen pas in Spanje, de eerste race van het nieuwe seizoen.

Ferrari laat hiermee zien serieus te zijn in hun strijd met Mercedes om de titel. Eindelijk krijgen we de lang verwachte strijd tussen Hamilton en Vettel om de titel.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Sicko
Silver Member

Een "strijd" tussen de rondjesrijders zonder verkeer Hamilton en Vettel zullen we logischerwijs nooit gaan zien. Zo gauw deze coureurs in verkeer zitten en echt moeten gaan vechten voor een plek, blijken ze daar niet toe in staat. Vrijwel de enige inhaalmanoeuvre die ze kennen is via een pitstop of met DRS een langzamere wagen op een ronde te zetten. Of door een teamorder!

Wellicht "wishfull thinking" maar ik hoop toch vooral dat Red Bull Racing nog kan aansluiten. De RBR-coureurs konden vorig jaar met mindere auto's al strijden met de, in de basis, veel snellere Ferrari's.

0 20-04-2017 17:17:46
;