Menu
©
Achtergrond

Zes feitjes over de Grote Prijs van Bahrein

1 reactie | 649x gelezen
13-04-2017 13:47

EvDelft | Het Bahrein International Circuit zal dit jaar voor de dertiende keer een Formule 1-race organiseren.

Bron: F1i.com

Het begon allemaal in 2004 toen Bernie Ecclestone de Formule 1 naar het kleine landje in de Golf bracht, en het was de eerste race in het Midden Oosten.

Hier zijn zes leuke feitjes over het circuit en de races in Barhrein.

Slechts één bocht heeft een naam.
Klassieke Formule 1-circuits hebben bochten met namen, die vaak gebaseerd zijn op beroemde coureurs of locaties. Zo kent het Albert Park bochten met namen als Jones (bocht 1), Brabham (bocht 2), Clark, Hill, en Pirelli. Spa-Francorchamps het het overbekende Eau Rouge en Blanchimont, en bijvoorbeeld Monza heeft de Parabolica, Ascari and de Tamburello (1 en 2). Maar de modernde circuits van Herman Tillke kennen dat niet, daar worden de bochten simpelweg genummerd. Dat was bij Bahrein ook altijd zo, totdat in 2014 de eerste bocht een naam kreeg. Deze bocht is nu genoemd naar zevenvoudig kampioen en de eerste winnaar op het circuit Michael Schumacher.

Een circuit omringd door kleverig zand.
Omdat het circuit midden in de woestijn ligt - heel Bahrein ligt in een woestijn - wordt het circuit omringd door vele vierkante kilometers zand. En bij een beetje wind zal al snel het hele circuit onder het stuifzand komen te liggen. En een sterke wind, zoals die in de Persische Golf veel voorkomen, kunnen het hele circuit bedekken. Bovendien vinden de auto's het niet prettig om zand te happen, en de banden bieden uiteraard geen grip op een met zand bedekte laag asfalt. Sterker nog, in 2009 is de wintertest in Bahrein afgelast vanwege een zandstorm. Om dat probleem zoveel mogelijk het hoofd te bienen, besproeit de organisatie het zand - tot vele kilometers van het circuit vandaan - met een soort lijm, om zo het zand op haar plaats te houden.

Het circuit wordt verlicht door 4.500 schijnwerpers.
Tot en met 2013 was de race in Bahrein een normale dagrace, maar vanaf 2014 wordt de race bij nacht - in elk geval in het donker - verreden. Samen met Singapore en Abu Dhabi (een avondrace) zijn dit de enige drie circuits die verlicht worden door schijnwerpers. Deze omschakeling van dag- naar avondrace heeft veel gevolgen gehad voor de infrastructuur. Het aanleggen van de verlichting met ongeveer 4.500 schijnwerpers heeft naar schatting ongeveer € 13.000.000 gekost. Er staan 495 lantaarnpaen, die in totaal met ongeveer 500 kilometer kabel aan elkaar gekoppeld zijn.

Nog altijd een controversiële race.
Bahrein staat niet bekend om zijn stabiliteit, politiek en op het vlak van mensenrechten. Enkele jaren geleden werd vanwege onlusten in de stad zelfs het hele evenement afgeblazen. Dat was in 2011. Daarna is het altijd relatief rustig geweest, in elk geval rond de tijd van de race, maar de situatie in het land zelf is nog altijd instabiel en hoewel de race nooit meer is afgelast, is het niet één van de meest veilige plekken voor de teams om naar toe te gaan.

Het asfalt is gemaakt in Groot-Brittannië.
Het oppervlak van de baan in Sakhir is gemaakt van een speciaal materiaal dat in Shropshire in het Verenigd Koninkrijk is gemaakt en vanuit daar naar het golfstaatje is verscheept. Het materiaal heet 'Graywacke' en is een combinatie van zandsteen dat bekend staat om zijn donkere kleur en zijn hardheid. Wanneer het op een speciale manier wordt gemengd, op een manier die in de Formule 1 geëist wordt, biedt het enorm veel grip. Overigens is Bahrein niet het enige circuit met een oppervlak van Graywacke, want ook het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi gebruikt het.

Geen champagne op het podium.
Het koninkrijk van Bahrein verbiedt het openbaar nuttigen van alcohol, evenals het adverteren van alcoholische dranken. Om die reden zal William de kleurstelling van haar hoofdsponsor - Martini - moeten aanpassen. Ook Force India moet Johnny Walker van de auto afhalen. Op het podium wordt dan ook geen champagne gedronken, maar rozenwater, bekend onder de naam 'waard'. Het rozenwater wordt vermengd met een beetje energiedrank van het merk HYPE wat door Force India geleverd wordt.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Nog even een extra feitje. Het officiële ronderecord (van de huidige layout) staat op naam van niemand minder dan Pedro de la Rosa! Misschien dat het dit jaar verbroken kan worden.

0 13-04-2017 18:23:26
;