Menu
©
Nieuws

Onderhuids bij de Red Bull RB12 [deel 7">

0 reacties | 977x gelezen
12-01-2017 07:44

EvDelft | En laten we dan ten slotte eens naar de remmen kijken. Red Bull gebruikte schijven, blokken en klauwen die van het Italiaanse Brembo vandaan komen - evenals Mercedes en Ferrari dat doen. Op de RB12 zijn de voorste remblokken dwars gemonteerd, waardoor het zwaartepunt verlaagd wordt. De andere teams plaatsen de blokken verticaal, aan de achterkant van de remschijf. Overigens plaatst Red Bull de klauwen al aan de onderkant van de remschijven sinds de RB3 uit 2007.

Bron: F1i.com

Remkoeling werkt hoofdzakelijk door convectie. Frisse lucht wordt via een netwerk van luchthappers naar het deel dat de koeling nodig heeft geleid: de remschijven, de klauwen en de blokken, maar ook naar de elektronische sensoren. Er zijn dus verschillende onderdelen die speciale zorg nodig hebben, en dat verklaart het aantal zichtbare openingen op het derde plaatje van de foto onderaan dit artikel. Bovendien is de Red Bull voorzien van een specifieke luchthapper die lucht door het draaiende voorwiel stuurt, wat een ærodynamisch voordeel oplevert. Ferrari, McLaren, Force India, Haas en Toro Rosso doen hetzelfde.

Voorzien van allerlei slimme concepten en voorzien van een betere motor van Renault, blijkt de RB12 een flinke stap voorwaarts te zijn ten opzichte van de auto van 2015. Adrian Newey is nog altijd betrokken bij het team en het ontwerp van de nieuwe auto is toevertrouwd aan een interne groep experts die al jaren verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van de auto. Deze groep bestaat onder andere uit chief engineering officer Rob Marshall, Dan Fallows (ærodynamica), Paul Monaghan (auto engineering), en Pierre Waché (prestaties van de auto).

Onlangs nog liet teambaas Christian Horner weten dat Andrian Newey een belangrijke rol speelt bij het ontwerp van de uitdager voor 2017, met natuurlijk als voornaamste reden de enorme reglementswijzigingen. Bijna iedereen zal zich vast nog wel herinneren dat bij de laatste wijzigingen in het technische reglement, in 2009, het juist Red Bull was die alles het beste voor elkaar had.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;