Menu
© RachF1.com
Nieuws

Waarom Vasseur weg moest bij Renault

7 reacties | 980x gelezen
11-01-2017 18:47

EvDelft | Het plotselinge vertrek van Frédéric Vasseur als teambaas bij Renault is slechts het topje van de ijsberg welke de problemen vormen van de structuur van het team. De redenen daarvoor zijn hoofdzakelijk historisch, geworteld in de nasleep van 'Crash-gate' in 2009, toen teambaas Flavio Briatore samen met Pat Symond, toen hoofd engineering, besloot Nélson Piquet junior in Singapor 2008 in de muur te laten belanden om zo Fernando Alonso een goed resultaat te geven. Het is ook een nasleep van de overname door en daarna van Genii Capital.

Bron: MotorSportMagazine.com

Het team uit Enstone, ooit opgericht als Toleman, toen overgenomen door Benetton, Renault, Lotus en nu weer Renault, is altijd apart geleid ten opzichte van het moederteam uit Virý, waar de motoren van Renault gebouwd worden. Maar dit gescheiden eigendom tijdens de jaren van Lotus bleek slecht voor Renault Sport, waarbij er ongerelateerde uitdagingen de kop opstaken in het tijdperk van de hybride turbomotoren.

Na zes jaar eigendom geweest te zijn van Genii, waarvan de laatste twee onder flinke financiële druk, bleef Enstone berooid achter, zowel qua faciliteiten als qua mankracht. Slechts een jaar nadat Bob Bell als hoofd engineering het team kwam versterken dat hij in 2010 had verlaten, was hij geschokt door wat hij daar aantrof, zoals vorig seizoen ook verschillende malen in de media is vermeld.

Bell: "Het was erg triest te zien tot welke staat het team vervallen was door gebrek aan investeringen. Het team probeerde te overleven in het laatste anderhalve seizoen. Het was erg hartverwarmend te zien dat de geestdrift nog wel aanwezig was onder de nog aanwezige personeelsleden. Ze wilden allemaal weer voorwaarts en het team weer tot leven brengen. Echter, het gebrek aan financiën van het moederbedrijf Genii zag het aantal mensen constant slinken. Er zijn veel goede mensen vertrokken. Er waren weinig mensen aan het werk, geen investeringen gedaan om de faciliteiten op een hoog niveau te houden, en er was niets gedaan om deze te promoten en ontwikkelen. De infrastructuur was eigenlijk hetzelfde als toen ik het team vijf jaar eerder verliet, alleen kariger. Er werd niets aan de ontwikkeling van de auto gedaan, en de windtunnel stond stil. De licenties voor het CFD waren verlopen en de ontwikkeling stond helemaal stil. Dingen als dat, en het feit dat we met slechts 470 in plaats van 650 man moesten werken, betekenen dat je niet snel kunt reageren, zelfs als je weet wat de problemen aan de wagen zijn."

Genii probeerde het team in leven te houden zonder er erg veel geld in te steken. Renault Sport had haar eigen problemen met de nieuwe motoren, die in 2014 zwaar ondermaats presteerden. Het was een enorme onderneming en er werd erg veel gevraagd qua investeringen om in de pas te komen met Mercedes. Voor een organisatie met een degelijke reputatie als Renault met enorm veel baanbrekende uitvindingen en veel kampioenschappen op haar naam, was de originele turbo in de Formule 1, de hydropneumatische kleppen, er eentje die in een korte tijd veel het aantal toeren dat de motor draaide kon verdubbelen. 2014 was dus een enorme domper. Het was een probleem van het onderzoeksteam en het projectmanagement - en geld.

Dus Enstone en Vitý waren twee aparte entiteiten, die zes jaar lang niets met elkaar te maken hebben gehad, met elk hun eigen grote problemen. En terwijl de problemen opstapelden, kwamen de twee teams weer bij elkaar en vormden één team. En dat zorgde voor een geweldige uitdaging. Cyril Abiteboul was inmiddels verantwoordelijk voor Renault Sport, dat werd hij in 2014, nadat hij bij het failliete Caterham was weggegaan. Zijn familiebanden met Renault zitten erg diep en hij kon het goed vinden met het bedrijf, waardoor hij hen ervan kon overtuigen het team uit Enstone over te nemen. Toen dat aan het einde van 2015 gebeurde, kreeg hij als taak de twee teams samen te voegen.

In tegenstelling tot Enstone, was Virý niet financieel uitgehongerd en er waren ook niet veel knappe koppen verdwenen. De motorenafdeling kon in 2016 veel progressie boeken. Veel van de achterstand op de motoren van Mercedes werd goedgemaakt en ook was de motor veel betrouwbaarder dan het seizoen ervoor. Echter, Enstone zag zich geplaatst voor enorme diepgewortelde problemen. Vasser, met een enorme staat van dienst in de lagere Formule-klassen, onder andere met ART, werd binnengehaald om de fabriek in Enstone te bestieren.

Het was een onmogelijke taak. Hij had wel de verantwoording, maar niet de macht. Die lag namelijk bij Abiteboul. Vasseur zag de veranderingen die hij wilde doorvoeren, maar stuitte steeds op tegenwerking van de 'oude garde' binnen Renault. Hij smeekte Abiteboul om meer zeggenschap, maar kreeg dat niet. En dat leidde onvermijdelijk tot het punt waartoe het team nu is gekomen. Vasseur ging eisen stellen: of hij kreeg zijn zin, of hij zou vertrekken. De rest is geschiedenis.

Er is nog veel goeds in Enstone, alleen het binnenhalen van personeel is lastig omdat veel contracten nog lange tijd doorlopen. Vasseur liet vorig jaar weten dat hij op zoek was naar 40 mensen voor de afdeling ærodynamica alleen. Dat zijn enorme hoeveelheden personeel. Het is een lang proces voor een team dat zo ver is afgegleden. Nu is het niet onmogelijk 40 mensen te vinden, maar het is erg lastig de 40 juiste mensen te vinden. Hopelijk zullen Renault en Estone hun pad samen gaan vervolgen, maar het is nog een lange weg.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

maus_weed
Member

Zeer interesant stuk dit.

1 11-01-2017 22:00:40
EvDelft
Moderator

Tnx.

11-01-2017 23:03:06
Misjab
Gold Member

0 12-01-2017 04:57:29
Misjab
Gold Member

0 12-01-2017 04:57:29
Misjab
Gold Member

Wow!
Ik vroeg me al af wat er aan de hand was, en had al het vermoeden dat het slecht nieuws zou zijn (voor de hulk bv), maar dat het zo erg was wist ikniet. Dit ziet er niet goed uit voor de kansen van renault. Lijkt of ze de kant van sauber opgaan.
Ben wel blij dat men de financien van de motorfabriek en het team gescheiden houden, want anders zou dit wel eens grote gevolge kunnen hebben gehad voor RB en Max. Laten we hopen dat die nog tenminste een goede motor krijgt

0 12-01-2017 05:02:38
bengelke
Gold Member

Als ik dat zo lees, krijg ik de gedachte dat stoffel niet gehinderd gaat worden door renault, onderweg naar zen eerste titel

1 12-01-2017 11:29:41
haastig
Senior Member


bengelke schreef:
Als ik dat zo lees, krijg ik de gedachte dat stoffel niet gehinderd gaat worden door renault, onderweg naar zen eerste titel


Je hebt het goed begrepen.
Nu nog een 2 zitter voor Stoffel, en je kunt met hem meerijden naar de 1e wereldtitel in 2025.

12-01-2017 17:03:59
;