Deel dit bericht

Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen

Gepost door: EvDelft op 11-01-2017 08:53 2315x gelezen

In deze periode in de Formule 1 is de motor het belangrijkste onderdeel gebleken van een Formule 1-auto, en de ærodynamica is een ondergeschoven kindje geworden. Echter, recentelijk hebben we gezien dat Mercedes en Red Bull een voordeel wisten te behalen met de voorkant van de auto's. Dit heeft rechtstreeks te maken met de voorwielophanging en de vering, welke een uniek ontwerp kent en waardoor de balans van de ærodynamica wordt beïnvloed.

Halverwege het seizoen 2014 werd FRIC (Frond to Rear Inter Connected) - een systeem waarbij de voorwielophanging werd verbonden met de achterwielophanging - verboden. Dat had te maken met het feit dat het invloed had op de ærodynamica. FRIC verbond de pushrods aan de voorkant van de wagen met de transmissie aan de achterkant via hydraulische leidingen, waarbij de rol en pich van de auto werd gecontroleerd, zodat de auto ærodynamisch meer efficiënt werd. In 2016 hadden Mercedes én Red Bull een nieuw systeem ontwikkeld, met FRIC als uitgangspunt. Beide teams reden met een hydraulisch element dat verbonden was met de conventionele vering aan de voorwielen. Hierdoor was de voorkant van de auto beter te controleren, waardoor de auto altijd een optimale hoek had met als gevolg meer neerwaartse druk en minder drag. Doordat de wielen op een neer bewogen, kon druk worden opgebouwd in een cilinder in de sidepod, waardoor het systeem als hybride kan worden gezien. Deze opgeslagen energie werd gebruikt op een zeer geavanceerde manier, waarbij de auto een betere hoek kon aanhouden bij het remmen en optrekken. Wat het meest interessant is, is dat zowel Mercedes als Red Bull hun eigen visie hanteerden van het systeem. Mercedes had het systeem ingesteld zodat het zou werken bij snelle bochten, waarbij de ærodynamische hoek van de auto werd gemanipuleerd. Red Bull gebruikte het om de achterkant van de auto beter te laten presteren, waarbij de effectiviteit van de hoge hoek die het team gebruikte bij de auto van belang was. Deze hoek waaronder de auto werd afgesteld in het verleden zorgde voor een bepaalde geometrie, waarbij de luchtstroom over de achtervleugel en de Y100 uitlaat verbeterd werd, wat een positief effect had op de topsnelheid van de auto op een recht stuk. Vorige week schreef Simone Resta, hoofd ontwerper van Ferrari, een brief aan Charlie Whiting met de vraag of Ferrari ook dit systeem mocht implementeren, want het wilde weten of het onder de huidige reglementen viel. En het antwoord was 'nee', want Charlie haalde - evenals Ferrari - artikel 3.15 aan, waarin vermeld wordt dat geen enkel bewegend onderdeel van de auto gebuikt mag worden om invloed uit te oefenen op de ærodynamica van de wagen. Dat houdt in dat een nieuw idee om invloed uit te oefenen op de ærodynamische karakteristieken van de auto niet meer gebruikt mogen worden. Daardoor hebben de drie topteams nu weer de mogelijkheid op een gelijk niveau te strijden nu we het seizoen van 2017 ingaan. Echter, binnenkort zullen de nieuwe auto's van het komende seizoen worden gepresenteerd. De auto's van Mercedes en Red Bull zijn ontwikkeld rond dit systeem en heeft dus tot gevolg dat beide teams opeens erg veel werk te doen hebben.

Bron: ReadMotorSport.com


Alle commentaren zijn eigendom van de posters. Formule1nieuws.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de commentaren.


Reacties op: Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen


Nafta
RE: Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen
Zou me verbazen als men bij beide teams hiervoor niet al een alternatief hebben klaar liggen.
Gepost op: 11/01/2017 12:03
EvDelft
Gepost op: 11/01/2017 15:12
Mij ook... En anders testen ze de eerste week met een illegale auto of ze schakelen het systeem uit, en de tweede week staat er een legale auto op de baan in Barcelona.
Gepost op: 11/01/2017 15:12
Misjab
RE: Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen
Verklaard wel waarom RB alrijd zo snel was in de bochten. Laten we hopen dat het njiet alleen daar aan lag.........
Dat de verhoudingen een beetje dichter bij elkaar geharkt worden zo, kan natuurlijk geen kwaad. Alleen maar hopen dat het merc meer treft dan rb
Gepost op: 12/01/2017 05:08
vnons
RE: Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen
wel echt iets voor Ferrari om met een op het oog onschuldige vraag de 2 topteams in de problemen te brengen ....
het zal mij verbazen als ze zelf echt iets ontwikkeld hebben , nee ik zie het als een lage streek naar andere teams toe.
ik hoop dat de reacties hierboven gelijk hebben en dat Mercedes en RB al een vervangend systeem hebben waarmee ze wél binnen de "wet" van de F1 vallen en dus niet in al te grote problemen komen.
Gepost op: 12/01/2017 23:29
EvDelft
Gepost op: 13/01/2017 16:13
Er is nooit één factor waarom een team snel is, het zijn er altijd meerdere. Dus het wegvallen van één onderdeel hiervan zou in mijn ogen niet een al te groot probleem mogen vormen. Hoop ik...
Gepost op: 13/01/2017 16:13
EvDelft
RE: Mercedes en Red Bull moeten de voorwielophaning aanpassen
Misschien hebben ze het geprobeerd na te maken bij Ferrari en is het niet gelukt, en zijn ze daarom gaan zeuren.

Het blijft inderdaad een alge streek. De FIA wist ongetwijfeld van de ophanging van Red Bull en Mercedes en heeft niets gedaan, dus is het legaal. Anders hadden ze in het begin van 2016 al moeten ingrijpen. Je kunt mij niet wijs maken dat de FIA niet weet over de technische specificaties van een Formule 1-auto van elk team.
Gepost op: 13/01/2017 16:11