Menu
© Pirelli
Nieuws

Pirelli is niet 100% zeker over de nieuwe banden

1 reactie | 561x gelezen
09-01-2017 21:00

EvDelft | Pirelli, de bandenleverancier van de raceteams in de Formule 1, heeft met drie verschillende teams duizenden kilometers getest met de nieuwe banden voor het komende seizoen. Toch laat de bandenfabrikant weten dat er nog steeds enkele onduidelijkheden zijn over hoe de banden zich exact gaan gedragen in het nieuwe seizoen.

Bron: ReadMotorSport.com

Gedurende 2016 hebben Mercedes, Ferrari en Red Bull geholpen met het testen van de nieuwe banden, waarbij gebruik werd gemaakt van oude omgebouwde auto's, om zo te proberen de nieuwe auto's qua prestaties te benaderen.

Echter, nu blijkt dat de nieuwe auto's niet echt lijken op de omgebouwde oude wagens. Om die reden heeft Pirelli nu twijfels over de prestaties van hun nieuwe rubber.

Mario Isola, de Racing Manager van de Formule 1 van Pirelli, laat weten: "De oude wagens waren niet snel genoegd. Hoewel de aangepaste wagens vergelijkbare neerwaartse druk hadden als wat we dit jaar gaan tegenkomen, hebben we niet de echte prestaties gezien die we het komende seizoen kunnen verwachten. We hebben wat simulaties gezien van verschillende teams en gebaseerd op de nieuwe auto's zal de prestaties beter zijn dan met de omgebouwde wagens."

Isola zegt wel dat de problemen die verwacht worden de veiligheid niet in het geding brengen, maar dat waarschijnlijk de banden minder lang mee zullen gaan en dat de temperatuurloop in de banden anders zal zijn.

Isola: "Tests binnen de fabriek hebben laten zien dat de banden veilig zijn, en we hebben de tests gebaseerd op de simulaties van de teams. Maar simulatie is slechts één ding. Er zullen heel andere prestaties te zien zijn bij de teams in de tweede helft van het seizoen, waar we gewoonlijk opereren met hogere temperaturen. We weten niet of de degradatie dan hetzelfde zal zijn als in de simulaties. Dat zien we pas als het zo ver is."

Een ander aspect voor de nieuwe banden is, dat de coureurs hebben gevraagd om banden waarop ze meer uit de auto kunnen halen, zonder dat de banden harder slijten of oververhit raken. De coureurs hebben daar al een paar jaar last van. Het op korte afstand volgen van een andere Formule 1-wagen betekent dat de tweede in turbulente lucht rijdt. Daardoor degraderen de banden sneller en raken ze eerder oververhit. Isola zegt dat ze de vragen van de coureurs hebben meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe banden.

"Het zijn compleet nieuwe banden. We hebben een lage slijtage weten te bewerkstelligen en mocht een band oververhit raken, dan wordt de normale temperatuur snel weer bereikt. De coureurs hebben ons hier specifiek om gevraagd want wanneer zij in achtervolging zijn van een andere auto, verliezen ze neerwaartse druk. Daardoor gaat de auto glijden en dan raken de banden oververhit. Ons doel is dat de banden nu snel weer de normale temperatuur bereiken, waardoor er meer grip is. Tijdens de tests hebben we gezien dat dat doel is bereikt, maar we moeten het nog verifiëren op de echte auto's. Dat duurt een paar races", aldus Isola.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

DeDas
Member

Het is ook geen gemakkelijke klus, even een totale nieuwe bandenspecificatie ontwikkelen voor een set auto's die nog niet bestaan.

Je kunt 't als bandenleverancier ook eigenlijk nooit goed doen. Als je gewoon top werk aflevert dan is 't eigenlijk niet meer dan naar verwachting. Ligt 't daar net iets onder, dan heb je 't meteen vreselijk gedaan.

0 09-01-2017 22:29:54
;