Menu
© Deutsche Digitale Bibliothek
Nieuws

Paul Greifzu en zijn auto

1 reactie | 345x gelezen
09-01-2017 18:43

EvDelft | Paul Greifzu heeft nooit deelgenomen aan de Grote Prijs in het Formule 1 Wereldkampioenschap, maar één van zijn auto's wel. Het was zelfs exact dezelfde auto die Greifzu zijn leven kostte, 15 maanden daarvoor. De Greifzu-auto was één van de kleine groep naoorlogse BMW Eigenbau Formule 2-auto's. Eigenbau betekent 'zelfgebouwd'. Deze auto's waren gebaseerd op de BMW 328 sportwagen van vóór de oorlog, waarbij de krachtige 2 liter motor van Rudolf Schleicher ingebouwd werd. Tevens was deze motor de basis voor de motor van Bristol, welke in de auto's van Cooper lagen in de jaren '50.

Bron: Joe Saward

Paul Greifzu was geen engineer maar een praktische amateur, die deed wat hij kon met wat hij tot zijn beschikking had. Zijn vader bezat een garage in de stad Suhl, vlak bij Erfurt. Toen hij 18 was had hij een opleiding als gereedschapsmaker achter de rug en hij ging werken in de garage van zijn vader. Al snel begon hij met racen, in eerste instantie met een Dixi - de Duitse versie van de Austin Seven. Hij behaalde op Saarlfeld in 1925 zijn eerste overwinning en verkaste naar Mercedes. Ook racete hij motoren van BMW. Drie jaar lang had hij erg veel succes, totdat een serieus ongeluk hem ervan overtuigde te stoppen. Hij trouwde en ging in zijn vaders garage werken. Hij had nu een gezin.

Zeven jaar later verscheen de BMW 328. Hij besloot weer te gaan racen - hij was toen 33 jaar. Paul was één van de eerste klanten van BMW en al snel liet hij zien wat hij kon. Hij won de eerste sportwagenrace in 1938 die de Grote Prijs van Duitsland begeleidde. Daarmee versloeg hij als klant de fabrieks-328's. De oorlog onderbrak zijn levendige carrière en hij verborg zijn BMW in de garage. Omdat hij en zijn broer Fritz dwangarbeiders uit Oekraïne gebruikten om de garage draaiende te houden, hadden ze in 1945 problemen met de Amerikaanse troepen. Echter, alle 12 de dwangarbeiders verklaarden dat de gebroeders Greifzu hen hadden weggehaald uit een werkkamp en zo hun leven hadden gered, en dat ze met groot respect werden behandeld.

Daarna namen de Russen bezit van de regio en er werd vier jaar lang niet geracet. Veel van de fabrieken in wat nu de DDR heette waren verwoest of de productie was naar Rusland verplaatst. Alleen de fabriek van BMW in Eisenach werd opnieuw opgebouwd en begon auto's te fabriceren onder de naam EMW (Eiseacher Motoren Werk). In juli 1949, een paar weken voordat de Russen zich terugtrokken uit de DDR, werden de eerste motorraces gehouden op Stralsund en Wittenberg. In september werd de eerste autorace gehouden maar het werd al snel duidelijk dat het veld niet van hoge kwaliteit zou zijn. De race op Dessau zag de afgestofte 328 van Paul verschijnen. Daarop begonnen Paul en Fritz hun auto te herbouwen. Het casco werd opnieuw ontworpen en verlaagd, en er werd een motorblok van een 326 ingebouwd. Op dat motorblok werd een kop van de 328 gemonteerd door Erich Kock.

Het casco werd ontworpen met de hulp van Gerog Hufnagel, voormalig werkzaam bij Auto Union. De nieuwe auto was snel en versloeg alle andere BMW Eigenbaus en ook de door de staat gesteude DAMW's. Na een aantal overwinningen mocht hij zelfs de grens oversteken naar het westen. De Eigenbau was ook snel op de Nürburgring, maar werd total loss gereden. Paul vertoefde enkele weken in het ziekenhuis in Adenau.

Daarna keerde Paul huiswaarts en ontwierp en bouwde zijn auto opnieuw. Na een aantal overwinningen vroeg in 1951 in Oost-Duitsland, keerde hij terug naar het westen. Hij werd vierde op de Nürburging. Verdere overwinningen in de DDR volgende, voordat er een internationale Formule 2-race gehouden werd op de nieuwe AVUS-ring. De Greifzu was de snelste auto in de trainingen en na een strijd met de Veritas van Tony Ulmen, was Paul de winnaar. Een Oost-Duitse amateur had de westerse teams verslagen!

Paul sloot het jaar af met nog een overwinning op de Sachsenring tegen een aantal westerse bezoekers.

In april 1952 werd Paul 50, maar hij bleef racen. Een paar weken later was er een bijeenkomst in Dessau en Paul dicteerde het tempo tijdens de trainingen, toen zijn motor ermee ophield toen hij optrok op de autobaan. Het was zo'n dramatisch probleem met zijn motor, dat het hele blok in tweeën brak. De auto spinde van de baan in een houten hek en rolde. Greifzu werd uit de auto geslingerd en overleed.

Verbazingwekkend genoeg was er met de auto weinig mis en deze werd dan ook herbouwd door weduwe Dora. Rudolf Krause reed de auto tijdens de Grote Prijs van Duitsland in 1953.

Greifzu is tot op de dag van vandaag de enige coureur die een grote internationale éénzittersrace heeft gewonnen in een zelfgebouwde auto.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

JanTod
Silver Member

Mooi die eigenbouw met aluminium carrosserie. Ik heb in Amsterdam aan de Amstel een Veritas open sportwagen in een garage zien staan. Maar dat is in 1968 geweest. Ook die wagen had als basis de BMW 328. Beetje stroomlijn zoals de eerste Porsches. Flink uitgedeukt en nog niet gestreken. Toch is zo'n auto groot, als hij in een kleine garage staat.

Groetsels,

Jan Tod

0 10-01-2017 06:35:10
;