Menu
© Red Bull
Nieuws

Onderhuids bij de Red Bull RB12 [deel 3">

0 reacties | 3993x gelezen
08-01-2017 07:31

EvDelft | In het bovenste gedeelte van de motor, hier afgebeeld zonder de stuwkamer, kun je de twee inlaatspruitstukken zien (die afgedekt zijn met tape om ze zo te beschermen tegen stof). De cilinderkop wordt gekoeld door een specifieke hydraulische vloeistof die door de met rood getapete koolstof buis wordt geleid. Daaronder bevinden zich twee bobines, die elk drie bougies bedienen (één per cilinder).

Bron: F1i.com

Aan de linkerkant van de foto, aan de achterkant van de motor, zie je één van de twee uitlaten die zijn toegevoegd aan de hoofd-uitlaatpijp (de witte stippellijn) en die in overeenstemming zijn met de nieuwe reglementen van 2016. Interessant genoeg heeft de RB12 twee extra uitlaatpijpen terwijl de Renault RS16 er maar één heeft. Ook zichtbaar is de inlaat voor de turbine, die geplaatst is naast de uitlaat van de compressor. Hierover is in deel 1 al gesproken.

Het feit dat de compressor aan de achterkant van de motor zit, betekent dat het leidingwerk voor de turbo ook langer is. De grote koolstof leiding dirigeert de lucht van de compressor naar de intercooler. In theorie betekent dat dat er meer vermogen nodig is om de samengeperste lucht naar de intercooler te leiden. Red Bull maakt overigens gebruik van een gescheiden opzet van de intercooler, waarbij in elke sidepod een element is geplaatst.

In het derde deel van de foto hieronder is te zien dat de inlaat en uitlaat van de intercooler erg dicht bij elkaar zitten. Terugkerend naar de sidepods van de RB12, zijn er twee radiatoren per sidepod. De ene is voor de intercooler en de andere - aan de rechterkant - dient om de cilinderkop te koelen. In vergelijking: Mercedes heeft een enkele intercooler in de monocoque ingebouwd, vlak voor de V6, terwijl Ferrari een tweeledige koelinstallatie gebruikt met één radiator vóór de motor en één erachter.

Bij de RB12 stroomt de gekoelde lucht uit de intercooler en wordt dan naar de compressieruimte geleid via de inlaat (de grijze doppen worden uiteraard verwijderd wanneer de motor wordt gebruikt), zoals te zien is op het onderste plaatje.

Het is het nog even waard te melden dat de competitiviteit van een motor niet alleen afhankelijk is van de manier waarop die is samengesteld. Hoe goed een motor op papier ook lijkt, het perfect uitvoeren van de assemblage ervan is nog altijd even belangrijk voor succes.

Mercedes en Honda gebruiken allebei een gesplitste turbo en het is niet meer dan eerlijk te zeggen dat Honda het nog niet zo goed voor elkaar heeft als Mercedes waar het de prestaties aangaat. Ook verschilt de motor van Mercedes erg met die van Ferrari in architectuur, hoewel beide motoren in race-trim ongeveer even sterk zijn.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;