Deel dit bericht

Op herhaling: budgetplafond - hoe zit het ook weer?

Gepost door: EvDelft op 07-01-2017 04:29 388x gelezen

Eind 2008, toen de financiële crisis ook in de Formule 1 merkbaar werd, kwam Max Mosley opnieuw met het idee van een budgetlimiet, zoals dat eerder enkele jaren geleden door hem was voorgesteld. Nu Mosley weg is bij de FIA, is er jaren niet over gesproken. Echter, sinds Liberty Media de leiding in handen aan het nemen is bij de Formule 1, komt het onderwerp onverwacht weer bovendrijven.

Het probleem dat zich voordoet bij een budgetlimiet is het volgende. Volgens de EU-wetgeving mag een bedrijf niet worden gekort op zijn budget door middel van regelgeving. Dat is ook de reden dat Mosley in 2008 een tweeledig technisch reglement wilde opstellen. Daarmee bood de FIA een keuze aan de teams: lager gelimiteerd budget met veel technische vrijheid, of een ongelimiteerd budget maar dan strakke regels. Het was een truc van Mosley om de wetgeving te omzeilen. Het is een slimmigheidje waarmee Mosley hoopte de teams over de streep te trekken zich vrijwillig aan te melden voor het gelimiteerde budget. Immers: de teams kiezen zelf en er wordt dus niets opgelegd. Natuurlijk hoopte hij dat alle teams zich zouden confirmeren. Echter, het tweeledige reglement waarover Mosley het 9 jaar geleden over had, is na de oorlog tussen de FIA en de FOTA in die periode nooit doorgegaan. Daarmee is het budgetplafond ook van tafel verdwenen. En dat tweeledige reglement lijkt, nu Libery de Formule 1 gaat besturen, niet ter sprake te zijn. Ik heb er ten minste nog niets over gehoord. Destijds was er sprake van een plafond van ongeveer € 45.000.000 per team. Dat is niet veel - zelfs Manor had afgelopen seizoen een groter budget. Herinneren we ons nog, dat toen HRT, Lotus en Virgin debuteerden in 2010, zij dat slechts konden doen omdat ten tijde van het tekenen van de contracten tussen de teams en de Formule 1, het budgetplafond praktisch was beloofd en bepaald op € 45.000.000? Dat was ook exact het budget dat deze drie teams destijds hadden. Echter, inmiddels heeft Franz Tost zich uitgesproken voor een ander bedrag. Hij noemde zelf een budget van € 150.000.000 per jaar. Is het dan zo moeilijk om in plaats van zeg € 300.000.000 opeens maar € 150.000.000 uit te geven? Ja, kennelijk wel. Ten eerste hebben teams als Williams en Force India – die wel voor het budgetplafond waren destijds – veel minder mensen in dienst. Williams bovendien leeft van de Formule 1, het enige team dat bestaat voor en door de Formule 1. De andere teams zijn van een bedrijf of een multimiljardair. Maar teams als Ferrari, Red Bull en Renault zien de Formule 1 als uithangbord voor hun artikelen, een soort van reclame. Daar hoort geen beperkt budget bij, vinden ze. Bovendien hebben zij veel en veel meer mensen die voor het team werken dan de kleinere teams zoals Toro Rosso, Manor en Sauber. Daar zal dus op moeten worden bezuinigd, evenals het feit dat de grote teams het zich nu kunnen veroorloven 10 gelijksoortige onderdelen te ontwikkelen en uit te proberen, waarvan er wellicht maar 1 werkt. De kleinere teams moeten veel zorgvuldiger nadenken over hun nieuwe onderdelen, omdat simpelweg het geld ontbreekt om een soort van ‘try-and-error’-politiek te handhaven. Williams zei het al in april 2008: “Williams heeft een dergelijke budgetlimiet altijd gesteund zoals dit in 2008 werd voorgesteld. De FOTA heeft sindsdien enorme stappen gezet om de kosten te drukken, maar de redenen om een budgetlimiet af te spreken werden alsmaar groter”. Het is uiteraard logisch, vanuit het oogpunt van de teams gezien, dat de rijke teams geen uitgavelimiet willen en dat de kleine teams dat juist wel willen. De grote teams rijden in de regel vooraan, en willen dat zo houden. Zij zijn gewend op een bepaalde manier geld uit te geven. Een onderdeel kan door bijvoorbeeld Ferrari of Mercedes op 1- verschillende manieren worden ontworpen en getest. Werkt het niet? Jammer, niets aan de hand, volgende onderdeel. De kleine(re) teams, zoals Williams, Toro Rosso en Haas, kunnen dat niet. Die moeten heel goed nadenken wat ze gaan fabriceren en testen. Bovendien hebben zij veel minder mensen in dienst, waardoor ook de loonkosten lager zijn. Ten slotte betekent minder geld, automatisch minder personeel. En wie kosten het meest? De besten. Een andere reden, welke tevens dezelfde reden is, waarom de kleinere teams graag zien dat de budgetten gelijk getrokken worden, is dat zij dan de kans krijgen ook vooraan mee te strijden. Ten slotte kennen zij de manier van werken onder een beperkt budget, dus zeker de eerste jaren zullen de Toro Rosso's en Saubers van het veld opeens zomaar kunnen gaan winnen, waar Ferrari, Mercedes en Red Bull met lege handen blijven. Maar zou het een oplossing zijn, een uitgaveplafond? Ferrari lijkt met het grootste budget niet te kunnen winnen, terwijl het budget van Force India, wat toch echt geen rijk team is, zodanig goed besteed is dat het het grotere en minder arme Williams heeft kunnen verslaan en vierde werd achter Mercedes, Red Bull én Ferrari. Ook Toyota wist in het begin van deze eeuw geen grote indruk te maken, terwijl het team een nog groter budget had dan Ferrari. Aan de andere kant van het veld staat Manor alweer op instorten. Ook Sauber heeft het seizoen bijna niet gehaald, tot het werd overgenomen door Rainbow Finances. Bijna twee teams minder. Daar komt bij dat als er een maximale bestedingsruimte is, nieuwe teams zich wellicht makkelijker aanmelden voor de Formule 1, omdat ze meer - en vooral eerlijker - kansen zien. En wat gaan de rijke teams doen als het wordt doorgedrukt, zoals Liberty van plan lijkt te zijn? Zal het oude dreigement van de FOTA weer van stal gehaald worden? Gaan de grote teams alsnog door met het Grand Prix World Championship? Niemand die het weet.

Bron: Formule1Nieuws.nl

Er zijn nog geen reacties geplaatst.