Deel dit bericht

Snellere auto's betekent dat Melbourne het circuit moet aanpassen

Gepost door: EvDelft op 06-01-2017 09:39 657x gelezen

Het circuit Albert Park zal een aantal veranderingen ondergaan voorafgaand aan de Grote Prijs van Australië, om op die manier de nieuwe generatie snellere Formule 1-auto's te kunnen laten rijden.

De Corporatie die de Grote Prijs van Australië organiseert, heeft informatie aan de FIA gegeven. Een aantal bochten zal sneller genomen worden waarbij een toename van snelheid van tussen de 20 km/u en de 50 km/u wordt verwacht. Er zal later worden geremd (ongeveer 20 tot 30 meter later) en de rondetijd zal dalen met 2 a 3 seconden. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal veiligheidsmaatregelen wordt veranderd aan het circuit van Albert Park, waarbij onder andere de bandenstapels in bocht 1, 6 en 14 worden aangepakt. Tevens wordt er ongeveer € 100.000 aan nieuwe vangrails uitgegeven voor bocht 12 - en dat is nieuw voor het circuit in Melbourne. Craig Moca, de Division Manager Infrastructuur van de AGPC liet weten: "De FIA heeft ons wat instructies gegeven welke gebaseerd zijn op hun simulaties. Daar is uit gebleken dat een aantal bochten extra bandenstapels nodig heeft. In bocht 12 moeten we een vangrail gaan neerzetten. We hebben alle adviezen van de FIA opgevolgd. Omdat wij een tijdelijk circuit zijn, moesten we 80 meter vangrail toevoegen en extra bandenstapels plaatsen. Dat is een grote stap voor ons, want we zijn een ouderwets circuit." De Techpro-vangrails zullen worden neergezet over een lengte van 80 meter in het complex van bocht 11 en 12, waar de nieuwe reglementen aangeven dat de auto's ongeveer met een snelheid van 230 km/u de bocht uit zullen komen. Mocht een auto daar door de grindbak rijden, zal de impact met de vangrails nog altijd plaatsvinden met een snelheid van ongeveer 129 km/u. Vandaar de nieuwe vangrails. Moca: "In bocht 12 hadden we eerder zes rijen met banden staan. We hebben nu drie rijen banden weggehaald en de nieuwe vangrails neergezet. Het is een enkele rij vangrails. Elke vijf meter staat er een dubbele rij, die uiteindelijk een buffer vormt voor de bandenstapels." Op andere plekken is de aandacht vooral gericht op het opnieuw inrichten van de bandenstapels. In bocht 1, waar Ralf Schumacher in 2002 met zijn auto de lucht in ging, is de rij banden twee keer zo breed geworden aan het einde van de remzone. Ook de 10 meter lange bandenstapels aan het einde van bocht 6 is verdubbeld van 3 rijen naar 6. Echter, de belangrijkste aanpassing wordt gedaan in bocht 14, waar de hele uitloopstrook aan het einde van de remzone zal worden verdubbeld van drie naar zes banden, met inzetstukken. Moca: "Toen ik zelf onderzoek deed, en keek naar de onboard kwalificatieronde van Lewis Hamilton van 2015, zag ik hoe snel hij de bochten naderde. Je kunt duidelijk zien waarom de FIA dit van ons eist. Omdat onze vangrails zo dicht bij het circuit staan, moet je voor een goede bescherming zorgen. Mocht een coureur van de baan raken, kan de auto zonder dat de coureur ernstig gewond raakt gestopt worden. Ook zal de auto niet al te zwaar beschadigd raken." "Wanneer je bijvoorbeeld naar bocht 1 kijkt, eindigt daar ook de DRS-zone. We hebben daarom daar de bandenstapels verdubbeld aan het einde van de grindbak. Dus mocht een auto daar in de problemen geraken, hebben we genoeg banden staan om de impact te verzachten. Want als een auto in bocht 1 van de baan raakt, gaat die rechtdoor."

Bron: MotorSport.com

Er zijn nog geen reacties geplaatst.