Menu
©
Nieuws

Heeft Ferrari zojuist de titel voor 2017 aan Mercedes gegeven?

2 reacties | 1535x gelezen
06-01-2017 04:51

EvDelft | Charlie Whiting heeft onlangs in antwoord op de brief van Ferrari, waarin opheldering wordt gevraagd om de ophanging welke Red Bull en Mercedes gebruiken, laten weten dat het systeem wat hem betreft illegaal is.

Bron: MotorSportMagazine.com

Zowel Mercedes als Red Bull gebruikten een dergelijk systeem in het afgelopen seizoen, dit tot ergernis van Simone Resta, hoofd ontwerper bij Ferrari, die daarop aan de FIA opheldering vroeg. Al enkele jaren is het gemeengoed in de Formule 1 om systemen welke andere teams gebruiken aan de kaak te stellen bij de FIA, vooral als dat systeem een voordeel geeft voor dat andere team. Whiting liet aan Ferrari weten dat hij heeft nagedacht over of het systeem in overtreding is op artikel 3.15. Dat artikel geeft in de basis weer dat ærodynamische onderdelen niet gebruikt mogen worden voor de ophanging van de auto.

Nu is dit slechts de mening van de technische delegatie van de FIA en dat maakt het onderdeel niet per definitie illegaal. Maar het betekent ook dat elk team dat het systeem niet heeft (of niet goed werkend kan krijgen) in principe protest kan aanteken bij de steward van willekeurig welke race. En die stewards zullen zich laten lijden door de mening van Whiting.

Kort gezegd betekent dit dat Mercedes en Red Bull in de onmogelijke positie verkeren om het besluit te nemen wel of niet verder te gaan met de ontwikkeling van het betreffende systeem, waarbij een derde demper in de neus van de wagen is gemonteerd, die ervoor zorgt dat de auto (vrijwel) horizontaal blijft bij het aanremmen en optrekken, wat de ærodynamica van de wagen ten goede komt. Bovendien zal de hele auto om dit systeem heen gebouwd worden. Gaan Red Bull en Mercedes op veilig spelen of zullen ze, totdat het systeem illegaal wordt bevonden, het blijven gebruiken?

De vraag is, nu Ferrari feitelijk de legaliteit van het systeem ter discussie stelt, is hoeveel invloed deze wielophanging daadwerkelijk heeft op de prestaties van de auto's van Mercedes en Red Bull, ten opzichte van de andere teams. En belangrijker: ten opzichte van elkaar. Welk team had er in 2016 het meeste voordeel van?

Want hoewel uiteraard het verlies van het betreffende systeem een verlies van voordeel ten opzichte van de rest van het veld betekent, zou het zeker zo kunnen zijn dat het Red Bull meer pijn doet dan Mercedes. Voordat dit onderwerp ter sprake kwam, werd er al gefluisterd dat de ærodynamica van Red Bull super effectief zou zijn onder de nieuwe reglementen. Had dat te maken met een radicale interpretatie van de hydraulische derde schokdemper in de neus?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Bronze Member

Ik las zojuist dar Bernie Ecclestone verklaard heeft,dat met de huidige motorformule (v6-turbo-electro motor)de hegemonie van Mercedes gehandhaaft zal blijven,omdat ze een enorme voorsprong hebben.Dus wat Redbull en Ferrari ook doen a/d wegligging,dat zal niet genoeg zijn.

0 06-01-2017 11:01:17
cajos
Bronze Member

Ik denk dat het wel zal meevallen Mercedes en Ferrari zullen wel ongeveer hetzelfde vermogen hebben en de Renault motor zal ook niet veel achterblijven. Heel veel zal dus afhangen van het aerodynamische gedeelte en daarin was Red-Bull vaak het sterkste.

0 06-01-2017 16:39:49
;