Menu
© Red Bull
Nieuws

Onderhuids bij de Red Bull RB12 [deel 1">

0 reacties | 935x gelezen
06-01-2017 00:47

EvDelft | Nicolas Carpentier van F1i.com ontdekt de verborgen geheimen onder de huid van de Red Bull RB12, met de motor van Renault. Hierbij worden enkele unieke foto's getoond met bijbehoren de uitleg. De foto's staan onderaan het artikel.

Bron: F1i.com

Ondanks dat de motor van Red Bull officieel TAG Heuer heet, is het in feite niets meer dan een V6 van Renault. De Franse constructeur heeft een redelijk conservatief ontwerp voor de krachtbron, waarbij de turbo een compact blok vormt met de achterkant van de motor. In de basis is de turbo opgebouwd uit drie elementen: de turbine, de compressor en de as di beide aan elkaar verbindt.

Daar waar Mercedes de Formule 1 regeert met een gesplitste turbo, heeft Renault de compressor direct naast de turbine geplaatst. De lucht wordt weggezogen en in de compressor samengeperst, waarna die in de intercooler kan worden geperst om af te koelen (de witte stippellijn op het plaatje laat zien waar de lucht uit de uitlaat van de compressor stroomt). Wat betreft de turbine, die wordt aangedreven door de uitlaatgassen die door de uitlaat van de turbine komen (de rode stippellijn).

De olietank is vastgemaakt aan de voorkant van de Renault RE16 krachtbron. Die heeft dus niets te maken met het ladingsproces. Je kunt de oranje kabel zien, waar driefasenstroom doorheen gaat, die de MGU-H - hier niet zichtbaar omdat die zich bevindt in de 'V' van de V6 - met de accu's verbindt.

In vergelijking met de RE15, de motor van 2015, is de RE16 opnieuw ontworpen en meer compact. De grijze kappen sluiten de opening af waardoor de samengeperste en gekoelde lucht stoomt naar de inlaten.

Daaronder is de CRDi, de Common Rail Direct Injection. Deze systemen zijn gewoonlijk voorzien van piƫzo-elektrische injectoren, waarbij de brandstof wordt afgemeten en het tijdstip van inspuiten in de cilinders wordt bepaald met een grote precies om betere verbranding te verzekeren.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;