Menu
© Mercedes

Nico Rosberg wint Belgische Grote Prijs

21 reacties | 1003x gelezen
28-08-2016 16:07

bvonk | Mercedes-coureur Nico Rosberg had een goede start, gaf de leiding niet meer af en won de race op Spa. Max Verstappen kwam in de eerste bocht een in aanraking met de Ferrari wagens en moest toen zijn voorvleugel vervangen. Hij had daarna nog een aantal spannende gevechten met onder andere de Ferrari wagens maar belande uiteindelijk buiten de punten op P11.

Bron: Formule1Nieuws.nl

GP België 2016 - Circuit de Spa-Francorchamps


Pos No Coureur Car Laps Tijd/Retired Pts
1 6 Nico Rosberg Mercedes 44 1:44:51.058 25
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing TAG Heuer 44 +14.113s 18
3 44 Lewis Hamilton Mercedes 44 +27.634s 15
4 27 Nico Hulkenberg Force India Mercedes 44 +35.907s 12
5 11 Sergio Perez Force India Mercedes 44 +40.660s 10
6 5 Sebastian Vettel Ferrari 44 +45.394s 8
7 14 Fernando Alonso McLaren Honda 44 +59.445s 6
8 77 Valtteri Bottas Williams Mercedes 44 +60.151s 4
9 7 Kimi Räikkönen Ferrari 44 +61.109s 2
10 19 Felipe Massa Williams Mercedes 44 +65.873s 1
11 33 Max Verstappen Red Bull Racing TAG Heuer 44 +71.138s 0
12 21 Esteban Gutierrez Haas Ferrari 44 +73.877s 0
13 8 Romain Grosjean Haas Ferrari 44 +76.474s 0
14 26 Daniil Kvyat Toro Rosso Ferrari 44 +87.097s 0
15 30 Jolyon Palmer Renault 44 +93.165s 0
16 31 Esteban Ocon MRT Mercedes 43 +1 lap 0
17 12 Felipe Nasr Sauber Ferrari 43 +1 lap 0
NC 20 Kevin Magnussen Renault 5 DNF 0
NC 9 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 3 DNF 0
NC 55 Carlos Sainz Toro Rosso Ferrari 1 DNF 0
NC 22 Jenson Button McLaren Honda 1 DNF 0
NC 94 Pascal Wehrlein MRT Mercedes 0 DNF 0


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Warthog
Senior Member

Een mooie wedstrijd met vele mooie inhaalacties en een harde crash.

Wel jammer voor Kevin Magnussen maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Jammer voor Verstappen net buiten de punten maar ook geen al te beste prestatie van Ferrari.

Ik ben vooral tevreden over de 7de plaats van Alonso hij heeft een knappe race gereden. (dit zeg ik natuurlijk als Alonso fan) :)

2 28-08-2016 16:25:51
bengelke
Gold Member


Jammer voor Verstappen net buiten de punten maar ook geen al te beste prestatie van Ferrari.

Verstappen heeft nog geluk gehad. Hij had een straf kunnen krijgen, voor het ophoude van raikonen

28-08-2016 16:34:00
lars75
Diamond Member

Nee Bengelke dat kon hij niet want hij deed niet fout!

29-08-2016 18:51:45
bvonk
Moderator

Jammer van Max maar dit soort races hoort er ook bij. Force India weer erg sterk en terecht voorbij Williams. McLaren en Alonso ook goed bezig maar wel weer jammer van Button. Ben blij dat we weer begonnen zijn!

0 28-08-2016 16:33:11
Camiel221
Nieuwspress

echt waar als fan van max moet ik dit zeggen. Hij heeft ronduit walgelijk rond gereden vandaag. Bocht 1 was wel vettel zijn schuld. die opnieuw als kimi het hele weekend sneller als hem is kimi er af rijdt. Maar goed max heeft de rest van de race walgeijk gereden met zijn verdedigingstechnieken. Om te huilen gewoon, als hij zo door gaat houd hij geen goed word meer over van zijn collega's teambazen en fans.

Als hij de eerste bocht geduldig was geweest ipv opgefokt had de hele race anders kunnen zijn.

Hamilton had gewoon weer een puur geluk met de SC

3 28-08-2016 16:53:54
thatstho
Silver Member


Camiel221 schreef:
echt waar als fan van max moet ik dit zeggen. Hij heeft ronduit walgelijk rond gereden vandaag. Bocht 1 was wel vettel zijn schuld. die opnieuw als kimi het hele weekend sneller als hem is kimi er af rijdt. Maar goed max heeft de rest van de race walgeijk gereden met zijn verdedigingstechnieken. Om te huilen gewoon, als hij zo door gaat houd hij geen goed word meer over van zijn collega's teambazen en fans.

Als hij de eerste bocht geduldig was geweest ipv opgefokt had de hele race anders kunnen zijn.

Hamilton had gewoon weer een puur geluk met de SC
je zegt tegenstrijdige dingen in je verhaaltje.

bocht 1 was vettel zijn schuld zeg je.
en even later zeg je.."Als hij de eerste bocht geduldig was geweest ipv opgefokt had de hele race anders kunnen zijn"

28-08-2016 19:14:03
LeFennec
Member


Camiel221 schreef:
Hij heeft ronduit walgelijk rond gereden vandaag. Bocht 1 was wel vettel zijn schuld. die opnieuw als kimi het hele weekend sneller als hem is kimi er af rijdt. Maar goed max heeft de rest van de race walgeijk gereden met zijn verdedigingstechnieken.
Als hij de eerste bocht geduldig was geweest ipv opgefokt had de hele race anders kunnen zijn.

Hamilton had gewoon weer een puur geluk met de SC


laten wij het eens andersom bekijken. Max een coureur die het wel gaat maken werd er geroepen................ niet!!
duizenden fans trokken dit weekeinde naar Spa om Max daar naar de finishlijn te brullen. Maar door de actie van "kijk ik zal mijn fans wat laten zien" heeft hij zijn fans om een mooie race bedrogen. Had hij na zijn slechte start eieren voor zijn geld gekozen en in de eerste bocht de ferrari's laten gaan was hij 2e geworden en niet zijn teamcollega. Max begrijpt niet dat zijn auto veel sneller was als de roden uit Maranello en had deze op de baan kunnen verslaan. Maar nee hij moest en zou duizenden fans teleurstellen in de eerste bocht!!

29-08-2016 11:28:22
lars75
Diamond Member

Als je racen walgelijk vind waarom kijk je er dan naar?

29-08-2016 18:52:46
haastig
Senior Member

Nico heeft verdiend gewonnen vandaag. Hamilton had gewoon mazzel. Ricciardo hield het hoofd koel. Dat vertaalt zich in WK punten. En dan Max.... Jammer maar helaas. Niet zo slim van hem om zo haastig te werk te gaan. De historie van Francorchamp leert dat je eerst voorbij eau rouge moet zien te komen zonder brokken. Het is altijd dringen in de 1e bocht na de start. Er was geen gaatje. Bovendien weet je dat iedereen naar de binnenkant wil. Als je daar eenmaal zit kun je geen kanten op en ben je compleet afhankelijk van de andere coureurs. Anticiperen op mogelijke fouten van anderen noemen ze dat. Max deed niets verkeerd want anders had hij zeker een penalty gekregen. Maar gokken dat een ander wel opzij gaat, en zeker al in de 1e bocht dat is toch teveel gevraagd. Haastige spoed is zelden goed.

2 28-08-2016 18:45:26
bvonk
Moderator


haastig schreef:
Nico heeft verdiend gewonnen vandaag. Hamilton had gewoon mazzel. Ricciardo hield het hoofd koel. Dat vertaalt zich in WK punten. En dan Max.... Jammer maar helaas. Niet zo slim van hem om zo haastig te werk te gaan. De historie van Francorchamp leert dat je eerst voorbij eau rouge moet zien te komen zonder brokken. Het is altijd dringen in de 1e bocht na de start. Er was geen gaatje. Bovendien weet je dat iedereen naar de binnenkant wil. Als je daar eenmaal zit kun je geen kanten op en ben je compleet afhankelijk van de andere coureurs. Anticiperen op mogelijke fouten van anderen noemen ze dat. Max deed niets verkeerd want anders had hij zeker een penalty gekregen. Maar gokken dat een ander wel opzij gaat, en zeker al in de 1e bocht dat is toch teveel gevraagd. Haastige spoed is zelden goed.


Had Rosberg dan ook geen mazzel dat Hamilton niet vooraan meedeed? Dan was het waarschijnlijk een heel ander verhaal geweest.

28-08-2016 19:17:25
lars75
Diamond Member

Er was wel een gat (geen gaatje) en hij zat er ook keurig tussen totdat Vettel een fout maakte.

29-08-2016 18:54:46
Camiel221
Nieuwspress

TT daar is niks tegenstrijdigs aan, het was vettel zijn schuld maar dan had max het toch wel kunnen verkomen door rustig er blijven en na de bocht te gaan inhalen? Als iets niet je schuld is kan je het soms wel voorkomen, daar is niks tegenstrijdigs aan.

0 28-08-2016 19:20:48
cajos
Bronze Member

Het is jammer dat de start van Max niet geweldig was want dan zou er waarschijnlijk in de eerste bocht niets zijn gebeurd maar zo is het racen je wilt altijd voor de rest rijden anders win je nooit.

0 28-08-2016 19:50:22
Sicko
Silver Member

Vettel gaat als een idioot de eerste bocht in. Elimineert daarbij zijn teamgenoot. Kyvat werd door een mindere maar soortgelijke actie uit RBR verbannen. Dat Hamilton toch nog 3de is geworden is het toonbeeld van het gedrocht dat de F1 is geworden.

1 28-08-2016 21:58:58
bvonk
Moderator


Sicko schreef:
Vettel gaat als een idioot de eerste bocht in. Elimineert daarbij zijn teamgenoot. Kyvat werd door een mindere maar soortgelijke actie uit RBR verbannen. Dat Hamilton toch nog 3de is geworden is het toonbeeld van het gedrocht dat de F1 is geworden.


Ik zou juist zeggen mooi dat een coureur die achteraan begint toch nog een kans maakt op het podium. Dat zie ik juist liever dan een treintje na de kwalificatie.

29-08-2016 01:44:16
Geeke
Silver Member

Ricciardo krijgt niet de aandacht als sommige andere hypes maar laat wederom zien dat hij een intelligente rijder is. Zeer laat remmen in de eerste bocht en denken dat je er dan al langs bent is niet zo heel slim. Een verschil van aanpak, gezien Max zijn bandenkeuze en algemene stijl was deze aanpak wel te verwachten. Zelf het nadeel ondervonden, maar hij gaat over de grens heen vind ik, net zoals zijn verdedigingstechniek. Ik begrijp niet waarom hij zoveel de hand boven het hoofd gehouden krijgt, waarschijnlijk willen ze de hype een beetje stimuleren. Maar stel dit was Maldonado, hij zou compleet afgemaakt worden. Zeer goed van Force India, natuurlijk helpt de motor maar ik vind het altijd geweldig te zien hoe een kleiner team meekomt.

1 29-08-2016 09:34:38
lars75
Diamond Member

Maldonado was vol blokkerend in beide Ferrari's geschoven, dat is het verschil. Die mist gewoon de capaciteiten!

Verder is er niets maar dan ook werkelijk niets aan te merken op de skills van Max mbt inhalen of verdedigen buiten dat het hard is.

Maar het is niet over het randje.

Maar het is gevaarlijk!!!

Ja, dank je de koekoek dat het gevaarlijk is. Het is autosport! Ik zit verdorie toch niet naar de reclame karavaan van de Tour de France te kijken waar sponsoren in alle rust in slagvolgorde achter elkaar aan rijden voor de nodige media aandacht.

29-08-2016 18:59:43
f1stevie
Silver Member

mooi race gezien met een goede winnaar,
het word tijd dat ze Max eens wat bijschaven .... het is gewoon gevaarlijk hoe hij bezig is... als er niet ingegrepen word mogen we ons binnenkort aan een megacrash verwachten.... gelukkig was het kimi met tonnen ervaring die achter hem aanzat....
zijn commentaar was dan ook heerlijk via de boordradio.
ik erger me steeds meer aan dat roekeloos rijden van Max... ik denk gewoon dat hij het niet snapt dat hij zichzelf en andere in gevaar brengt... en natuurlijk vind red-bull dit leuk en zullen ze Max verdedigen....ze krijgen er meer aandacht maar owee als er iets zal gebeuren , dan zal het wel iemand anders zijn schuld zijn

1 29-08-2016 11:03:46
lars75
Diamond Member

Het wordt tijd dat de rest eens in de leer gaat bij Verstappen over wat nu precies de essentie van racen is!

Eerst lopen de fans om het hardst te janken dat het een suffe optocht is en er buiten de DRS nooit iets gebeurd. Er moet weer meer geracet worden is het credo!

Nu is er een jonge knul die daadwerkelijk laat zien dat je met de huidige F1 auto's wel degelijk hard maar fair kan racen.

En nu lopen de fans weer om het hardst te janken dat dit gevaarlijk is.

En niet alleen de fans, ook de coureurs!

Wat je meestal ziet is dat de aanvallende partij anticipeert op wat de verdedigende partij doet. Die zal veelal de binnenzijde gaan verdedigen waarop zij er voorbij gaan met DRS en de verdedigende partij niet terug mag naar zijn lijn.
Max is zich hier van bewust en weet dit om te draaien (zag je ook al in Canada en Hongarije) Max dwingt de coureur met DRS eerst een keuze te maken en anticipeert hier op door deze lijn te blokkeren. De aanvallende partij verliest zijn voordeel, dient uit te wijken, komt aan de buitenzijde en Max kan met succes de binnenzijde van zijn bocht verdedigen.
Hij slingert niet over de baan, hij dwingt anderen tot een beslissing en past hier zijn beweging op aan. De ander kan langer wachten om Max in een positie te dwingen. Maar Max heeft de lijn, blijven ze er achter winnen ze sowieso niet. Dus zij moeten het eerst een lijn kiezen.

Het antwoord is simpel direct positie op de baan kiezen als aanvallende partij en Max naar een kant dwingen, zodra DRS open gaat. Met DRS open heb je sowieso meer snelheid. Komt hij dan jouw kant op duik jij weer naar de andere kant en kat in het bakkie, Max mag niet meer terug. Gaat Max wel terug krijgt hij straf, gaat hij niet terug heb je wellicht voldoende snelheid om hem alsnog voorbij te gaan. Maar ja, het is daar vaak ook vuil hé en dan?

Dillema's dillema's!

Winnaar Max want die blijft zitten waar hij zit tot de aanvallende partij positie heeft gekozen. Iets dat in karting met regelmaat gebruikelijk is.

"Maar dit is geen karting maar F1!"

Ja, en? De kart is groter en sneller en de baan ook, de maatregelen mbt veiligheid op en langs de baan zijn hier op aangepast. Karting kent strikte regels mbt veiligheid, net als de F1 en bij karting is de bestuurder veel kwetsbaarder dan in de F1 het geval is. Dus de vergelijking is zeer goed te maken!

29-08-2016 19:13:25
Geeke
Silver Member

Er is ook nog iets als een "Gentlemen´s code" dat de coureurs onderling (meestal) respecteren. Een van de redenen waarom ik nooit een Schumi fan was is dat hij dit ook doorbrak.
"Ja maar anders zien we alleen maar optochten.."
Kun je je voorstellen hoe de races zouden uitzien als ze allemaal als Max zouden rijden? Beter vol gas achter elkaar dan driekwart tijd achter de safetycar.
We zullen het gaan zien of hij echt zo geniaal op die rand kan blijven balanceren of dat er al een behoorlijke portie geluk bij is geweest.

0 31-08-2016 20:26:23
;