Menu
©

Nico Rosberg wint Grote Prijs van Australië

26 reacties | 2937x gelezen
20-03-2016 08:05

bvonk | Mercedes coureur Nico Rosberg wint de Grote Prijs van Australië. De start was een belangrijk moment van de race maar er was ook een heftig crash die gelukkig goed afliep voor de betrokken coureurs. Nog voor dat de race begint gaat het fout bij Daniil Kvyat, na de opwarmronde valt zijn Red Bull wagen stil. Het team brengt de wagen naar binnen zodat hij vanuit de pit kan starten maar het probleem is te groot en Kvyat is de eerste uitvaller. Vettel heeft een super start en pakt beide Mercedes wagens, Räikkönen sluit aan op p2 en daarachter Rosberg. Hamilton valt terug naar p6 achter Massa. Verstappen had een goede start en rijd op p4. Na 4 rondes haalt Hamilton Massa in en gaat op jacht naar Verstappen.

In ronde 18 is er een crash, Alonso raakt de linker achterband van Gutiérrez en beide gaan hard van de baan. De McLaren gaat over de kop en komt onderste boven tegen de bandenstapel. Er lijkt weinig over te zijn van de wagen maar Alonso kruipt er gelukkig zelfs onderuit en lijkt ok. Er komt een rode vlag om de baan weer schoon te maken en de banden stapels te controleren. Al de wagens gaan dus in terug naar de pitstraat. De top 10 is op dat moment Vettel, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Hamilton, Massa, Grosjean en Bottas. De wagens gaan achter de safety car de baan op voor de herstart. In ronde 23 rijd Räikkönen naar de pitstraat en geeft door dat er iets kapot is. Er komen vlammen uit de wagen, het is snel geblust door de Ferrari monteurs. De Fin is de vierde uitvaller. Sainz maakt in ronde 32 een pitstop en een ronde later is Verstappen aan de beurt maar er gaat linksvoor iets fout en daardoor komt Verstappen achter Sainz weer de baan op. Vettel moet nog een keer naar binnen gaan voor nieuwe banden en ook daar gaat het niet helemaal goed. Rosberg krijgt daarmee de leiding met daarachter Hamilton, beide rijden op medium en kunnen de race uitrijden. Met nog 5 rondes te gaan is er nog maar een klein gat tussen Vettel op P3 en Hamilton op P2. Vettel maakt een foutje en schiet even van de baan en daarmee is het gevecht om p2 afgelopen. Nico Rosberg pakt de overwinning met daarachter Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Max Verstappenpakt het laatste punt op P10.

Bron: Formule1Nieuws.nl

GP Australië 2016 - Albert Park

PosNrCoureurTeamRondenTijdGridPunten
16NICO ROSBERGMERCEDES1:48:15.565225
244LEWIS HAMILTONMERCEDES+8.060s118
35SEBASTIAN VETTELFERRARI+9.643s315
43DANIEL RICCIARDORED BULL RACING+24.330s812
519FELIPE MASSAWILLIAMS+58.979s610
68ROMAIN GROSJEANHAAS+72.081s198
727NICO HULKENBERGFORCE INDIA+74.199s106
877VALTTERI BOTTASWILLIAMS+75.153s164
955CARLOS SAINZTORO ROSSO+75.680s72
1033MAX VERSTAPPENTORO ROSSO+76.833s51
1130JOLYON PALMERRENAULT+83.399s13
1220KEVIN MAGNUSSENRENAULT+85.606s14
1311SERGIO PEREZFORCE INDIA+91.699s9
1422JENSON BUTTONMCLAREN+1 lap12
1512FELIPE NASRSAUBER+1 lap17
1694PASCAL WEHRLEINMANOR+1 lap21
NC9MARCUS ERICSSONSAUBERDNF15
NC7KIMI RÄIKKÖNENFERRARIDNF4
NC88RIO HARYANTOMANORDNF22
NC21ESTEBAN GUTIERREZHAASDNF20
NC14FERNANDO ALONSOMCLARENDNF11
NC26DANIIL KVYATRED BULL RACINGDNS18


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bvonk
Moderator

Leuke race en mooie start! Hamilton moet nog even leren om dit jaar te starten maar goed terug gekomen. Erg jammer van Max, liet weer mooie dingen zien, soms een beetje te op het randje maar geweldig om te zien.

Heftige crash van Alonso, gelukkig goed afgelopen.

1 20-03-2016 09:08:28
FerrariFTW
Silver Member

Goede race. Niet meer, niet minder.

Williams niet zo sterk als ik hoopte, maar volgende week wel een major update op de wagen van Massa.

Red Bull wel degelijk sterker Toro Rosso. Max was flauw. Als hij Sainz vorig jaar voorbij had gelaten deed Sainz het misschien terug. Verder kon hij Sainz zelf niet voorbijsteken. Zijn team verprutste de pitstop, maar dan moet hij niet zitten schreeuwen.

20-03-2016 09:59:06
bengelke
Gold Member

in de laatste 3 ronden, is magnussen Sergio perez & jenson button toch nog voorbij gegaan.

In mijn ogen moet matchbox mc laren gaan sponseren ;-)

0 20-03-2016 11:08:04
Camiel221
Nieuwspress

en het seizoen gaat gewoon verder waar het gestopt is met de betrouwbaarheid van kimi zijn auto ongelofelijk hoe die van hem elke keer kapot blijft gaan, lijkt bijna wel als of ze het expres doen.... Ik hoor de media nu al klagen over kimi dat hij over 6 races een punten achterstand heeft.
Max zijn hele race verkloot door het team en sainz.
MAAAAR ik heb wel genoten bij coronel kart centrum, nog een max vlag gewonnen en een handtekening van tim coronel op mn helm ^^

0 20-03-2016 11:22:03
Camiel221
Nieuwspress

Rosberg vont kimi zijn pace supergoed maar vond het tegelijkertijd ook raar dat de pech alleen aan zijn kant bij Ferrari lijkt te zijn, vertelde hij in een interview. Het is idd merkwaardig

1 20-03-2016 13:06:28
cajos
Bronze Member

Krijgt Alonso nou ook strafpunten na het veroorzaken van die crash, net als Max vorig jaar in Monaco ?

20-03-2016 13:41:58
Uran1
Bronze Member

Leuk dat Nico Rosberg heeft gewonnen...had ik per ongeluk ook voorspeld.
Jammer voor Max, het ging goed in de eerste helft maar volgens mijn wordt hij nu al te overmoedig !

1 20-03-2016 22:02:39
f1stevie
Silver Member

ik noem het heel veel geluk voor Mercedes ..... naar mij gedacht was Ferrari veel sneller... maar een foute pitstop en weer een ramp voor kimi.... zo verlies je veel kostbare punten....

mooi voor rosberg...

max krijgt naar mij gedacht veel streken... als hij voorbij zijn teammaat wil ... moet je ervoor racen.... zijn NO van vorig jaar geeft hij terug ...mooi zo

zeer knappe prestatie van HaasF1 meteen op P6 dat zijn mooie en kostbare punten...

niet te geloven dat Alonso zonder schrammetje uit de MClaren geeft gekropen....was me dat een klap.....

21-03-2016 09:02:21
vnons
Senior Member

Ik lees veel commentaar op Max maar volgens mij wil men het graag anders uitleggen dan het werkelijk was , Max vroeg alleen maar of hij mócht proberen die slak van Sains in te halen en niet of hij hem er langs wilde laten ,da's toch een heel verschil !
Sains durfde gewoon niet in te halen maar was tevens bang voor Max dat die er langs zou gaan en daarom deed hij er alles aan om Max er achter te houden wat weer slechte rondetijden opleverde en dus voor Toro Rosso weer een slecht zaak was .
zoals ik het bekeek (zonder roze bril) had de uitslag beter kunnen zijn als Sains niet zo halstarrig had verdedigd en meer ballen had vertoont bij Palmer .
Dat Max zich druk maakte heeft dan niets te maken met overmoedig zijn maar meer met kansen zien/benutten !

1 21-03-2016 12:35:08
Geeke
Silver Member

Mooi begin van het seizoen, ik ben blij te zien dat er competitie vooraan is. Max moet nog leren met dit soort omstandigheden om te gaan, hoe pijnlijk het ook is. Als hij zoveel sneller was dan had hij moeten inhalen. Je kunt niet eisen dat men je voorbij laat (proberen zou ik ook), ze maken dit soort beslissingen met de gedachte het team vooruit te helpen, niet slechts om een coureur blij te maken. Fout van het team, maar Max moet hierop leren te anticiperen. Man van de race wat mij betreft: Ricciardo, met een Renault dit resultaat toont hoeveel deze man weet te maximaliseren.

21-03-2016 13:09:21
Sicko
Silver Member

Sainz hoorden wij over de boardradio: "I really have to come in now" en we zagen hem toen ook de pits in gaan. Hij is niet binnen geroepen, maar had zijn banden al verpest. Normaal was Verstappen als eerste binnen geroepen dus voor Verstappen stonden de banden klaar. Dus Sainz naaide Verstappen een oor aan door ongevraagd binnen te komen. Wat Verstappen tegen zijn team zei over de boardradio van ik overigens schitterend. Toont zijn lef en zijn volwassenheid waarvan oudere F1-rijders nog veel kunnen leren.

0 21-03-2016 12:57:30
leo1954
Gold Member

Leuke race waar een hoop gebeurde. Jammer dat Seb ineens zo terug viel, de tweede start heeft wat dat betreft ook niet geholpen. Ik gunde de overwinning overigens wel aan Rosberg, slimme tactiek. Hopelijk zet de goede race pace van de Ferrari's zich door, dit was in ieder geval geen optocht.

Goed van Alonso dat hij ruiterlijk toegaf schuldig te zijn, hij verdient net als Max vorig jaar in Monaco dus ook een straf. Spectaculair was het wel, die knaller.

Over Max gesproken, onbegrijpelijk dat het team Sainz hielp bij het binnen komen, terwijl de banden voor Max klaar stonden. Het team maakte imo daarmee een grote fout. Maar ik vond het niet slim van hem om zijn onvrede te uiten over de radio, hoe begrijpelijk die onvrede ook was. Dat doe je dan maar na de race, je bent wel een teamlid. Moet hij waarschijnlijk nog leren.

0 21-03-2016 15:49:54
;