Red Bull verbrandt alle schepen achter zich [2">

Gepost door: EvDelft op 07-10-2015 00:01 2214x gelezen

Gisteren werd deel 1 geplaatst van dit artikel, zie hier.

Red Bull heeft zich aan de Formule 1 verbonden tot en met 2020, maar in Japan liet Horner al weten: "Omstandigheden veranderen en die omstandigheden zijn nu heel anders, zoveel moge duidelijk zijn, dan toen we die overeenkomst aan zijn gegaan." Hoewel zijn team een klacht heeft ingediend bij de Europese Unie, omtrent hoe de sport gereguleerd wordt, zegt Bob Fernley van Force India dat hij nog een manier ziet voor Red Bull, maar hij zegt ook dat de huidige situatie laat zien hoe de afspraken die gemaakt zijn in het voordeel zijn van de grotere teams. Fernley: "Ik denk dat er zowel door Renault als door Red Bull fouten zijn gemaakt. Ik vind dat ze samen om de tafel moeten gaan zitten en proberen eruit te komen. De prestaties van de motoren van Renault kunnen zeker naar een hoger plan getild worden, zoals Ferrari heeft gedaan. Wellicht zal Mercedes een beetje kunnen helpen, zoals Ferrari heeft gehad, en dat zou kunnen werken. Ik denk dat wellicht daar de crux zit. Maar ik denk dat we op dit moment hoofdzakelijk laten zien wat er

verschrikkelijk fout is in de afspraken die gemaakt zijn en waar we al enige tijd over klagen. En dat is dat de teams die voorop rijden meer beloond worden maar dat zijn ook de teams die kunnen verdwijnen uit de sport als het hen uitkomt. En juist dat doet de teams uit het middenveld pijn - de onafhankelijke teams als Lotus - die het geld nodig hebben om te overleven. Daarom denk ik dat we onafhankelijke teams nodig hebben als ruggengraat voor de Formule 1, en hopelijk komt er hieruit iets dat ons standpunt rechtvaardigt." Fernely staat hier niet alleen in. Hij vindt Monisha Kaltenborn, van Sauber, aan zijn zijde. Sauber heeft ook een klacht ingediend bij de EU. En Kaltenborn heeft weinig medelijden met Red Bull: "Het is, zelfs voor de onafhankelijke teams, niet makkelijk geweest in het verleden om bondgenoten te vinden. Er zijn er een paar die echt de koppen bij elkaar steken. Het was echter anders in het verleden, als het op de geldstroom aankomt. Als je kijkt naar wat de gewoonte was tijdens de onderhandelingen voor het Concorde Agreement in 2009, die daar de sleutel toe was, was het voor de grote teams niet nodig overleg te plegen met de kleinere teams. Als het op Bernie aankomt: hij heeft tot nu toe elk team geholpen en we zullen altijd hulp van hem kunnen verwachten. Maar ik kan me niet indenken dat hij ervan overtuigd is dat hij denkt dat de Formule 1 zonder de kleinere teams hetzelfde zal zijn en dezelfde geldstroom zal genereren."
En nu de hamvraag: zou de Formule 1 zich in een slechtere positie bevinden zonder Red Bull? Nou, de Formule 1 heeft voor grotere crises gestaan. Één daarvan was in de periode 2008 - 2010, toen de grote autofabrikanten één voor één de sport verlieten. De Formule 1 heeft het overleefd. Maar eerlijk is eerlijk: als Red Bull de sport verlaat is dat een groot verlies voor de Formule 1. Het team heeft enorme successen geboekt, heeft de Formule 1 wereldwijd gepromoot en heeft een platform gecreëerd voor de meest besproken talenten in de Formule 1. Maar het probleem dat Red Bull heeft is zichzelf. Ze hebben zelf de problemen waarin ze verkeren gemaakt en ze kunnen van de andere teams niet verwachten dat zij die problemen tegen elke prijs gaan oplossen.

Bron: F1i.com

Er zijn nog geen reacties geplaatst.