Menu
©

Red Bull verbrandt alle schepen achter zich [1">

2 reacties | 3002x gelezen
06-10-2015 00:01

EvDelft |

De dreigementen van Red Bull om de sport te verlaten zijn de afgelopen twee jaren steeds met een flinke korrel zout genomen, en wellicht enkele weken geleden nog steeds. Echter, gezien het spoor van vernielingen dat het team achterlaat, is de kans zeer groot dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar niet aan de start zullen verschijnen.

Bron: F1i.com

Al vrijwel direct na het behalen van hun vierde opeenvolgende titel met Renault, keerde Red Bull zich in 2014 tegen hun motorleverancier, toen de zaken niet liepen zoals verwacht. Op dat moment werden de zaken nog afgedaan als een tijdelijke inzinking, een slecht seizoen, met een sterkere terugkeer van de combinatie in 2015. Helaas is dat niet gebeurd...

Afgelopen winter stond de relatie tussen Renault en Red Bull al op het punt van breken. Het feit dat Ferrari haar motoren een stuk wist te verbeteren en nu Mercedes dichter is genaderd, heeft hier niet bij geholpen. Het is niet geheel onbegrijpelijk. Een jaar geleden moest Christian Horner zich verdedigen tegen vragen of het team op zijn laatste benen liep, nu Sebastian Vettel naar Ferrari was vertrokken en Adrian Newey zich niet meer richtte op de Formule 1. Hoe ze het dan toch voor elkaar konden krijgen een snelle auto te hebben.

Dit seizoen is gebleken dat er weinig mis is met het chassis van de RB11. De races op Monaco, Hongarije en Singapore hebben dat bewezen. Maar het leek wel of Vettel en Newey het aan voelden komen: de dip van 2014 was het begin van een dip die Red Bull wellicht niet meer te boven zal komen.

En dan nu over het echte probleem van het team: hun houding. Ze waren niet blij met het falen van Renault, dus de tweede 'schip' die het team achter zich verbrandde, was toen de overeenkomst met Renault een jaar te vroeg werd beƫindigd, waardoor de motorleverancier zich richtte op de overname van Lotus.

In werkelijkheid was de eerste brug die het team opblies al lang ervoor: een motorenovereenkomst met Mercedes was nooit redelijkerwijs mogelijk geweest. Niet als je kijkt naar de geschiedenis tussen de twee teams. Toen Mercedes de toenmalige auto illegaal gebruikte om banden van Pirelli te testen, op Barcelona in 2013, was het Red Bull die er zich hard voor maakte dat er strenge sancties werden opgelegd aan Mercedes. Horner en Paul Monaghan, op dat moment hoofd engineering, waren de drijvende krachten erachter.

Bijna een jaar later waren de rollen omgedraaid. Red Bull zag een zaak tegen zich geopend omtrent de snelheid van het doorstromen van de brandstof van de auto van Daniel Ricciardo tijdens de Grot Prijs van Australiƫ in 2014. Mercedes, gedreven door het gedrag van Red Bull in verband met de bandentest, deed zijn best een grotere straf af te dwingen, en beweerde dat het team de reglementen bewust had overtreden. Mercedes wilde eigenlijk dat Red Bull voor drie races werd geschorst, als duidelijk signaal hoe de relatie tussen de twee teams in elkaar stak. Het is dan ook niet erg verrassend dat Mercedes Red Bull volgend jaar niet van motoren wil voorzien.

Dus de laatste realistische kans op een nieuwe motor was Ferrari, de vorige motorleverancier van het team. De gesprekken duren nog steeds voort, maar niet op de manier die Red Bull graag had gezien. En dus vond Helmut Marko het verstandig om de houding van Ferrari publiekelijk te bekritiseren. Marko vertelde dan ook aan Auto Motor und Sport: "Ze spelen een spelletje met ons, maar we willen niet met hen meespelen. Onze overweging om ons terug te trekken uit de sport wordt meer en meer realistisch. Het is niet meer dan een grap ons motoren uit 2015 te bieden, terwijl Sauber en Haas de motoren van 2016 gaan krijgen." Natuurlijk is dat niet helemaal eerlijk, maar Ferrari heeft alle kaarten in handen. Ze zijn namelijk niet verplicht nog andere teams van motoren te voorzien. Bovendien zal het niet eenvoudig zijn Red Bull en Toro Rosso te bedienen.

Het lijkt er min of meer op dat Red Bull zijn eigen kansen om in de Formule 1 te blijven om zeep aan het helpen is. Ondanks dat Ecclestone zegt te doen wat hij kan om de energiedrankjesgigant binnen de sport te houden. De aanpak van het team leidt niet verrassend tot een aantal onafhankelijke teams die een lange neus trekken naar Red Bull.

Morgen volgt deel 2 van dit artikel.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bengelke
Gold Member

Het is een mooi, en interessant stukske. Normaal lees ik niet snel volledige stukken, ma dit wel, en ik kijk al uit na het vervolg :-)

1 06-10-2015 08:27:10
FerrariFTW
Silver Member

Ze kunnen ook zonder motor rijden. Wordt wel moeilijk om de wagens uit de pitlane te krijgen. Een duwteam voor de vrije trainingen en de race is dan wel nodig, maar dat is vrij gevaarlijk op het circuit. Toch lijkt het mij een vrij goede oplossing.

06-10-2015 17:29:49
;