Menu
©

Maldonado tien keer bestraft

0 reacties | 1104x gelezen
21-12-2014 11:01

FerrariFTW |

Bijna mogen we 2015 inzetten, maar in de resterende dagen gaan we samen met de site nog even alle statistieken en cijfers van het afgelopen seizoen overlopen. Gisteren kreeg u een uitgebreide samenvatting over de uitvalbeurten doorheen het seizoen. Vandaag gaan we het aantal penalty's bespreken, altijd wel leuk! OPERMERKING: Een kwalificatiestraf is een straf waarbij een rijder op een hogere positie dan gekwalificeerd moet vertrekken door een accident in de vorige race, of door een onderdeel van de wagen dat moest gewisseld worden.

Bron: f1fanatic.co.uk

Maldonado zwaar bestraft

Hier komt voor vele geen absoluut grote verrassing: Pastor Maldonado is leider in dit betekenisloos klassement. Hij heeft maar liefst vijf kwalificatiestraffen gehad om uiteenlopende redenen. Drie keer moest hij een vijf-seconde stop-en-go penalty aanvaarden en twee keer werd er na de race nog wat tijd toegevoegd aan zijn uitslag. In tegenstelling tot vorig jaar kreeg de Venezuelaan geen enkele drive-through, wat waarschijnlijk te verklaren is door de sinds dit jaar nieuw ingevoerde stop-en-go penalty's.

In totaal kreeg hij 25 seconden straftijd, wat het meeste is van het veld. Minder opmerkelijk is dat Kevin Magnussen, ondanks dat hij maar drie keer bestraf is, waar zelfs een kwalificatiestraf bijzit, ook 25 seconden straftijd verzamelden.

Vergne en Guiterrez staan weer hoog

Dezelfde namen van gisteren komen zowat terug. Jean-Eric Vergne werd drie keer in de kwalificatie bestraft, moest één drive-through nemen, drie keer vijf seconden wachten bij zijn pitstop en twee keer kreeg werd hij door extra seconden omlaag gehaald in de race-uitslag. Esteban Guiterrez deed dit met de verhoudingen: drie, één, drie, één. Deze verhoudingen brengt het totaal van beide heren op acht. Wel te melden is dat Vergne, de Fransman, 10 seconden minder straftijd verzamelden dan Guiterrez (20), zijn Mexicaanse collega.

Lotus ook meest bestraft team

Nadat we gisteren moesten besluiten dat het team uit Enstone het meest was uitgevallen doorheen het seizoen. Met Romain Grosjean die zes keer bestraft werd, waarvan vier keer in de kwalificatie en twee keer met een drive-through, komt het totaal van Lotus, samen met de tien strafbeurten van Maldonado, op zestien. Opvallend is wel dat hiervan negen straffen, meer dan de helft, in kwalificatiestraffen waren.

Vier coureurs niet bestraft

De eerste twee van dit rijtje kan je denk ik wel raden. André Lotterer en Will Stevens reden beide één race, waarvan de eerst genoemde zelfs maar enkele rondes, voordat hij zijn wagen in de pitbox moest parkeren. Ook Kimi Raikkonen hield zich goed koest. De Fin zat heel het jaar licht gefrustreerd in zijn wagen, maar zoals we hem kennen laat hij zich hier niet door beïnvloeden met agressief rijgedrag. Ook Nico Rosberg werd geen enkele straf toegekend, wat de meeste fans die de race op Spa gezien hebben zich toch vragen doet stellen.

Vergelijking straffen en accidenten

Als we de vergelijking met gisteren gaan doen en naar de betrokken accidenten kijken dan zien we drie namen die gisteren op dat vlak eruit sprongen: Adrian Sutil met vier DNF's door een accident, gevolgd door Felipe Massa, Sergio Perez en Esteban Guiterrez met drie opgaven door deze rede. Het is wel belangrijk te vermelden dat de lijst van gisteren alleen over de race ging en het alleen over de accidenten waar een rijder moest opgeven door te grote schade aan de wagen.

Hoewel Adrian Sutil bij vier accidenten, die hem zijn race kostte, betrokken was, kreeg hij één stop-en-go penalty en één straf in de kwalificatie, wat wil zeggen dat de FIA besliste dat hij bij de helft betrokken was. Hetzelfde geld voor Perez met één stop-en-go en kwalificatie straf, alleen was Perez maar bij drie accidenten betrokken. Als we weten dat Perez zowel Massa als Sutil in respectievelijk Canada en de VS uit de race kegelde kunnen we concluderen dat de straffen terecht waren.

Guiterrez is meer bestraft dan dat er accidenten met hem waren, maar dat wil ook zeggen dat de kans groot is dat het drie keer zijn fout was. Tot slot is Felipe Massa slechts één stop-en-go penalty opgelegd, die veroorzaakt was door het te snel rijden in de pitlane tijdens de Grand Prix van Brazilië. Als je drie keer uit de race wordt gereden en het geen enkele keer je eigen fout is, dan kan je gewoon spreken van een pechseizoen van de Braziliaan.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;