Sutil moest zeven DNF's aanvaarden

Gepost door: FerrariFTW op 20-12-2014 10:15 1189x gelezen

Het nieuwe jaar is niet meer ver, maar ver genoeg om nog voor het einde van het jaar de belangrijkste statistieken en cijfers van het afgelopen seizoen te overlopen. Eergisteren kon u kijken wie enerzijds de meeste rondes aan de leiding had gereden, maar ook anderzijds wie de meeste rondes moest achtervolgen aan de staart van de race. Vandaag kijken welke coureur het slachtoffer was van de meeste uitvalbeurten en dan vooral welke teams het meest en het minst betrouwbaar waren. OPMERKING: ALLE CIJFERS UIT DIT ARTIKEL GAAN OVER DE RACES, KWALIFICATIES WORDEN BUITEN BESCHOUWING GELATEN.

Sutil mocht het meest langs de zijlijn parkeren Adrian Sutil viel dit seizoen maar liefst zeven keer uit! Vier maal moest hij de race staken door een accident, waarvan de laatste keer toen hij, in de Verenigde Staten, door Perez van de baan werd gekegeld in de openingsronde. Hiermee ging de laatste realistische kans op broodnodige punten voor de Duitser, die zich tiende had gekwalificeerd, en vooral zijn team Sauber, verloren. Ook Guiterrez viel zes keer uit: drie accidenten en drie technische problemen. Zes technische uitvalbeurten voor het Zwitserse team is veel, maar het kan erger, veel erger! Speciale statistiek voor Maldonado Als je naar de andere coureurs kijkt die zes uitvalbeurten achter hun naam hebben staan komen we onder andere uit bij Lotus-coureurs Pastor Maldonado en Romain Grosjean. De laats genoemde viel vijf keer door een technisch defect en één keer door een accident uit. Zijn Venezuelaanse teamgenoot, Maldonado, viel ondanks zijn reputatie geen enkele keer bij een accident uit, wat kan beteken dat hij aan de ene kant geluk heeft gehad bij de accidenten waarbij hij betrokken was, maar ook aan de andere kant dat hij betert rijder, dan toch op het gebied van ongelukken te vermijden. Jammer genoeg zijn elf technische uitvalbeurten voor het team het Enstone gewoon te veel, en ook meer dan elk ander team. Laten we voor Max hopen dat Toro Rosso betrouwbaarder wordt De uittredend Formule 1-coureur en Toro Rosso rijder Jean-Eric Vergne heeft niet helemaal kunnen laten zijn wat hij waard was. Als je door een technisch mankement vijf keer de race moet staken is je wagen onbetrouwbaar en heb je daar bovenop gewoon veel pech. Danill Kvyat, de Russische coureur die volgend jaar voor Red Bull zal uitkomen, had niet veel meer geluk en mocht dezelfde harde cijfers als Vergne ondergaan. Met tien uitvalbeurten door het falen van de wagen komt Toro Rosso op een tweede plaats van meest onbetrouwbare wagens. Hoe deden de staartteams het? Wel, een kort antwoord voor Caterham: verre van goed. Ondanks het missen van drie races moest Kamui Kobayashi de race vijf keer staken door technische problemen (waarvan zelfs één DNS in Singapore), maar daar zouden ook wel is andere redenen achter kunnen zitten, denk maar aan de geld nood van het team. De Japanner raakte ook nog betrokken bij een accident, wat voor alle duidelijk niet zijn crash in de seizoensopener was. Hoewel bij Massa uit de race reed was zijn crash en uitvalbeurt de oorzaak van technische problemen. Samen met de vier technische uitvalbeurten van Marcus Ericsson, die ook bij één accident betrokken was. Ook André Lotterer moest in zijn enige race door één of ander probleem de wagen snel terug binnenrijden. Door al deze factoren moeten we Caterham ondanks een eigenlijke tweede plaats, door al het missen van de race als meest onbetrouwbare team, beschouwen, dan wel samen met Lotus. Marussia was eigenlijk nog relatief oké op dit vlak, maar ze reden dan weer wel maar zestien van de negentien races. Terwijl Bianchi, met nog een race minder achter zijn naam, bij zijn grote ongeluk en door een aanrijding van Chilton in de beginfase van de Grand Prix van Canada, zijn eigen teamgenoot, uitviel. Hij moest wel maar één keer door technische pech de opgeven. Max Chilton moest vrede nemen met twee accidenten, waarvan de eerder genoemde aanrijding op Bianchi. waarmee de schade aan zijn wagen te groot was om verder te racen. Drie technische uitvalbeurten is ondanks de zestien races gewoon een vrij goed cijfer, zeker voor een staartteam. Williams het meest betrouwbare team Als we de statistieken goed bekijken moeten we maar één technische uitvalbeurt vaststellen bij Williams, één technisch defect op de wagen van Valtteri Bottas, wie in tegenstelling tot de drie keer van zijn teamgenoot, nooit bij een fataal accident betrokken was. Hoewel het team uit Grove het meest betrouwbare team was moeten we dit wel relativeren doordat beide rijders veel beter resultaten, en dan vooral Massa, verloren door slechte pitstops of strategische blunders. Ook waren Force India, Ferrari en McLaren heel betrouwbaar. Nico Hulkenberg moest één keer door een technisch defect de race staken, terwijl Sergio Perez één keer de race door dezelfde reden zelfs niet kon starten. Bij Ferrari mocht Alonso het lot van technische pech twee keer ondergaan wat door de nulscore van Raikkonen het teamtotaal op twee brengt. Tot slot moeten we ook McLaren prijzen, slechts één uitvalbeurt op Kevin Magnussen en één uitvalbeurt van Jenson Button. Stevens viel niet uit Eén coureur had de eer om niet uit te vallen, maar het feit dat hij één race reed is de enige verklaring voor hem. Will Stevens mocht in Abu Dhabi rijden omdat Ericsson al onder contract lag bij Sauber en reed de race, gespaard gebleven van pech, keurig uit. Tot slot hebben we nog de diskwalificatie van Daniel Ricciardo in Austrailië, waar hij op het podium mocht staan in de seizoensopener en nog belangrijker zijn thuisrace, maar achteraf nog uit de uitslag werd geschrapt door volgens de FIA een overmatig brandstofgebruik, volgens Red Bull een slecht werkende brandstofmeter. En voor de Mercedes fans Om te eindigen nog even de Mercedes fans tevreden stellen. Lewis Hamilton had drie technische problemen in de race terwijl dit er maar twee waren voor Nico Rosberg. Dezelfde cijfers voor het Red Bull team, waar Sebastian Vettel, een andere Duitser ook drie technische problemen had en de cijfers van Ricciardo identiek zijn aan die van Hamilton. Ondanks de aanrijding op Spa vielen Hamilton en Rosberg niet uit door een accident, hoewel ze er wel schade van ondervonden in de race.

Bron: f1fanatic.co.uk

Er zijn nog geen reacties geplaatst.