Menu
©

Preview Williams

2 reacties | 1526x gelezen
11-02-2014 00:36

rob1981 |

Wie wil Williams niet terug zien aan de kop van het veld? Vele Formule 1 fans zullen beamen dat dat de plek is waar het team uit Grove thuis hoort. Ook als je geen Williams fan bent zul je bijna als vanzelf beamen dat je een zwak voor dit team hebt. Het team met een grootse historie ploetert zich de laatste jaren door het veld. Het team had het in 2013 opnieuw moeilijk na een opleving te hebben gekend in 2012, met als hoogtepunt de overwinning van Pastor Maldonado tijdens de Grand Prix van Spanje. Met Felipe Massa aan boord en de talentvolle Valtteri Bottas ernaast hoopt Williams een beetje de weg terug te vinden naar die toptijd. Het moet Frank Williams af en toe een doorn in het oog zijn. Zien hoe je team, waarover je niet meer de dagelijkse leiding hebt, te zien afglijden naar de status middenmotor en pay-driver behoevend. Na het schamele puntje van Rubens Barrichello in 2011 opnieuw een handjevol punten in 2013. Hoogtepunt in drie jaar tijd was de overwinning van Pastor Maldonado tijdens de Spaanse Grand Prix in 2012. Op 13 mei van dat jaar viel alles op zijn plek voor dit sympathieke team. Alles maar dan ook alles klopte die dag. een brand later in de pit-box gaf het feest een bedroevend einde van de dag.
Frank Williams, een man die vele kampioenen heeft voortgebracht en naar zijn team haalde. Simpelweg omdat zijn auto het beste was. Iedereen wilde die felbegeerde bolide hebben. Prost liet er zelfs een clausule voor in zijn contract opstellen. Hij zou Ayrton Senna niet als teamgenoot krijgen zolang hij er reed. Mansell, de grote kampioen van 1992 moest eveneens de weg vrij maken voor de komst van Alain Prost. Maar toen besloot Senna weg te gaan bij McLaren en Frank Williams zag zijn kans schoon. De man die inmiddels één van de beste coureurs aller tijden was geworden met drie wereldtitels was vrij en Williams moest en zou hem hebben. De twee hebben eigenlijk tien jaar lang met elkaar lopen flirten. Het leek de beste combinatie ooit te zijn binnen de Formule 1. De beste transfer ooit. Dat het zo is afgelopen zoals het is afgelopen is iets wat Frank Williams nog altijd pijn doet. Dat hoef je hem niet te vragen. Zoals Willams in 1994 naast de kist van Senna zat, dan weet je dat sommige wonden nooit meer helen. Maar Williams ging verder. Was in de strijd om het kampioenschap met Hill, die hij dan eindelijk in 1996 won, en een jaar later met Jacques Villeneuve. 1997 was het laatste jaar dat er een rijderstitel naar een rijder van Williams ging. Bij de constructeurs deed Williams er voor het laatst echt toe in 2002 en 2003 toen zij tweede werden. Maar we weten allen dat toen de Ferrari oppermachtig was, waar geen speld doorheen te prikken was. Daarna was sterk het verval te zien met achtereenvolgens van 2004 tot 2013 de plaatsen 4e, 5e, 8e, 4e, 8e, 7e, 6e 9e, 8e en 9e. Dit zijn heel andere plaatsen waar Williams stond in de jaren tachtig en negentig. Twintig jaar lang was dit een team om rekening mee te houden. Vervlogen tijden? Een andere generatie? Jazeker, maar Williams zou Williams niet zijn als ze de ambitie zouden koesteren opnieuw te zullen zegevieren. Sommige dalen zijn erg diep en sommige bergen te hoog. Williams is een team wat nooit opgeeft. Daarom heeft ook iedereen, fan of niet, respect voor dit team. Vandaag de dag heeft dit team een andere leiding. Belangrijke factor hierin is Claire Williams. Dochter van, maar niet minder ambitieus. Waarschijnlijk zat Claire, toen zij nog klein was, steevast op haar fietsje naar de fabriek. Dat waren misschien de zeldzaamste momenten dat ze haar papa kon zien. Iedereen die met Formule 1 in aanraking komt raakt besmet met dit virus, zo ook Claire. In 2014 heeft Claire Williams en co gekozen voor de toekomst. Of Pastor Maldonado weg moest bij Williams of dat hij door Lotus is weggekaapt weten we niet. Duidelijk is in ieder geval dat ze in Grove tientallen miljoenen mislopen door het vertrek van de Venezolaan. Met Felipe Massa en Valtteri Bottas maakt het team in 2014 een frisse start.
19. Felipe Massa Felipe Massa moet in 2014 misschien wel de belangrijkste rol vervullen die ooit van hem is gevraagd. Namelijk de ‘belangrijkste rol’. Na jaren van tweede viool te hebben gespeeld bij Ferrari mag Massa eindelijk op eigen benen staan. Ook hier zijn de critici weer over verdeeld. Word Massa de tweede Barrichello? Die zijn laatste dagen in de koningsklassse mag vertoeven in het ‘rusthuis’ Williams voor hij gewipt word? Of bloeit de bijna kampioen van 2008 helemaal op en zien we nog iets leuks van deze sympathieke Braziliaan? Massa had een lange weg te gaan na zijn zware crash op de Hungaroring in 2009. De Williams coureur liep hier zwaar hoofdletsel op door een afgebroken veer die tegen de helm van Massa kaatste en hem meteen bewusteloos maakte. Massa knokte en knokte nog meer, maar het leek vaak alsof hij een heel seizoen niet meer aankon. Hij verzwakte vaak tegen het einde van een seizoen, of kreeg ineens weer een opleving. Eén ding mogen duidelijk zijn. De Scuderia uit Italië hoeft zich over het ontslag van Massa niet schuldig te voelen. Ze hebben de Braziliaan veel te lang het hand boven het hoofd gehouden terwijl dat niet meer nodig was. Aan de andere kant is Massa ook altijd veel te loyaal geweest naar de Italianen. Voor een Braziliaan had er best meer temperament in mogen zitten. Voor Felipe Massa is de stap naar Williams misschien wel het beste geweest wat hem na zijn ongeluk is overkomen. Een nieuwe omgeving, een nieuw team, nieuwe mensen. Een nieuwe kans om te laten zien dat je er werkelijk toe doet. Want racen kan de kleine Braziliaan wel. Daar hoef je niemand voor te overtuigen. Het is aan Felipe zelf om de laatste vier jaar bij Ferrari iedereen te doen vergeten. Het is aan hem zelf of dit misschien niet de laatste kans is.
77. Valtteri Bottas Valtteri Bottas is een veelbelovend talent uit Nastola in Finland. Inmiddels 24 jaar oud heeft deze Fin al een mooi palmares bijeen gesprokkelt. Formule Renault kampioen in twee klasses en twee- voudig winnaar van de Masters of Formula 3 op het circuit park Zandvoort. In 2011 werd hij kampioen in de GP3. Na twee jaar test- rijder te zijn geweest bij Williams mocht hij in 2013 het stoeltje overnemen van Bruno Senna. Bottas moest lang wachten tot hij echt kon laten zien dat hij echt talent heeft. Dat kwam bij de Canadese Grand Prix toen hij zich als derde wist te kwalificeren. In de race moest hij echter weer genoegen nemen met de veertiende plaats. Het hele jaar was de Williams niet snel genoeg. In iedere geval niet snel genoeg om punten te behalen. Pastor Maldonado lukte het om tijdens de Hongaarse Grand Prix één punt binnen te halen toen hij tiende werd. Tijdens de Amerikaanse Grand Prix, de één na laatste, was het eindelijk de beurt aan de Fin om punten binnen te halen. Met een achtste plaats behaalde hij vier punten wat het totaal voor Williams op vijf bracht over heel 2013. Niet alleen Valtteri Bottas wil meer, ook Wiliams wil dat. Wanneer de auto goed is laat de Fin zien dat ook te zijn. Een combinatie van Yin en Yang. Ook voor Williams gelden de veranderingen in de regelementen. Zal het ze dan eindelijk zijn gelukt die weg naar boven terug te vinden?

Bron: Formule1Nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Mooi stukkie rob, ook helemaal eens met je eerste alinea. Hoop echt dat ze de weg weer naar bocen vinden. 1 punt zal daar een grite ripol in kunnen spelen; een nieuwe hoofdsponsor. Er gaan geruchtendat ze in vergevorderd stadium zijn met onderhandelingen met o.a. Martini. Ze hebben ook al aangegeven dat de huidige livery tijdelijk is. Dus er zou daar nog wat kunnen gebeuren om ze te helpen de weg naar boven te vinden.

Vind het alleen gek dat je zegt Het leek de beste combinatie ooit te zijn binnen de Formule 1. over senna. Is in tegenstelling juist de meest teleurstelende transfer ooit. Hij heeft geen enkele race voor ze uitgereden! Was misschien de transfer met de hoogste verwachtingen, maar gebleken is dat verre van.

1 11-02-2014 05:33:09
Senna1981
Senior Member

Mooi stukje Rob

over Senna leek het inderdaad de beste combinatie te worden,echter in praktijk is anders geworden...
toch denk ik er erg vaak aan terug hoe Ayrton een zeer nerveuze en onstabiele williams toch 3x naar pole reed,en dat iedereen toch wist dat de benetton van schumacher alles behalve legaal was,met name traction control,kijk voor de gein eens naar de start van Paciffic,hier is ZEER duidelijk dat de wagen van schumacher traction control had,en Ayrton niet,en dan even goed 3x schumacher afgetroefd met pole.

hoop nu dat Massa williams op sleep touw kan nemen!

11-02-2014 12:47:33
;