Menu
©

Preview Marussia

1 reactie | 1095x gelezen
10-02-2014 19:58

rob1981 |

Marussia gaat in 2014 haar derde jaar binnen de Formule in. Het team zelf echter haar vijfde nadat Marussia het voormalige Virgin Racing overnam van zakenman Richard Branson. Max Chilton en Jules Bianchi mogen opnieuw de kleuren verdedigen van het Russische team wat de stijgende lijn hoopt door te zetten van vorig jaar. Afgelopen jaar lukte het de Russen dan eindelijk om Caterham van die tiende plaats te stoten, en zodoende extra inkomen te genereren wat het team zo broodnodig had. Het snelste team op de grid was Marussia zeker niet in 2013, maar wat opvalt is dat het team misschien wel het meest betrouwbaar was. Opvallend ook dat het team maar twee uitvalbeurten heeft staan door een technisch mankement. In Monaco moest Jules Bianchi opgeven door een probleem met de remmen en in Duitsland door motor problemen. Jules Bianchi viel nog een derde keer uit en dat was in Japan waar hij na de start in aanraking kwam met de Caterham van Giedo van der Garde. Max Chilton viel vorig jaar geen enkele keer uit en zette hiermee een nieuw record neer. Mede door het feit dat het team de tiende plaats bij de constructeurs bezette heeft het team gekozen beide rijders voor 2014 te behouden. Stabiliteit schijnt nu te tellen bij Marussia gezien zij voor het eerst in het bestaan (met Virgin Racing meegerekend) door gaan met twee dezelfde rijders in het nieuwe seizoen. Marussia neemt ook afscheid van de Cosworth krachtbron en stapt over op Ferrari motoren. Door de velen reglements veranderingen omtrent de motor heeft Cosworth besloten niet mee te gaan in deze ontwikkeling. Mede hierdoor zijn er in 2014 maar drie motor leveranciers actief binnen de Formule 1. Mercedes, Ferrari en Renault wachten tot Honda in 2015 na een aantal jaar weer terug keert binnen de hoogste kringen van de autosport. Met de Ferrari motor achter in de Marussia is het Russische team een samenwerkingsverband met Ferrari aangegaan. Jules Bianchi is één van de Ferrari protegé’s die actief is binnen de Formule 1. Naast Caterham wil ook Marussia eens doorstromen naar voren en de strijd aangaan met het middenveld. Af en toe lukt het de roden lantaarndragers een middenmotor te verslaan maar over het hele seizoen moeten ze toch weer het onderspit delven. Of het Marussia in 2014 gaat lukken weten we pas over een aantal maanden. Misschien dat de nieuwe reglementen hen uitkomst biedt. Red Bull Racing werd in 2009 ook ineens een team waar rekening mee gehouden moest worden nadat er grote veranderingen hebben plaats gevonden in de regelementen. Zeg dus nooit, nooit!
4. Max Chilton Max Chilton zal aan zijn tweede Formule 1 seizoen beginnen dit jaar. De 22 jarige Marussia rijder deed het afgelopen jaar niet verkeerd door alle races de finish vlag aan zich voorbij te zien gaan. Echter kwam de Engelsman nooit dicht bij het zich op een enkel schamel wk- puntje. De veertiende plaats tijdens de Grand Prix van Monaco was zijn beste resultaat in 2013. Velen zien Chilton dan ook niet als een goed getalenteerde Formule 1 coureur. Iemand die eerder zijn plekje heeft weten te veroveren met een grote geldbuidel zal het verweer zijn. De Engelsman begon zijn carrière in de in 2008 opgeheven T- Cars. Een toerwagen klasse voor jonge rijders tussen de 14 en 17 jaar. Na zijn kart tijd was het ook in deze klasse waar hij zijn grootste successen wist te boeken. 3e in 2005 en 2e in 2006. Een jaar later, als 2007 inmiddels is aangebroken heeft Chilton de overstap gemaakt naar het Brits Formule 3 kampioenschap. Inmiddels zestien jaar oud moet hij toezien hoe hij in 20 races geen enkele punt weet te behalen voor het kampioenschap. In 2008 weet hij tiende in het eindklassement te worden met twee podiums en twee pole positions. Dit doet hij voor Hitech Racing. In 2009 krijgt Chilton beter materiaal in handen door naar Carlin Motorsport te vertrekken. Met beter materiaal en een lange leerfase in de Formule 3 word hij vierde in het kampioenschap. Wanneer hij overstapt naar de GP2 Series word duidelijk waar het talent van Chilton ligt. De jonge Engelsman is een kei in het uitrijden van races. In zijn eerste seizoen in de serie voor Ocean Racing Technology ziet hij in 18 van de 20 races de finishvlag. Slechts twee- maal moet hij opgeven. Echter zet de blonde tiener die resultaten niet om in punten. Alleen in het weekend van de Italiaanse Grand Prix lukt het Chilton om punten mee te nemen naar huis. Slechts drie, wat hem uiteindelijk op een 25e plaats in het kampioenschap neerzet. In 2011 word het bij Carlin niet veel beter. In Monaco pakt hij in beiden races punten en in Duitsland is het alleen in de sprintrace dat hij punten pakt. Zijn uitval percentage is dit jaar wel hoog te noemen. Zes maal ziet hij de zwart/wit geblokte vlag niet. Uiteindelijk word hij twintigste in het klassement. In 2012 maakt Chilton misschien wel zijn beste seizoen mee sinds hij in de autosport actief is. Bij Marussia Carlin GP2 team rijdt hij op één race na alle races uit en pakt geregeld punten voor het kampioenschap. Twee overwiningen zorgen ervoor dat hij op een vierde plaats in het kampioenschap eindigt. Niets stond een weg naar de Formule 1 meer in de weg. In 2014 zal Chilton dus opnieuw naast Jules Bianchi plaats nemen in de Marussia. Of de Engelsman kan uitgroeien tot een blijvertje in de Formule 1 is na één jaar moeilijk te bepalen. Aan de Marussia (lijkt) het niet te liggen.
17. Jules Bianchi Jules Bianchi begint eveneens aan zijn tweede seizoen in de Formule 1 en bij Marussia. De Fransman was tot de laatste race in 2012 in fel gevecht met onze Nederlander Robin Frijns voor het Formule Renault 3.5 kampioenschap die in het voordeel van Frijns werd beslist na een botsing tussen de twee. Echter was het Bianchi die een aantal maanden later op de Formule 1 startgrid stond voor zijn debuut in de koningsklasse. Ook Bianchi kon uitstekend omgaan met de betrouwbaarhoud van de MR-02. De Fransman viel slechts twee maal uit door mechanisch falen en een derde keer door een botsing. Er kan dus niet ontkent worden dat de Marussia in de basis een goede auto is als het om betrouwbaarheid gaat. Alleen de snelheid ontbreekt nog bij het team uit Banbury , Oxfordshire in Engeland. Jules Bianchi heeft een beter palmares op zijn c.v. staan dan zijn teamgenoot Max Chilton. Kampioen in de Frans Formule Renault en de Formule 3 Euro series behoren hem toe. Ook is hij de winnaar van de 2008 editie van de Masters of Formula 3 op het circuit park Zandvoort. Ook in de GP2 series en de Formule Renault 3.5 was hij een serieuze titelkandidaat. Mede door deze resultaten zit hij in het Ferrari Young Drivers program. Bianchi is zeker een coureur om in de gaten te houden het komende jaar, en misschien wel de jaren daarna.

Bron: Formule1Nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Bianchi duidleijk de beste vd twee. Had een wat turbulent deel in zijn carriere dat hij aan het kamikaze rijden was, maar daar is hij ook al overheen gegroeid. Ik vond hem eenvan de beste rookies met af en toe vernederende verschillen t.o.v. Zijn teammaat. Darom begrijp ik ook niet dat die er nog steeds is. Leuk dat hij alle races uitrijdt, maar als je nooit de grenzen opzoekt, ga je ook nooit snel worden.

0 11-02-2014 05:22:48
;