Menu
©

Preview Caterham

5 reacties | 1374x gelezen
09-02-2014 12:01

rob1981 |

Het Caterham Formule 1 team staat aan de vooravond van misschien wel één van de belangrijkste jaren dat zij actief zijn binnen de Formule 1. Teambaas Cyril Abiteboul gaf de afgelopen weken al aan ,dat als er dit jaar niet voldoende vooruitgang word geboekt, de kans niet word uitgesloten dat hij de stekker uit het Formule 1 project trekt. Met Marcus Ericsson en Kamui Kobayashi hoopt het team die stap voorwaarts te maken. In 2013 zag het team al noodleidend toe hoe het tiende en laatste werd bij de constructeurs. Evenals de eerdere jaren werden er afgelopen jaar ook geen punten behaald. Het team nam afscheid van de Fransman Charles Pic en de Nederlander Giedo van der Garde om 2014 met een frissere start te beginnen. De eerlijkheid gebied te vertellen dat Pic en van der Garde het niet eens zo slecht deden in de Caterham CT-03. Alleen wist de Fransman Jules Bianchi tijdens de Maleisische Grand Prix een 13e plaats te behalen waardoor het Caterham team het gehele jaar tegen die tiende plek bij de constructeurs opkeek. En dat was voor het eerst sinds zij in 2010 de Formule 1 betraden dat zij hun plek verloren aan Marussia, het voormalige Virgin Racing. 2014 moet dus anders worden voor het team wat gelegerd is in Leafield, Oxfordshire in Engeland. Het team heeft voor dit jaar gekozen voor de Zweed Marcus Ericsson en de Japanner Kamui Kobayashi. Met de Japanner weten ze wat ze in huis halen, want Kobayashi is geen onbekende binnen de Formule 1. Met Ericsson is dat duidelijk een ander verhaal. De Zweed zal in maart niets anders doen dan debuteren binnen de Formule 1. Hieruit word meteen duidelijk dat Kobayashi de 'zogeheten' kar mag gaan trekken binnen het team. Test en reserve rijders zijn De Nederlander Robin Frijns en de Amerikaan Alexander Rossi.
9. Marcus Ericsson Markus Ericsson is geboren op 2 september 1990 in het Zweedse Kumla. Ericsson begon net zoals iedere coureur zijn carrière in de karts toen hij negen jaar oud was. De zweed reed een aantal jaar op de kleine vierwielers. Hijzelf had niet de verwachting door te groeien naar de Formule wagens omdat zijn familie er simpelweg geen geld voor had. Uiteindelijk was het Champ car rijder en de winnaar van de Indianapolis van 1999 Kenny Brack, die de jonge Zweed in 2006 oppikte om het toch eens te proberen in de Formule bolides. “Hij deed me denken aan Alain Prost” liet Brack weten. Marcus Ericsson stapt in 2007 over naar de Formule wagens en vind onderdak bij Fortec Motorsport in het Engelse Formule BMW kampioenschap. De Zweed is dan zestien jaar oud wanneer hij daar de titel pakt. Een jaar later stapt hij over naar het Engelse Formule 3 kampioenschap bij hetzelfde Fortec Motorsport. De Zweed doet het hier aanmerkelijk minder dan zijn jaar in het Formule BMW kampioenschap en word vijfde. In 2009 stapt hij over naar het Formule 3 team van Raikkonen- Robertson racing. Dit is slechts voor zes races en maakt dan de overstap naar Japan. Hier komt hij terecht bij het team TOM’S in het Japans Formule 3 kampioenschap waar hij er met de titel vandoor gaat. In 2009 en 2010 spendeert hij zijn tijd in het GP2 Asia kampioenschap en rijdt vier races voor Art Grand Prix en Super Nova Racing. Hij behaald hierin geen enkele punt en eindigt laatste in het kampioenschap. In 2010 rijdt hij voor Super Nova Racing in het reguliere GP2 kampioenschap. Ericsson behaald in dit jaar slechts een enkele podium plaats maar wel de eerste plaats. Uiteindelijk is een 17e plaats in het kampioenschap zijn deel. Ondanks een overwinning is het een teleurstellend jaar en de Zweed vertrekt in 2011 naar iSport International. In dit jaar behaald de dan twintig jarige geen enkele overwinning maar wel meer punten dan het jaar ervoor bij Super Nova Racing. Hij ziet zichzelf aan het einde van het seizoen terug op een tiende plaats in de eindrangschikking. In 2012 blijft de Zweed bij iSport International en pakt opnieuw slechts één enkele zege. Ditmaal word hij achtste in het kampioenschap. In 2013 verkast hij naar het team van DAMS en word zesde in het kampioenschap met één overwinning op zijn palmaras. Begin dit jaar word bekend gemaakt dat Markus Ericsson zal rijden voor het Caterham Formule 1 team. Hiermee komt een jongensdroom uit voor de nu 23 jarige Zweed.
10. Kamui Kobayashi Kamui Kobayashi is na een jaar afwezigheid terug op de grid van 2014. De Japanner werd na drie jaar voor het Sauber team te hebben gereden aan de kant gezet door de Zwitserse renstal. Reden hiervoor waren niet echt aan zijn prestaties te wijten maar het team had het financieel erg zwaar en koos voor de jonge Esteban Gutierrez naast Nico Hulkenberg. Voor Kobayashi zat er niets anders op dan testrijder bij Ferrari te worden. Wegens de geringe testdagen binnen de Formule 1 mocht de Japanner rijden in het endurance kampioenschap met AF Corse. Kobayashi reed met een Ferrari 458 GT en deed mee aan de 81e editie van de 24 uren van Le Mans in de GTE-Pro klasse waar hij vijfde werd met de teamgenoten Olivier Beretta en Toni Vilander. In het totale Endurance kampioenschap werd hij 8e in die klasse. Dat de Japanner uiteindelijk begin dit jaar voor Caterham koos werd hem door Ferrari niet in dank afgenomen, maar Kobayashi wil nu eenmaal racen. “In de Endurance series reed ik acht wedstrijden. Dat is heel iets anders dan Formule 1 wat bijna 20 races telt” De Japanner had hierdoor in 2013 meer vrije tijd dan ooit tevoren en besloot hierop om dan maar eens zijn vaarbewijs te halen. Met de gang naar Caterham zal de ex- Sauber coureur een stap terug doen in zijn Formule 1 carrière maar Kobayashi wil niets anders dan de Malëisische renstal op sleeptouw nemen. “Caterham heeft een goede basis nodig en met de nieuwe reglementen kan er van alles gebeuren. Besluit de Japanner.

Bron: Formule1Nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bengelke
Gold Member

Wel, nu hebben ze, met kobayashi, eindelijk een goeie rijder in huis. Tis alleen afwachte hoe ericson het gaat doen

0 09-02-2014 13:05:32
Camiel221
Nieuwspress

zonde dat ze van der garde weg hebben gedaan, hij is gewoon een goede rijder hoe je ook went of keert. En dat caterham elk zeisoen 2 nieuwe coureurs aaneemt helpt ook niet echt met een goede basis te bouwen. ze beginnen steeds weer bij 0 als het gaat om relaties leggen tussen de coureurs en engineers en hoe iedereen met elkaar om gaat. ze hadden of pic of van der garde in iedergeval moeten behouden.

0 09-02-2014 13:10:59
sanderrych
Senior Member

Ben ik met je eens Camiel, 1 rijder laten zitten en Kamui er bij, dan sla je in ieder geval bij één coureur de gewenningsfase over.
Maar ik ben blij dat Kobayashi weer meedoet!

1 09-02-2014 13:22:14
ironeddy
Rookie

ik weet het antwoord al betreft seizoen 2015....

09-02-2014 17:16:09
;