Menu
©

[Column">De Duitsers winnen toch wel

21 reacties | 2631x gelezen
26-05-2011 17:51

JOOZZT |

Formule 1, het begint steeds meer op voetbal te lijken. En dat is niet iets van de laatste tijd, nee zo ongeveer sinds 1994. Hoe zat het ook alweer bij het voetbal, de Duitsers winnen toch wel en hoe is dat de laatste vijftien jaar gegaan in de Formule 1? Ja, ja de Duitsers wonnen toch wel.

Bron: Formule1nieuws.nl

Sinds de komst van Michael Schumacher in 1991 heeft er ieder jaar een Duitser in de top vijf gestaan, vanaf 1999 tot en met 2003 zelfs twee. Enkel in 2008 wist geen Duitse coureur zich bij de top vijf te voegen, Nick Heidfeld kwam hiervoor één puntje te kort.

En net als je denkt dat je van ze af bent, komt er weer een nieuwe Duitser, in dit geval nog maar een Duitsertje. Desondanks raakte ik in zijn begintijd best gecharmeerd van deze jongen, tot het moment dat hij gewoontes begon te krijgen.

Het vingertje was nog mee te leven, al had ik toch meer met het podiumhupje van der Schumi. Maar nu hij ook nog de gewoonte heeft om iedere zondag te winnen gaat de lol er snel vanaf. Na vijf races is er van enige spanning nauwelijks sprake.

En mocht het nou toch een keer tegen zitten, dan wint hij alsnog met een wat kleinere voorsprong of hij finisht als tweede. Nu kan ik begrijpen als je fan bent van de beste jongen dat je nu fantastisch geweldige zondagmiddagen hebt. Maar in het geval van mij, ik heb wel een favoriet maar vooral de sport staat voorop.

En als je in die categorie valt dan is de Formule 1 geen reet meer aan. De kwalificatie is door het huidige bandenreglement de kop omgedraaid, het gaat niet meer om wie de snelste is. Het gaat er om wie de meeste banden heeft opgespaard voor de racedag en die racedag die is toch leuk geworden. Want er wordt meer ingehaald, alleen de wijze waarop bevalt me niet.

Het is alsof je naar Ajax tegen PSV zit te kijken en omdat de Amsterdammers op een bepaald moment het betere van het spel hebben moeten alle PSV-ers een blinddoek om. DRS werkt zo ongeveer hetzelfde, als het lijkt alsof de ene auto sneller is dan de ander dan krijgt de achterste op een vooraf afgesproken plaats tijdelijk een voordeel zodat er ingehaald kan worden.

En omdat een ronde later de rollen omgedraaid zijn, wordt er toch een partij veel ingehaald. Echt te gek. Spannend! Nou van mij mag het per direct worden afgeschaft. Misschien moeten ze gaan werken met strafgewicht zoals ze ook bij de WTCC doen, heb je tenminste echte spanning en wint niet elke keer dat Duitsertje.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

MadMarkie
Diamond Member

Mooi stukje Joost, jij haalt direct datgene erbij wat ik in de poll al zei :-D. Het is de kift, het niet kunnen hebben dat er een nieuw supertalent aan de macht is. Alle grootheden en kampioenen worden eerst uitgejouwd voor men ziet hoe geniaal deze heren zijn ;-). Dit geld voor alle grootheden en kampioenen.

1 26-05-2011 17:56:47
bengelke
Gold Member

[quote]Het is de kift, het niet kunnen hebben dat er een nieuw supertalent aan de macht is. Alle grootheden en kampioenen worden [/quote]
Tja, de belgen hebben, voorlopig, iemand in de f1. Ik zeg wel voorlopig, want ik dacht erges gelezen te hebbe, dat hij zen nationaliteit wil late omzette naar ................. duitser, om zo aan meer sponsoring te kome

26-05-2011 18:58:51
speedyms
Silver Member

Ach,dat er iedere keer een Duitser wint vind ik niet eens erg,alleen dat het iedere keer dezelfde Duitser is wordt wel wat eentonig en ook al vind ik Vettel een zeer goed coureur,heb ik toch ook liever dat het kampioenschap tot aan het eind nog onbeslist blijft.
De aversie van Nederlanders tegen de Duitsers heb ik allang geleden laten varen en kijk puur naar de prestatie van iem. dan uit welk land hij of zij afkomstig is.
RBR is nu(met Vettel)zeer sterk en als dat 1 of 2 seizoenen dat geval is dan is dat jammer voor de neutrale kijker of voor iem. die van een andere coureur fan is.
Over de nieuwe regels kan ik heel kort zijn,je vind het geweldig of je vind het helemaal niks een echte tussenweg is er niet echt,echter de dominantie van Vettel heeft met deze regels weinig te maken.
Vettel is op dit moment in een bloedvorm,vergelijkbaar met Schumacher in '94 en '95,maar ook hier zal wel weer een einde aankomen.
F1 is volgens velen nu te kunstmatig geworden en ergens is dat waar,maar je moet nog steeds een goed potje kunnen sturen om te winnen,of je nou een Duitser bent of niet. :-)

0 26-05-2011 19:26:46
mr-Fast
Senior Member

Tja ik proef hier wel wat negatieve gevoelens jegens onze oosterburen.
Effe geen gekheid maar het zit ook in de genen bij die mannen.
De west europeanen zijn niet zo snel op hun tenen getrapt als de zuiderlingen.
Neem een finse coureur die is cool en rustig en wordt daardoor WK.
Neem een engelse coureur ook wat rustiger en berekender daardoor ook een goede coureur.
Neem een duitser altijd gemotiveerd om te winnen vaak nog tenkoste van alles een echte vechter als coureur.
Italianen en spanjaarden en brazilianen zijn veel anders.
Willen ook winnen maar gaat het niet dan altijd maar zeuren en iedereen de schuld geven behalve zichzelf.
Dit geld natuurlijk niet voor elke coureur maar gemiddeld gezien gaat dit verhaal echt wel op.

Ik heb schijnbaar wat meer op met onze oosterburen.
Ik ben fan van hun coureurs,ook van een goede pot duits bier ben ik niet vies die smaken beter als het spul wat ze hier brouwen. :lol:

0 26-05-2011 19:27:06
leo1954
Gold Member

Tja, overdaad schaadt. In de jaren van MS vond ik er ook niet zoveel aan, was ook geen fan van de goede man. Maar ik vind het wel leuk om zo'n jong fenomeen bezig te zien en verder is het niet nieuw in de autosport dat de gevechten zich vaak in het veld afspelen. Ondanks alles blijft het toch een fabelachtige sport om te zien. Ik ben het helemaal met je eens dat het inhalen met DRS een zielige aangelegenheid is en ook het sparen van de banden is niet zoals ik over autoracen denk. Maar het zal wel weer goed komen. Ik kijk toch weer uit naar dit weekend, met die krankzinnige snelheden door de straatjes van Monaco, heerlijk.
En och, dat vingertje, laat die jongen toch denk ik dan, ik zie het graag :-) Ik hoor dat Duitsertje nooit mekkeren en dat kan niet van al zijn concurrenten gezegd worden.

1 26-05-2011 19:31:10
J-TuRismo
Gold Member

Beetje hypocriet Joost. Toen je grote held Button in 2009 in het begin alles won en zelfs een keer in Maleisië won omdat hij niet besloot naar binnen te gaan en de race even later afgevlagd werd, hoezo geluk?

26-05-2011 20:08:47
Niiek
Silver Member

Ik vind hier toch wel een kern van waarheid inzitten. Als Vettel dit jaar ook nog weer kampioen wordt en RBR een geniale auto blijft bouwen blijft er voor mij niet zoveel spanning meer over. dan wordt 2010-2015 een Vettel-Tijdperk.

1 26-05-2011 20:17:50
bengelke
Gold Member

[quote]dan wordt 2010-2015 een Vettel-Tijdperk.[/quote]
nu, as adrian newey bij dat team blijft, zie ik dat wel gebeuren. Ma ligt het dan aan newey, of aan vettel:-?
Toen hij bij williams was, waren zij oppermachtig, en kijk ees wa ze nu zijn?
Hetzelfde bij mc-laren

26-05-2011 20:42:39
Schuki
Eindredacteur

Ehm, niet raar bedoeld ofzo, maar ik snap je vergelijking niet... Sinds 1994 is Duitsland slechts 1x Europees Kampioen voetbal geworden. In 1996. Ze wachten dus al 15 jaar op een prijs...


Inhoudelijk voor de rest een goed stuk!!

1 26-05-2011 21:05:54
lars75
Diamond Member

@Schuki
Het gaat er om dat je altijd rekening moet houden met de Duitsers. Zie het WK een belabberd spel maar opeens staan ze wel weer in de volgende rondes. "Wir werden uns NIE Ergeben"

26-05-2011 21:50:31
Misjab
Gold Member

Beetje negatief joozzt,

Ja, vettel is aan het domineren, maar we hebben toch allemaal leuke races gezien zover dit jaar. Zelfs barcelona was voor het eerst in de historie niet slaapverwekkend.

Waarom? omdat we mede door DRS je als snellere rijder niet vast komt te zitten achter iemand. Ik weet niet wat jij spanned vind, maar 1,5 uur naar een trulli trein kijken noem ik geen vermaak.

Ben het met je eens dat het allemaal niet TE makkelijk moet worden, maar om te zeggen dat F1 nou niet leuk meer is, gaat mijn inziens veel te ver.

En kom eens over je duitser complex heen, je loopt er een paar decenia mee achter.

0 27-05-2011 07:50:00
Mr_Hond
Gold Member

Om te beginnen met DRS verhaal.

DRS is een compensatie systeem.
De voorste auto creëert zoveel "vuile" lucht dat achterliggers snelheid verliezen en dus niet meer hun max kunnen halen.
Met DRS is dat negatieve effect weg gehaald je krijgt je normale top snelheid weer terug en zoals we in Barcelona zagen moet je toch nog echt wel moeite doen om in te halen.
Je wagen zal in de basis sneller moeten zijn om in te halen en DRS veranderd daar niks aan.
Alleen "vroeger" verloor je snelheid achter iemand en nu niet meer.
Het is niet dat Vettel in eens allemaal Virgin of HTR wagens om de oren krijgt.
De Mclaren van Hamilton kwam er nu ook niet lang en dat was ook niet de bedoeling van het systeem, wat men wilde voorkomen is dat als nu bv Rosberg achter een FI zit die 2 seconde langzamer is maar zicht extreem breed houd hij nu wel een KANS krijgt om er langs te komen.
Heel dat blinddoek verhaal is kul.

En de rest zal ik schrijven zoals ik het als Brit zie.
Er is geen enkel land geweest wat meer coureurs heeft geleverd dan de UK.
Er is geen enkel land geweest dat meer kampioenen heeft geleverd dan de UK.
Er is geen enkel land geweest dat meer constructeurs heeft geleverd dan de UK
Er is geen enkel land geweest dat meet constructeurs kampioenen heeft geleverd dan de UK.
Zo.

En waarom won Schumacher zoveel?door zijn perfecte Franse teambaas en de technische top van Ferrari die uit bijna alleen maar Britten bestond.
En waarom wint Vettel zoveel?door de perfecte Britste ontwerper en zo goed als complete Britse technische top.
Wat er ook gebeurt bij zo goed als iedere titel die behaalt is heeft een een Brit een flinke hand in gehad.

0 27-05-2011 09:13:03
;