Menu
©

[Column"> Is Vettel de nieuwe Schumacher?

18 reacties | 3130x gelezen
17-05-2011 17:02

Schuki |

Na de eerste vier races van het Formule 1-seizoen leidt Sebastian Vettel het klassement bij de coureurs. Hij heeft drie van de vier races gewonnen en lijkt af te stevenen op een nieuwe wereldtitel. Het lijkt erop dat de kleine Duitser dit seizoen gaat domineren. Hier komt een sprekende overeenkomst tussen Vettel en Michael Schumacher om de hoek kijken. Zal de Red Bull-coureur net zo’n imposante carrière opbouwen als Schumi? Sebastian Vettel heeft na vier races al een imposante voorsprong van 44 punten op Lewis Hamilton verkregen. Als hij zo door gaat zou hij op een overweldigend aantal van 440 punten komen. Hierdoor zal hij al in Zuid-Korea wereldkampioen zijn. Dit is niet zo vroeg als het record van Schumacher, die in 2002 met nog zes races te gaan kampioen werd, maar wel heel vroeg. Net als Schumacher is Vettel in een klein stadje in Duitsland in relatieve rust opgegroeid. Toen Vettel nog jong was racete hij in de achtertuin van zijn ouders, met Michael Schumacher als zijn grote held. Nadat hij in 1995 begint met karten wint hij bijna alles wat er te winnen valt, net als Schumacher. Toch duurt het tot 4 jaar na zijn Formule 1 debuut totdat hij zijn eerste wereldtitel pakt. Opvallend: ook Schumacher deed er vier jaar over voordat hij wereldkampioen werd. Nadat hij in 2008 in Italië zijn eerste race wint, maken verschillende experts direct na de huldiging de vergelijking met Schumi. Omdat eerst het Duitse en daarna het Italiaanse volkslied klinkt, wat ook gebeurde in het Schumacher-tijdperk, zijn deze experts lyrisch. Vettel zelf wil liever niet met de zevenvoudig wereldkampioen vergeleken worden. ‘Michael is gewoon een legende, dat moet ik nog maar zien te worden. Ik vond het al moeilijk om 1 keer wereldkampioen te worden, laat staan dat ik het zeven keer wordt!’ aldus de Duitser tegen F1.com. Toch is het Schumacher zelf die tegen de baas van een Formule 1 team gezegd heeft dat Vettel een groot talent is. Toen Vettel nog in de kartseries reed heeft Schumacher hem al aanbevolen bij Gerhard Berger, baas van het Torro Rosso F1-team. Of dit ten koste gaat van zijn records? De tijd zal het leren.

Bron: Schuki/F1.com


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bengelke
Gold Member

waarom altijd beginne met vergelijkingen? Vettel is vette(l) en schumacher is vettel nie

1 17-05-2011 17:56:20
Indo-Lee
Gold Member

Juist bengelke,

Jij ziet het helemaal goed. Vettel is MS niet en andersom ook niet.
Ondat Vettel nu 1 x WK is geworden en nu weer een hele goede auto tot zijn beschikking heeft, wil nog niet zeggen dat hij de beste van het veld is. Ik weet zeker dat er nog andere coureurs zijn die ong het zelfde kunnen presteren in een RB auto. Daarom zijn zij ook nog geen MS.

17-05-2011 18:00:40
leo1954
Gold Member

7 keer wereldkampioen lijkt me haast onmogelijk om te kloppen. Vettel heeft wel een paar records die Schumacher weer niet heeft, jongste Grand prix winnaar en jongste WK. Beide enorme talenten, maar natuurlijk niet te vergelijken, Schumacher in zijn nadagen (en alles bewezen wat er maar te bewijzen valt) en Vettel in de bloei van zijn carrière met 1 WK achter zijn naam.

0 17-05-2011 19:03:11
Sicko
Silver Member

Records zijn er om te sneuvelen. Ook die van Schuhmacher gaan er een keer aan. En dat zou ik ontzettend jammer vinden, want dan zouden de races weer ontzettend saai gaan worden.

Schuhmacher heeft zich in het begin van zijn carriere behoorlijk bewezen. Dan, bij Ferrari, heeft hij eigenlijk in een "zetel" met behulp van zo veel meer miljoenen, zijn races kunnen rijden. De regels veranderden nauwelijks en Ferrari kon gewoon doorborduren. Was het niet Alonso die met Renault, met een veel kleiner budget, uiteindelijk de hegemonie/sprookje (ben in de Efteling geweest afgelopen weekend) doorbrak?

Vettel is er nu. Heeft een auto die beter is dan de rest. Bewijst beter te zijn dan Webber. Met de steeds veranderende regelgeving nu (in tegenstelling tot in de tijd van Schuhmacher) is het nog maar de vraag hoe ver hij komt.

Onmogelijk een vergelijking te trekken.

1 17-05-2011 19:29:50
stevegek
Silver Member

Nee, reden waarom? Vettel kan tegen zijn verlies. Baalt wel, maar zou geen heer Hill, Alonso of Hamilton BEWUST er uit knallen.

Die actie op Button zie ik dan ook op "foutje", en niet als "goh laat ik hem eens de vangrail laten zien". :)

17-05-2011 20:22:52
ijsman
Silver Member

En dan lees ik net in Der Spiegel dat Schumacher volgend jaar het stoeltje van Webber gaat overnemen bij Red Bull. Wie wordt dan de 2de rijder?? ;-)

0 17-05-2011 20:31:04
mr-Fast
Senior Member

Nou stevegek dat zou ik niet te snel zeggen dat kan zeker nog gebeuren.
Als Vettel tegen het eind van het seizoen is en er staat een WK op het spel dan worden de belangen toch anders.
Momenteel rijdt Vettel vanaf pole vrijgemakkelijk naar de overwinning.
Als er harder geknokt moet worden komen er andere trekjes in een coureur boven ook bij Vettel.
Verder vind ik het onzin om Vettel met Schumi te vergelijken zoals je schumi ook niet met een Senna of zo vergelijkt.
Maar Vettel is een talent en zeer gedreven tevens is hij nog erg jong dus ook ik voorzie hem toch nog wel wat records breken.

0 17-05-2011 20:35:49

beste mensen,

toen ik dit stukje om 5u instuurde had ik niet verwacht dat het zoveel reacties teweeg zou brengen. Dit stuk heb ik geschreven voor mijn opleiding, en heb het ingestuurd om te kijken wat de reacties waren op mijn schrijfstijl, niet op het onderwerp. Misschien was dit niet het goede onderwerp om dit te doen.

Ik zou willen proberen om, bij genoeg animo, vaker een column te schrijven die de actualiteit in een ander daglicht stellen.

Dan even ontopic:
Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat SV de nieuwe MS wordt. Dit omdat er zoveel veranderingen binnen de regels van de f1 zijn, dat bij wijze van spreken force india volgend jaar wereldkampioen wordt. Dit laat ik naar mijn mening ook in mijn artikel naar voren komen. Maar tijdens mijn onderzoek viel het mij wel op dat de vergelijking al eerder gemaakt is, en deze niet op broodje aap verhalen berust. Vandaar dit artikel. Ik hoop later meer te kunnen maken.

Groet,
Schuki

1 17-05-2011 20:38:25
Arno666
Bronze Member

Zeer goed leesbaar dit artikel en niet zo veel taalfouten als in de (online)krant tegenwoordig.Ook prima in alinea's verdeeld.
Moet je zeker vaker doen.
Ontopic;Vettel is zeker een talent en op pure snelheid misschien wel net zo goed als Alonso en Hamilton.
Dat maakt hem echter nog geen Schumacher,dat kunnen we over 10 jaar pas zien.

17-05-2011 21:16:02
Misjab
Gold Member

Vraag het over 10 jaar nog eens, dan weten we het en kan je misschien beginnen met vergelijken.

Hi is nu 1 vd 6 werledkampioenen die meerijden en heeft nog een hele lange weg te gaan, waarin hij niet alleen zichzelf moet blijven ontwikkelen maar ook nog het geluk moet hebben telkens in een kampioenskwaliteit auto te zitten..

Hij heeft zeker talent is is wel wat speciaals, maar daar is hij niet de enige in en 7 wereldtitels is een ander verhaal.

0 18-05-2011 04:57:32
Mr_Hond
Gold Member

inderdaad stel deze vraag over 10 jaar weer eens, misschien heb ik dan een antwoord.

1 18-05-2011 08:17:38
lars75
Diamond Member

Vettel liet niets zien in het begin van zijn carriere en Schumacher deed dat wel?

Vettel wist toch vriend en vijand te verbazen in zijn BMW en STR.
Was in zijn eerste jaar bij RedBull al vice wereldkampioen. Wist in een mindere auto op imponerende wijze en met overmacht een GP te winnen. Hij heeft alle records van jongste coureur al op zijn naam staan.

Iedereen die zegt dat deze jongen alleen kan winnen vanaf pole en nog veel te bewijzen heeft kijkt met kurken in zijn ogen naar de F1. Vettel heeft zich bewezen en is een groot talent.

Hij is net als Schumacher uniek!

Hij is qua poles al goed op weg. Hij kan aan het eind van dit jaar met gemak op 30 poles staan. En dan is hij nog maar slechts 24! Hij zou theoretisch op zijn 27e het records van meeste poles op zijn naam kunnen hebben en dan nog met gemak 8 jaar door kunnen gaan.


Of het hem allemaal gaat lukken zal alleen de tijd ons leren. Maar deze Mansell kloon gaat de Senna kloon wel voorbij in het aantal titels en komt op gelijke hoogte met Alonso en Hakkinen, daar twijfel ik niet aan. Die heeft hij dan alvast! Kan hij op naar Lauda, Piquet en Prost :-) Daarna Senna wellicht en mischien ooit Schumacher.

18-05-2011 10:57:21
Vaillant
Bronze Member

deze 2 rijders zijn niet met elkaar te vergelijken.
SV heeft het voordeel dat een verschrikkelijk goede auto heeft, of deze nu legaal is of niet laat ik ff in het midden, maar ik zie Vettel niet in staat een ontwerp mede (door) te ontwikkelen, het geen MS een kei in was. hij heeft samen met Brawn en Todt toch een Ferrari van een behoorlijk laag niveau weten door te ontwikkelen naar een WK auto.
daar zie ik Vettel niet in staat.
MS rijdt bedacht en met verstand, SV rijdt als een kip zonder kop en heeft tot nu ook het voordeel dat hij nog niet echt heeft hoeven strijden, maar als het daar op neer komt zie ik hem kopje onder gaan.
vorig seizoen heeft hij hierdoor toch een paar grote fouten gemaakt.

1 18-05-2011 22:52:17
leo1954
Gold Member

[quote]SV rijdt als een kip zonder kop en heeft tot nu ook het voordeel dat hij nog niet echt heeft hoeven strijden, maar als het daar op neer komt zie ik hem kopje onder gaan. vorig seizoen heeft hij hierdoor toch een paar grote fouten gemaakt.[/quote]

Wat een complete onzin, rijden als een kip zonder kop. Hij heeft vorig jaar fouten gemaakt, net als iedereen, hij heeft ook pech gehad, net als iedereen, hij heeft onder zware druk tot op het allerlaatst moeten vechten en werd wereldkampioen. Jij praat als een kip zonder kop Vaillant.

18-05-2011 23:03:57
;