Column: Nieuw seizoen, nieuwe kansen?

Gepost door: lars75 op 23-01-2011 18:25 3359x gelezen

De winter is weer bijna voorbij, de Dakar rally ligt al weer een week achter ons, het einde van januari nadert. Dat betekend dat er een nieuw seizoen Formule1 aanstaande is. Wat zal dit seizoen ons gaan brengen? De zelfde spanning en sensatie, wie zal falen en wie zal slagen? Met nog een week te gaan tot de eerste onthullingen van de nieuw strijdwagens, de dappere krijgers die hen mogen berijden en de eerste officiële test, is het tijd om te kijken wat het eventueel kan gaan brengen. Allereerst is er nieuw rubber voor iedereen, alles is nu van Pirelli en laten we hopen dat de calandergirls met dit geweldige rubber mee komen naar de paddock. Hopelijk krijgen alle meisjes ook diverse kleuren van Pirelli! Dan is het ook makkelijk voor ons te zien wie droog is, wie intermediat en wie volkomen nat. De banden moeten sneller slijten en hierdoor moet er meer gepit gaan worden waardoor strategie en dergelijke weer meer invloed zal hebben op de races. Allemaal goede voornemens die in het voordeel werken van mannen die zuinig met hun banden kunnen zijn of met een meesterlijk (of beter gezegd meisterlich) strategisch inzicht. Verder wordt KERS weer geïntroduceerd na een jaar van afwezigheid. Met meer vermogen en een langere tijdsspanne moet het nu wel een functionele bijdrage leveren aan het racen. Het apparaat is nog steeds zwaar en het is nog steeds een dood gewicht wat op een vaste plaats in de auto geplaatst dient te worden. Dit kan met de nieuwe verplichte gewichtsverdeling nog wel eens een nadeel zijn. Er zijn 1 of 2 teams die dit niet gebruiken en dit kan wel eens een betrouwbaarheidsgewin zijn voor deze teams. Wel is het zeker dat hun coureurs niet hun billen hoeven te branden aan het KERS systeem. Een flexibele achtervleugel moet het inhalen bevorderen, wat is echter het effect van een stijve voorvleugel? Maakt dat het inhalen wel makkelijker of zal je daar met een flexibelere voorvleugel pas echt optimaal van profiteren? Verder zijn er nog enkele kleinere aanpassingen door de FIA en de teams overeengekomen die de show ten goede moeten komen. Echter zijn er ook enkele zaken die de show minder aantrekkelijk maken. Deze zak(k)en noemen ze Vitaly Petrov, Narain Karthikeyan, Pastor Maldonado, Jerome d’Ambrosio en een nog nader te bepalen zak met geld. Maar goed het is een part off the game en laten we maar hopen dat het allemaal minder erg is dan we met elkaar verwachten en het een doel dient. Vooraan blijft het RedBull, Ferrari en McLaren. Daarachter zullen het Mercedes en Renault zijn. Daarachter zullen we dan weer FIF1, Williams en Sauber vinden, met vervolgens STR en Lotus. De hekkensluiters zullen wederom Virgin en HRT zijn, tevens de teams zonder KERS. Wat wellicht hun redding is of hun ondergang zal inluiden. Willen we een seizoen waar alles anders zal kunnen zijn dan andere jaren? Wellicht dient zich in 2013 hiervoor de eerste mogelijkheid, wanneer de F1 gaat rijden met een veredelde Opel Astra motor. Dan kan het maar zo zijn dat de gevestigde orde niet langer de gevestigde orde is en zal blijven. Wellicht de wederopstanding van een team als Williams? Wie zal het zeggen maar vooralsnog is het ook in 2011 veel van het zelfde met wellicht links of rechts een kleine verrassing.

Bron: formule1nieuws.nl


Alle commentaren zijn eigendom van de posters. Formule1nieuws.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de commentaren.


Reacties op: Column: Nieuw seizoen, nieuwe kansen?


thepsyck
Re: Column:Nieuw seizoen,nieuwe kansen of toch niet?
laten we maar hopen op wederom zo een close seisoen,laten we hopen dat mercedes+renault beter hun huiswerk hebben gedaan en dichter bij de top te komen

and tevens op een overwinning voor rosberg of shumi,dan zou mijn seisoen al geslaagd zijn
Gepost op: 23/01/2011 19:15
bengelke
Re: Column:Nieuw seizoen,nieuwe kansen of toch niet?
De winter is weer bijna voorbij

hebben de sezoenen in holland andere datums? Hier loopt de winter nog tot maart, en is dus pas halverwege. ;-). Volgende maand, beginnen wel de testritten, en het nieuwe f1 seizoen dus :-D

Echter zijn er ook enkele zaken die de show minder aantrekkelijk maken. Deze zak(k)en noemen ze Vitaly Petrov, Narain Karthikeyan, Pastor Maldonado, Jeomme d’Ambrossio en een nog nader te bepalen zak met geld

Lars, ge hebt jerommeke zen naam verkeerd geschreve :-P. Petrov gaat dit jaar, denk ik, beter presteren. Hij was de auto, en de circuits nie gewent, en denkelijk is de f1 bolide iets heels anders dan een lada :-D
Gepost op: 23/01/2011 19:58
crash2000
Gepost op: 23/01/2011 20:20
[quote]Lars, ge hebt jerommeke zen naam verkeerd geschreve[/quote] Lars zijn R werkte niet op zijn toetsenbord:-D,is inmiddels aangepast Bengelke,thnx voor de oplettendheid;-).
Gepost op: 23/01/2011 20:20
Mr_Hond
Re: Column:Nieuw seizoen,nieuwe kansen of toch niet?
Leuke column, alleen laat je je wel op 1 stukje kennen.
Als Petrov, Karthikeyan, d’Ambrosio en Maldonado noemt siert het je om ook gewoon Perez in dit lijstje te noemen, want die zit er ook omdat hij cash heeft en niet om zijn talent.
Gepost op: 24/01/2011 10:07
lars75
Gepost op: 24/01/2011 10:28
Petrov heeft behalve ene Ladacup nooit iets gewonnen! 4 jaar GP2 bij een topteam en nog niet gewonnen, maar met veel geluk 2e geworden, voornamelijk door het voortijdig vertrek van Grosjean. Maldonado heeft 4 jaar GP2 gereden en muv vorig jaar nooit iets gepresteerd, ook niet in andere klasses. Hij reed GP2 door het geld van Chavez. Ernesto Viso was een betere investering geweest, maar doordat de familie van Maldonado vriendjes is met hoge mensen binnen de kringen van Chavez krijgt Maldonado het geld. (lees interview met Cecotto) http://www.pastormaldonado.com/en/career.php d'Ambrossio heeft enkel en alleen een Kart kampioenschap en formula Masters gewonnen. In de andere klasses kwam hij net niet helemaal mee. In de GP2 was hij beter dan Tung, maar moest het afleggen tegen Grosjean. Hij is 12e geworden in het kampioenschap en rijdt toch ook al 3 jaar (incl GP2 Asia) GP2. Ook hij zit er dus om de centen die hij me ebrengt en niet om de resultaten. Echter ben ik wel van mening dat d'Ambrossio het nog wel eens kan gaan maken. Want het is absoluut een talent die het goed kan gaan doen in de middenmoot/subtop van de F1 als 1e of 2e rijder. Net als vd Garde overigens, ik zie deze twee als redelijk gelijkwaardig qua talent. Narain wil ik het helemaal niet over hebben. Perez daar en tegen is slechts 21 jaar en is in zijn 2e seizoen GP2 2e in het kampioenschap geworden. Mannen als vd Garde, Bianchi laat hij achter zich. Hij gaat wel naar Sauber om zijn geld, maar heeft daarbij nog een toekomst en talent waar de anderen nog geen blijk van hebben gegeven. Hij heeft eveneens het kampioenschap van het Brits F3 gewonnen in zijn 1e seizoen en was toen slechts 18 jaar oud. Dus ja hij neemt geld mee, maar daarnaast heeft hij bewezen over voldoende talent te beschikken. Hamilton zit ook bij McLaren omdat McLaren in hem geïnvesteerd heeft, dus is er geld aan uitgegeven om hem in de F1 te krijgen. Ieder coureur moet op 1 of andere manier geld meenemen voor een stoeltje, dat is neit vreemd. Het gaat op de manier waarop je naar de F1 toewerkt is mijn mening. Vandaar dat Perez in al mijn objectiviteit anders aangeschreven wordt dan de overige rijders.
Gepost op: 24/01/2011 10:28
dickyduks
Re: Column:Nieuw seizoen,nieuwe kansen of toch niet?
ik denk dat het niet te voor spellen is hoe het seizoen loopt er zal vast en zeker verassingen bij zitten en ik hoop het ook, dat maakt het weer leuk natuurlijk .
en dat de wereldkampioen in de laadste race bekend word dan hebben we weer een leuk f1 seizoen.
Gepost op: 24/01/2011 15:04