Menu
©

Column: Formule1 vroeger of later

21 reacties | 3349x gelezen
21-11-2010 20:54

lars75 | Eerder deze week liep ik met de gedachte om weer eens een oude traditie van mij op te pakken, het plaatsen van een column. In mijn gedachte liep ik al te mijmeren over het toen en nu in de Formule1. Niet dat ik een onlosmakende hang heb naar het toen, daar ook het heden zeer veel te bieden heeft. Echter de woorden van sir Jackie Steward laten mij ook niet los: “In mijn tijd was het racen gevaarlijk en de seks veilig, nu is het anders om” Hij raakt hier de kern van de zaak in mijn ogen. Het is allemaal te plastisch en te statisch geworden. Het is nog steeds glitter en glamour, maar dan zonder het ruige randje. In de jaren 60 en 70 waren de coureurs mannen die hun leven in de waagschaal legden, na een kwalificatie een glas whisky achterover gooiden, een zware havanna rookten en zicht vervolgens vergrepen aan de pitpoezen. Ze reden in auto’s waarvoor je toch enigszins suïcidaal diende te zijn en op circuits die uitnodigden tot het nemen van dergelijke risico. Maar nog belangrijker is de sfeer rond de races. Duizenden dol dwaze idioten die met een tentje en hun Barbecue op een geïmproviseerde camping onder aan het circuit staan, zich daar vol laten lopen en maar hopen dat zij überhaupt iets van de race kunnen gaan volgen. De oude Europese circuits ademen die sfeer van echte autosport en bieden de fans nog een dergelijke sfeer en nostalgie. Het Formule1 anno nu speelt zich af in oorden van rijke olie Sjeiks en oorden waar de Jet-Set graag vertoeven. Singapore, Bahrein, Abu Dhabi, China, Korea, Maleisië en dat soort landen weten de Formule1 races voor zich te winnen. Imola, België, Hockenheim, Donington en zelfs Canada zijn circuits die daarvoor dienen te sneuvelen. Maar wat ademen die nieuwe circuits nu voor nostalgie? Het zijn hypermoderne complexen met super de luxe hotels en pretparken. Maar wanneer ik met mijn tent na Bahrein trek om met mijn BBQ en een krat bier helemaal los te gaan, moet ik tussen Nomaden en hun kamelen plaatsnemen en als ik geluk heb blijven ze het hele weekend bij mij staan alvorens ze weer verder trekken. De autosportfans daar kennen een dergelijke cultuur niet, betalen een vermogen voor de entree en schransen zich vol tijdens de talrijke buffetten en de even talrijke luxueuze hotels met zwembaden. Alles wat voorheen alleen in Monaco aan de orde leek voor de Formule 1 doet zich nu ook voor in het Europese Valencia en eerder genoemde oorden. Nu gaan we ook naar Rusland, een land waar ze in een oude mercedes rijden die hier de weg niet meer op mag of in een VAZ of Lada. Een land waar de mensen evenmin iets hebben met autosport en de traditie op en rond het circuit. Een land waar de echte fans het niet kunnen betalen, maar waar weer enkel de Jet-Set zal vertoeven. Dit lijkt toch echt de nieuwe Formule1 te worden! Het gaat niet langer om de fans langs de baan die de caps en vlaggen van hun idolen kopen terwijl ze nog op de benen staan te draaien van de 12 liter gerstenat dat zij de avond daarvoor tot zich namen. Het gaat om het zien en gezien worden van de Jet-Set, het is het ultieme netwerk podium geworden van de acteurs, sporters en multinationals. Je vrouw moet jonger, knapper en heter zijn en de auto, het jacht of zelfs vliegtuig moet groter duurder en belachelijker zijn dan die van de CEO van de concurrent. De gewone fan wordt door de afstanden, de accommodaties en toegangsprijzen met zijn tent en BBQ naar zijn eigen tuin verwezen. Op hun plaats zijn nu dergelijke complexen verrezen. Het lijkt wel of de Formule1 zegt “Wij willen die arme sloebers niet langer in ons midden”. Maar zijn het niet juiste deze fans wat de sport gemaakt heeft tot wat het nu is en zijn het ook niet dergelijke fans die bijdragen aan de sfeer van het evenement? Dan maar weer terug naar de jaren 70 met de grote bakkebaarden, sigaren, whisky, sexy vrouwen, met gevaarlijke auto’s en spectaculaire circuits. Tentje bij de boer op het gras, Barbecue in de fik, worst en burgers er op en een pul bier in de hand op je ongemakkelijke stoel of lekke luchtbed. Dat zie ik duizend keer liever dan knaapjes van amper twintig die in een mediakeurslijf gepropt zitten en enkele en alleen zeggen wat een CEO wenst te horen. Geen enkele vorm van buitensporig gedrag mogen vertonen en die banger moeten zijn voor de seks dan voor het racen in hun van koolstofvezel opgetrokken, onkreukbare bolides op circuits die breder zijn dan alle landingsstroken van Schiphol naast elkaar en waar sensatie op een sensationele wijze, vakkundig om zeep geholpen wordt. Waar de geur van drank, braadworst en seks enkel te koop is in een te dure parfumerie voor mensen die daar toch geen gevoel bij hebben.

Bron: Lars Achterbergh


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Panoz
Gold Member

:lol: Leuke column Lars, als je em leest zou je toch bijna gaan denken, vroegah was alles beter.

1 21-11-2010 21:06:35
naranroja
Junior Member

bakkebaarden en de geur van drank, braadworsten en seks? Nee bedankt! Doe mij maar de jetset van nu dan! Geen daredevils maar echte pro racers, geen players maar echte gentlemen!

22-11-2010 17:07:56
Dexter
Silver Member

Mooi geschreven en volledig uit een traditioneel Formule1-hart lijkt me! Ik kan het niet beter omschrijven. Hulde!

0 21-11-2010 21:07:18
PimpMyRide
Member

Beste Lars,
Toen ik de eerste keer het stukkie las dacht ik dat je gelijk had.
Helaas is het zo dat er circuits bij zijn, waar je zelfs met de brommer niet kunt inhalen.
Grootste voorbeeld is het supertraditionele Monaco.
Dat zijn races, die we eigenlijk helemaal niet willen zien.
Traditiegetrouw 1 zo'n race per jaar is natuurlijk goed.
Maar verder willen we meer baantjes zoals Spa enzo.
De magie van het racen van de jaren 60, 70 en 80 komt NOOIT meer terug. Dat is maar goed ook.
Wiskey zuipende, sigaren rokende coureurs, die als een wonder aan het einde van iedere race nog in leven zijn, dat is niet meer van deze tijd. Meer van deze tijd zijn de onboard-camera-shots, de live-verslaggever uit de pitstraat (met je voor op duitstland kijken of de BBC), live-timing via internet. Dat willen we zien (en horen).
Ik ben er zo 1 die toch niet live naar een GP toe gaat, dus laat die superHD TV beelden maar komen....
Het enige wat echt veranderen moet is het verhaal inhalen.
Laat in vredesnaam een Adrian Newey of een Ross Brawn hier eens over nadenken; wat moeten we doen aan de luchtstroom achter de auto's zodat het mogeljk wordt weer ouderwets te slipstreamen en iemand lekker eens uit-te-remmen.
Dat is wat er mis is.
En wat kan mij dat bommen of dat in Belgie, Canada of Bagrein is.
PR-gel.l luister ik toch niet naar. Het gaat om de Kick.
Misschien moeten we d'rop wachten tot #OEPS#stone er niet meer is, maar het gaat eens goedkomen.
Echt waar.
Was het maar alvast maart........

2 21-11-2010 21:24:24
lars75
Diamond Member

@pimpmyride
Wat ik je zou willen vragen is om eens live een race bij te wonen en het hele weekend in een tent op een geïmproviseerde camping te vertoeven met duizenden en duizenden uitzinnige autosportfans. Een traditie die al bestaat sinds de invoering van autosport begin vorige eeuw.

Jij ziet #Hamitweet vanuit zijn auto tijdens de race op twitter "Damn my tyres are running out, hopefully I can holdup for a few more laps"
Of wij zien hem vanaf de tribune iedere bocht vechten met zijn auto terwijl wij het rubber ruiken en zijn bak horen klappen bij het uitaccelereren.

Daarna mag jij bepalen of dit moet verdwijnen voor de fans die de sport gemaakt hebben tot wat het nu is. Of dat dit plaats dient te maken voor de zaken die jij omschreef.

Wat jij ons wil zeggen is dat de moderne fan zichzelf dient te omringen met computers, televisies en sociale media om de Formule1 van dichtbij te beleven.
Naar mijn mening is dit toch een andere beleving dan brak langs de baan hangen met de geur van benzine en brandend rubber. Daar kan geen HD uitzending en pitreporter tegenop kan ik je vertellen. En zonder deze fans langs de baan heeft de formule1 geen bestaan.

Dat de coureurs zo moeten leven als in de jaren 70 wil ook ik niet zeggen. Na Ratzenberger en Senna is het wel genoeg geweest. Maar iets meer peper in hun reet mag toch ook welweer. Villeneuve, Irvine, Verstappen en Montoya die zeiden ten minste nog eens wat ze dachten. De huidige rijders zeggen wat hun perschef en pr-man/vrouw denken.

21-11-2010 21:38:00
Quantanary
Silver Member

@PimpMyRide

Het is precies zoals in de column omschreven staat. Ik ben deze zomer bij de race in Monza geweest. Zenuwachtig ernaar toe rijdend niet wetend waar ik ging slapen reed ik door België, Frankrijk, Zwitserland om zo bijna bij de bestemming in Italië te komen. Daar aangekomen op vrijdagmiddag heb ik mijn auto ergens in Monza geparkeerd en ben naar de baan gelopen. Daar ontmoette ik een aantal mensen met wie ik 's avonds de camping ben wezen opzoeken. Duizenden mensen die daar hun caravan, camper en/of tent hadden opgezet wisten niet hoe veel ze moesten drinken en hoe hard hun eigen radio moest om boven alle andere radio's uit te komen. Schitterend om dat van dicht bij mee te maken. Fans van alle teams die gezellig met elkaar of ver van elkaar barbequen en drinken tot ze niet meer kunnen. Diep in de nacht gaat ook de laatste radio uit. Het duurt niet lang meer voordat heel de camping weer ontwaakt en in 1 grote stoet naar het circuit wandelt. Daar worden de motoren gestart. Tal van raceklasses razen over het circuit aan je voorbij. Een hele dag racen van verschillende auto's. Broodjes met warm vlees en drank in overvloed. Stentjes met vlaggen en petten van alle teams. En vooral geen ellende onderling tussen de fans.

Het massaal juichen van het publiek bij het inhalen van Alonso op Button na de pitstop, het over de hekken klimmen en door de grindbak over het circuit naar het podium rennen om daar met 10tallen duizenden Italianen Alonso, Massa en Button met de champagne te zien spuiten... Dat zijn ervaringen die je nooit meer vergeet.

Als je deze race thuis voor de buis hebt gezien hoeft er niemand over 10 jaar te vragen of je het nog herinnert. Over 50 jaar mag je het me vragen. Ik zal dit nooit meer vergeten.

2 Weken ervoor op het circuit van Spa in de bocht Pouhon, jaja daar zaten we dan in onze poncho met parapluutje in de zeikende regen met een bakkie circuitkoffie en liters bier. Weliswaar een slechte race voor Ferrari, maar een overwinning van Hamilton die ik ook nooit meer zal vergeten, want ik zat daar. En duizenden mensen met mij. 5 uur op de parking staan ouwe #OEPS#en met fans van allerlij teams omdat je gewoon simpelweg de auto niet kunt bewegen, omdat het te druk is. Weet jij over 10 jaar nog iets van Spa 2010... Nou ik wel dat zal zeker zijn.

Een jaar eerder Spa 2009. De eerste race die ik life ging bekijken en waarempel de enige overwinning van Ferrari in dat jaar. Ik zal het nooit vergeten hoe Raikkonen voor mijn neu met zijn kersknopje de auto van Fisichella inhaalde. Fisichella die 2de werd in nota bene een forze india, weet jij het nog over 10 jaar... Nou ik dus wel!!!

21-11-2010 22:15:09
jonghome
Quite a regular

Om nou te zeggen vroeger was alles beter, nee.. Maar wel een hoop dingen natuurlijk. De tijd dat er nog sigarettenreclames op de auto's stond (hoort toch wel bij f1 vind ik) en dat de teams veel vrijer gelaten werden in ontwerp en motor enz. En dat de motoren steeds kleiner worden bevalt me ook niet. En toen racen nog echt gevaarlijk was bracht dat ook een extra stukje spanning mee, al hoop je natuurlijk nooit dat er iemand zwaar gewond raakt of erger. Verder denk ik wel dat we niet moeten klagen met hoe de f1 anno nu eruit ziet na een enorm spannend seizoen in 2008 en 2010.
Verder ben ik het wel met Quantanary eens dat er niks gaat boven het live bezoeken van een race, zelf ben ik elk jaar op de nurburgring of hockenheim te vinden (hockenheim vind ik persoonlijk op de camping minder leuk). De races waar je zelf bij bent geweest vergeet je inderdaad nooit. En ik zou dolgraag nog eens wat racejes over de hele wereld bezoeken dus wat dat betreft vind ik het wel leuk dat er ook gereden wordt op de exotische oorden. Bovendien heb ik (en velen met mij) niet genoeg geld om alle races van het seizoen live te bezoeken, al werden ze in de buurt gereden. Daarom vind ik het ook leuk om op tv te zien dat de f1 verre bestemmingen aandoet. Als het trouwens zo was dat wij in Europa te weinig circuits over zouden houden dan is het wel vreemd dat de races bijna nooit uitverkocht zijn (ookal zijn toegangsprijzen duur, dat weet ik). En omdat ik toch (zoals de meesten) bijna elke race vanuit de huiskamer kijk ben ik blij dat we tegenwoordig live timing, twitter, internet, hd-beelden enz enz hebben. Dat vind ik toch stukken beter dan die goeie ouwe tijd waarin we naar zwart-wit tv keken en de coureurs nog sigaren rookten en whiskey dronken.

0 21-11-2010 22:58:56
speedyms
Silver Member

De evolutie van de F1.

Het tijdperk van de commercie drukt een grotere stempel op sporten als nooit tevoren.
Niet alleen F1 moet daar onder lijden,maar zeker ook andere sporten als bv. het voetbal.
Vroeger zoals in de jaren 60 en 70 werd F1 niet zoals nu wereldwijd uitgezonden maar moesten mensen die van autosport hielden echt naar het circuit toe om daar wat van mee te krijgen.
Waren er vroeger een paar tentjes die ergens naast het circuit in het nabijgelegen grasveldje stonden waar de teams in stonden te werken,zijn er nu die immens grote motorhomes die vaak duurder zijn dan de huizen waarin we wonen.
Het is een evolutie die niet valt terug te draaien ook al zouden sommige mensen dat graag willen zien,maar ook de fans hebben daar een aandeel in gehad door steeds hogere prijzen te betalen voor een weekendje F1 en meer comfort rond de circuits wilden.
Liepen we vroeger te klagen dat erop oude smalle circuits niet of nauwelijks ingehaald kon worden en waar de veiligheid ver te zoeken was,rijden we nu op landingsbanen met een zee van ruimte en zijn we nu tot de conclusie gekomen dat ook op zulke circuits erg moeilijk in te halen valt,daar komt bij dat sponsoren in deze tijd veel hogere eisen stellen aan teams en coureurs dan dat vroeger het geval was en alles wat teams en coureurs nu doen of zeggen onder een vergrootglas komt te liggen.
Als Hamilton of Vettel nu een sigaretje zou roken 5 min. voor de race zou iedereen achteroverslaan en er schande van spreken,maar werd het van James Hunt toendertijd wel geaccepteerd en stond eigenlijk niemand daar bij stil.
Tijden veranderen en of dat goed of slecht is valt inderdaad te betwisten en lekker langs de baan de F1 aanschouwen en s'avonds weer terug naar je tentje kan voor sommige mensen het mooiste zijn wat er is en bij de nieuwe circuits word die mogelijkheid je inderdaad ontnomen,maar blijkbaar zit het gros van de mensen daar nu niet meer op te wachten en zit men liever in een luxe hotel.
De F1 wordt op zo'n manier wel erg afstandelijk tegenover de oldschool fans zeker nu er steeds meer circuits verdwijnen van Europese bodem.
F1 veranderd net zoals onze levens veranderd zijn in de laatste 30 en 40 jaar en dat hebben we maar te respecteren en misschien zei iemand in de jaren 70 dit ook wel over de jaren vijftig dat het allemaal mooier,gevaarlijker en spannender was en zegt iemand over 30 jaar wel dat deze tijd het mooiste was.
Nostalgie is mooi en zal daarom ook altijd blijven bestaan,maar de evolutie gaat door en zeker met een sport als de F1 is dat niet te stoppen.

0 22-11-2010 02:00:32
f11976
Rookie

Ik heb me maar geregistreerd om mijn verhaaltje kwijt te kunnen, slapeloosheid heeft ook zo zijn voordelen zullen we maar zeggen.

2 punten werden er genoemd. Ten eerste de coureur's en ten tweede de toeschouwer's.

De coureur's:

Omdat ik voor een grote sponsor in de F1 actief ben geweest heb ik meer dan 90 GP's meegemaakt, vanaf 1976 tot en met 2007. Ik heb het allemaal met eigen ogen gezien, van zeer dichtbij, van de macho alpha-male coureur's van de jaren zeventig-tachtig tot de zogenoemde Playstation generatie.

Uiterlijk verschillen ze wel en ze wekken een andere indruk misschien omdat ze nu eenmaal de werknemer's zij van sponsoren (u gaat ook niet dingen doen die uw werkgever niet aanstaat), maar in hun ogen zie je dezelfde moed die jij en ik niet hebben. Ik zag geen 1 verschil tussen de moed die ik in Senna's ogen heb gezien terwijl ik met hem praatte net voor de start en die van Vettel in 2007 in the GP van Amerika toen ik hem tegenkwam op de grid.

Nostalgie vertroebeld de werkelijkheid en laat het beter lijken als het was.

In de jaren 70/80 waren er erg saaie seizoenen, meeste race's waren wat men nu ziet in de trainingen op vrijdag, er werd heel wat meer valsgespeeld en gesjoemeld, mensen (inclusief coureur's en monteur's) werden omgekocht door andere team's. Rondom sommige race's waren er zeer dubieuze sexfeestjes waar minderjarige meiden en cocaine aanwezig waren met beroemde "macho" coureur's (neen, ik noem ze niet, maar ze zijn erg beroemd en geliefd), enzovoorts.

Niks was er goed aan.

Meerendeel van die dingen zul je nu amper zien in de F1, en dat is maar goed ook. En als het er is is het meer een uitzondering (Singapore 2008, of Dhr Mosley hoewel dat in zijn prive leven gebeurde), terwijl het vroeger bijna letterlijk een regel was.

De nieuwe circuits verschillen echt niet veel van de klassiekers, waar inhalen ook moeilijk is. Vraag maar aan Fisichella in 2009 op Spa.

1 verschil is er wel, en dat is ook de belangrijkste reden waarom er zoveel is veranderd in de F1.

Ik was aanwezig op Imola in 1994. 2 coureur's, dood. De zogenoemde "ruige randje", "leven in een weegschaal leggen", anti PR mentaliteit.

Voor wat? Verspilling van waardevolle leven's voor een sport wat voornamelijk entertainment en sponsor's is? Is dat het echt waard?

Als de F1 niet al deze maatregelen had getroffen, waar menigen van de "oudere" generatie zo lacherig over doen hadden we dit jaar alleen al minstens 2 dode coureur's. Namelijk Webber in Valencia en een onthoofde Schumacher in Abu Dhabi. Kubica had Canada ook niet overleefd in 2007. Dat zijn al 3 top coureurs weg. En u kunt daar gerust een dozijn coureur's aan vastplakken in de laatste 15 jaar.

De auto's zijn veel sneller dan die van de jaren 70/80, vooral in de bochten. En het is juist bijna exclusief in de bochten dat coureur's het leven lieten.

Om het kort te houden, de coureur's van tegenwoordig zijn even "macho" als de voorgaande generatie's, die zich daarbij als echte atleten zich puur op de sport richten (i.p.v. feestjes met cocaine en minderjarige meiden). In sommige gevallen hebben ze zelfs meer moed als men kijkt naar de ongelooflijke snelheden alleen al.

Toeschouwer's:

Ik kan daar vrij kort over zijn. Er is absoluut geen verschil tussen de jaren 80 volk rondom Monza en het volk in 2007 Bahrain. Allemaal mensen die op hun eigen manier er het beste van maken samen met vrienden en familie. Als iemand meer tevreden is met een 4 sterren hotel met airco of een natte tent op een wei samen met wat koeien...dat is gewoon een kwestie van smaak. Het feit dat iemand voor iets kiest maakt deel uit van hun plezier.

De zogenoemde jetset was er ook in de jaren 70/80. Sterker nog, meerendeel van de coureur's was jetset terwijl ze zich een "ruige" image aanmaten. Senna was jetset pur sang, geloof het of niet, totaal het tegenovergestelde van zijn imago. En er is niks mis mee.

Toch wat langdradiger dan ik wilde. Nou, 2010 was 1 van de meest spannendste seizoenen die ik heb meegemaakt. Op naar 2011, proost.

1 22-11-2010 02:20:44
lars75
Diamond Member

@f11976
Geweldige bijdrage :-) Thanks hiervoor.

Ook ik wil niet dat Rosberg en Hamilton (alhoewel laatst genoemde het liever met oudere vrouwen doet) minderjarige meisjes en cocaine als hoofdbestanddeel van hun F1weekend zien.
Ook ik wil niet dat coureurs het leven laten voor ons aller vertier.

Maar het is voor de buitenwereld allemaal zo plastisch, statisch en onbereikbaar geworden dat wij ons er als fan bijna niet meer mee kunnen identiviceren.

Jij zegt dat ieder zijn wensen heeft, het luxe hotel of de natte tent. Daar ben ik het helemaal mee eens. Echter wat ik met mijn column aan wil geven is dat die klamme tent en het lekke luchtbed steeds meer uit het straatbeeld lijkt te verdwijnen en plaats maakt voor enkel en alleen de geweldige resorts. Nu ben ik zelf ook niet vies van een luxe resort tijdens mijn vakanties. Maar tijdens een GP met een tent en een BBQ op de camping, tussen duizenden uitzinnige fans is toch een deel van de live ervaring.

Wat ik het mooiste vind is eigenlijk wel dat een man met inside informatie door een colmn getriggerd wordt om zich hier te registreren en zijn ervaringen met ons te delen. Hopelijk post je voortaan vaker iets en hopelijk ben je bereid meer van dergelijke ervaringen met ons te delen. Indien ongepast mag je de namen natuurlijk weglaten. ;-)

welkom op de site!

22-11-2010 07:57:41
Mr_Hond
Gold Member

Een verhaal heeft 2 kanten.
De mooie oude F1 bestaat nog steeds ga maar naar de GP in Duitsland of Engeland.
En eigenlijk alle andere EU GP's.
Er zijn nog steeds wel coole gasten die alles zeggen, denk aan Webber dit jaar.
Vergeet niet dat vroeger die mannen ook dingen zeiden met een reden, en die reden bestaat vandaag nog steeds.
Maar het zijn mannen als Senna en Schumacher die de F1 gemaakt hebben zoals het nu is, en ik denk dat het wel 2 mannen zijn die de meeste fans hadden.
Dus willen we die oude zuipende en rookende gasten wel?

De vraag is, wat is F1?het is ook de sport die nooit stil staat en de top is van motorsport.
Wil je dat niveau houden dan zal je geld moeten hebben, heel veel geld.
En helaas zijn er overheden in anderelanden die liever 30 miljoen per jaar uitgeven aan de F1 dan aan iets anders.
Landen in de EU doen dat gewoon niet meer.
En er zitten dikke missers bij de landen waar F1 nu naar toegaat.

Zolang F1 de top blijft is het F1 en dat zal altijd zo blijven.

1 22-11-2010 08:39:35
MadMarkie
Diamond Member

Bij deze dan Lars ;-). Ik heb met genoegen jouw stukje zitten lezen en vind dat je op veel gebieden gelijk hebt. Ik vind echter ook dat f11976 een goed punt heeft. Eén ding is zeker Lars, die tijd die jij graag terug zult zien komt nooit meer. Ik denk ook niet dat we die onveilige tijd terug moeten willen zien. Zoals het nu is lijkt het erop dat de F1 alleen maar veiliger gaat worden. Die grote motoren gaan eruit en we krijgen er bromfietsmotoren voor terug. Nee, tijden veranderen en soms positief en soms negatief. F1 is ook positief en negatief veranderd. Iets waar wij als gewone fans niets aan kunnen doen. De jetset bepaald en of ze nu wel verstand van f1 hebben of niet, zij betalen het meest aan mr Ecclestone.

22-11-2010 11:13:12
Misjab
Gold Member

Ja Lars, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, dat waren inderdaad andere tijden waar we nu met veel romantische gevoelens aan terug (kunnen) denken. Ik sla zelfs met weemoed nog mn oude michel vaillants open waar alle ouwe helden in voorbij komen.
Maar dit is niet iets wat alleen op de F1 slaat. Dit is een algemeen fenomeen in de sport. Mede door de enorme geldstromen die er in de hedendaagse sport omgaan is alles gewoon veel profesioneler en dus klinischer geworden. Kijk naar bijvoorbeeld het voetbal (george best, neeskes t.o.v. mediacursus geschoolde stropdassen van tegenwoordig) en naar Snooker (een briljante maar geheel bezopen alex higgins) en zelfs met Darts tegenwoordig. Door het vele geld en belangen zijn de door ons verafschuwde veranderingen gewoon een must geworden, waar we gelukkig wel weer veel voor terug krijgen; professioneler is uiteindelijk wel beter en sneller.

Daarnaast moet ik toch even bezwaar optekenen tegen je omschrijving van Rusland als een 3e wereld land waar niemand een ticket kan betalen. Ten eerste zijn er vermogende mensen zat ik Rusland (zeker moskou en omstreken), kijk maar naar alle russen die tegenwoordig de vakantieoorden van Azie en de rest vd wereld overstromen. Daarnaast vind ik het een hele slechte reden om tegen een GP te zijn omdat men in een land geen F1 traditie zou hebben. Men moet ooit beginnen (in bv spanje was er ook lang geen traditie) en een F1 race in een land kan daar heel veel aan bijdragen. Een van de redenen dat die rus zich in heeft gekocht bij Virgin was ook om het racen in Rusland bekender en populairder te maken. Dat zijn dingen die je moet aanmoedigen, niet ontmoedigen zoals jij doet. (ze houden daar vast ook van BBQ). Precies de reden waarom FIFA ook het WK voetbal in andere continenten dan Europa is gaan organiseren, dat helpt de sport groeien.
Of gun je de russen niet het zelfde genot als jijkrijgt van F1?

0 23-11-2010 04:51:23
JanTod
Silver Member

Ik ben een oude rot en ook een beetje racegek. Wie van jullie heeft 'smorgens met een schep een zanddijk gebouwd bij het uitkomen van de Tarzanbocht en van bovenaf de giga strijd tussen de BRM van Pedro Rodrigusues en de Ferrari van Jacky Ickx meegemaakt? Dat blijft je je leven lang bij. Het was steeds stuivertje wisselen tussen die twee. Ze hadden een totaal verschillende racelijn. Ickx ging wijd de bocht in en kwam er kort aan de binnenkant uit. Pedro ging er kort in en kwam er wijd uit. Om en om aan de leiding. Ickx won dat en hij was mijn held toen. Zoiets vergeet je nooit meer. Lars!.... Maar wat er niet verandert is, is wat er in de koppies van de racers, teamleiders en ontwerpers omgaat en hoe ze dat op en naast de baan vertalen. Daar moet je nu oog voor hebben.

Ik heb in games nog gereden op Tracks als Adelaide, het oude Spa Francorchamps en Imola. Nostalgie is leuk, maar het is verleden tijd. Niet te lang bij stilstaan. Volgend jaar gaan ze de boost importeren. Dat zal wel weer voor ophef zorgen en tenenkrommende situaties. Ik geniet van de BBC en leg me neer bij het statussymbool, dat het grandprixcircus nu geworden is. Veranderen kan ik het toch niet. Een voordeel voor mij is, dat ik de kik, waar jij het over hebt niet zo nodig heb. Ik beleef de dingen thuis ook heel intens. Ik zit in een roes achter de tv en er ontgaat me niks, maar soms kijk ik later de acties vertraagt terug omdat er teveel te zien is en het zo snel ging. Daarentegen kan ik ook na een zware dag een GPdvd opzetten en door het geluid in slaap vallen, liggend op de bank. Het doet me de sores vergeten, maar genieten heb ik niet verleerd. Ik kijk nu, via onboardcameraopnames van Formula one dot com, om racelijnen te bestuderen en die in PS3 F1-2010 na te racen. In mijn luie stoel achter mijn tv met een schooltafeltje ertussen, waarop mijn Logitech G25 racestuur gemonteerd is. Dat heeft ook wat, maar ik mis ook wel dat gevoel van Lars. Hulde voor deze volbloed racefan.

groetsels,

Jan Tod

0 23-11-2010 05:45:44
;