Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE

Gepost door: kurtbogie op 08-05-2010 19:43 4086x gelezen

Ferrari heeft nu ook zijn eigen F-duct, wat meteen werd getest tijdens de vrije trainingen op vrijdag. Enkele waarnemers vonden hun systeem echter niet zonder risico. Zoals ook bij het F-duct systeem van McLaren, de uitvinder ervan, wordt er via een kanalisatie een luchtstroom gecreëerd, die dwars door de cockpit loopt naar de achterkant van de auto. De coureurs kunnen, middels een manuele beweging, deze kanalisatie dichtmaken, waardoor de achtervleugel veel minder downforce krijgt en de auto veel sneller kan gaan op de rechte stukken. Het grote verschil tussen Ferrari en McLaren, ligt hem in de bediening. Daar waar de McLaren-rijders het gat kunnen dichten door een simpele beweging met de linker knie, moeten Alonso en Massa dat doen met de bovenkant van hun linkerhand. Op dat moment hebben ze hun stuur alleen maar vast met de rechterhand. Op zich vormt dat geen onoverkomelijk probleem, want het gebeurt frequent dat een rijder gebruikt maakt van de rechte stukken om bijvoorbeeld zijn vizier bij te stellen of zijn vingers wat te bewegen. Maar ze profiteren ook van dat moment om enkele regelingen bij te stellen door middel van de talrijke knopjes op hun stuur en in de cockpit. Precies daar knelt het schoentje bij Ferrari. Op het moment dat de linkerhand het F-duct systeem activeert, moet de rechterhand dus de nodige knopjes indrukken of verdraaien, of die nu aan de rechterkant zitten of niet. Terwijl de coureur aan 260 km/uur rijdt of meer, moet hij tal van zaken regelen en daarbij niet vergeten zijn stuur vast te houden. Velen vragen zich nu af of dergelijke handelingen de veiligheid niet in het gedrang zullen brengen. Alonso vertelde daarover: "Wij moeten nog beslissen of wij het systeem zullen gebruiken voor de kwalificaties en/of de race. Het werkt goed, maar natuurlijk ontbreekt het ons een beetje aan ervaring om er het maximum uit te halen, hoewel wij het af en toe al getest hebben." Zijn teammaat Felipe Massa was bekoord door het syteem en zei: "De verbeteringen die wij hebben aangebracht, zullen ons zeker toelaten om een stap voorwaarts te maken, maar ook de andere teams hebben niet stilgezeten."

UPDATE Vandaag heeft Ferrari's technisch directeur, Aldo Costa, alles afgedaan als onzin: Het systeem is veilig en de rijders houden hun stuur wel degelijk vast met hun handen. Fernando Alonso heeft trouwens de geruchten ontkend, als zou hij 'zonder handen' rijden op de rechte stukken. Hij vertelde net na de kwalificaties: "Ik heb altijd mijn beide handen op het stuur, er is absoluut geen probleem." De onboard-camera toont inderdaad een Spaanjaard met een speciale linker handschoen - aan de bovenkant is er een verdikking op genaaid, dat moet hem toelaten de luchtstroom makkelijker te blokkeren, terwijl hij zijn duim op het stuur blijft houden.

Bron: Espnf1.com


Alle commentaren zijn eigendom van de posters. Formule1nieuws.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de commentaren.


Reacties op: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE


Slayer-fan
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Zoiets als iets intoetsen, maar de muis (of dat vingergedeelte bij een laptop) blijven bewegen, en dat met 1 hand Maarruh vorige race zag je ook bij ferrari dat ze een hendel naast de linkerknie moesten indrukken op de rechte stukken (of het was bij de Force India bolides) maar dat was zeker toen nog het proefsysteem zeker?
Gepost op: 08/05/2010 01:19
KimiR01BB
Gepost op: 08/05/2010 07:25
Dat was bij de Mercedesen.. Schumi en Nico moesten een hendel heen en weer halen. De Ferrari's kunnen wat mij betreft niet onveilig genoeg worden.. crashen die hap!
Gepost op: 08/05/2010 07:25
McHuub
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Precies daar knelt het schoentje bij Ferrari. Op het moment dat de linkerhand het F-duct systeem activeert, moet de rechterhand dus de nodige knopjes indrukken of verdraaien, of die nu aan de rechterkant zitten of niet. Terwijl de coureur aan 260 km/uur rijdt of meer, moet hij tal van zaken regelen en daarbij niet vergeten zijn stuur vast te houden. Velen vragen zich nu af of dergelijke handelingen de veiligheid niet in het gedrang zullen brengen.
Juist dat is het verschil tussen McLaren en Ferrari...... gewoon nog ff doorontwikkelen mannen! Ps. @ hierboven, die handel kan de rem-balans zijn wat de coureurs regelen/bedienen onder het rijden ...
Gepost op: 08/05/2010 04:21
Mikimike
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Bekijk het eens van de andere kant, als ze op topsnelheid beide handen van het stuur hebben om alles te kunnen bedienen, hebben ze meteen de handen van het stuur bij een crash. Hoeven ze hier alvast niet meer aan te denken. Maar even zonder gekheid. Lijkt mij inderdaad een gevaarlijk moment, staat er niet in een van de regelmenten (ik weet het niet hoor ik denk alleen maar logisch na) dat men tijdens de rit minimaal 1 hand aan het stuur moet hebben?
Gepost op: 08/05/2010 08:08
ijsman
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
dan kunnen ze toch sturen met de linker knie, haha
Gepost op: 08/05/2010 10:03
djvkimi
Gepost op: 08/05/2010 10:08
nog een shaggie draaien en een halve liter bier en het boeren f1 rijden is compleet ;)
Gepost op: 08/05/2010 10:08
kurtbogie
Gepost op: 08/05/2010 15:05
aan ijsman: Dat is een goeie, knap gevonden, jouw reactie!!
Gepost op: 08/05/2010 15:05
Panoz
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Ik vond de manier waarop de Mercedes rijders de rembalans moesten veranderen al een heel gepruts; 4 keer draaien en om het op te heffen daarna weer een hendel naar achter trekken. Als ze bij Ferrari nu met 2 handen tegelijk moeten draaien ed. lijkt het mij inderdaad niet zo veilig maar dat is dan weer hun probleem.
Gepost op: 08/05/2010 10:34
Arno666
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Moderne tieden, tied veur het nieuwe rieden. Vroegah lieten coureurs hun stuur ook weleens los, om te schakelen.
Gepost op: 08/05/2010 20:42
JanTod
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Langzaam maar zeker wordt het rijden 'kunst en vliegwerk met haken en ogen'. ze beginnen piloten van een vliegtuig te worden. dat draagt niet bij tot het vinden van de ultieme, snelste lijnen over het circuit. Ik denk, dat dat de reden is, dat ze, zeker Felippe, wat verder naar achteren staan. Als ik zie, hoe de RedBullgosers meer op de juiste lijnen loeren en met de auto jongleren, Vettel in het bijzonder hoewel Webber ditmaal sneller was (gefeliciteerd!) , dan zit daar een groot verschil in. Carttechniek is het sleutelwoord (Lewis). groetsels, Jan Tod
Gepost op: 08/05/2010 22:33
Chauf
Gepost op: 09/05/2010 11:27
Een piloot heeft het toch nog iets drukker dan een coureur ;)
Gepost op: 09/05/2010 11:27
Chauf
Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Ferrari heeft wel meer bla-bla gedaan dit seizoen. Ze hadden geen motorproblemen. Maar ze moeten wel de motoren aanpassen. Ze maken geen sluikreclame, maar ze veranderen wel de livery. Ze hebben geen gevaarlijke F-ducht, maar...