Menu
©

Waarom een 'steigerende hengst' voor Ferrari?

10 reacties | 4231x gelezen
15-12-2009 10:38

kurtbogie |

De Formule 1-fans behoeven wellicht geen uitleg meer over wie het Italiaanse team heeft opgericht. Maar misschien weten enkelen nog niet waarom het logo een steigerend paardje heeft. Vandaar dat Formule1nieuws.nl hierover een beetje uitleg wil geven.

Bron: Formule1nieuws.nl

Enzo Ferrari gebruikte zijn logo voor het eerst in 1923. Het idee om het steigerende paardje te gebruiken, kwam eigenlijk van de moeder van Graaf Francesco Baracca, een heldhaftige gevechtspiloot die sneuvelde tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Graaf had een gelijkaardige rode hengst op de zijkant van zijn vliegtuig geschilderd en zijn moeder suggereerde aan Enzo om hetzelfde te doen met zijn racewagens.

Volgens haar zou het geluk brengen. Ferrari veranderde het rode paard wel in een zwart exemplaar, de kleur die Baracca's eskader na zijn dood gebruikte, als teken van rouw.

De gele achtergrond verwijst dan weer naar Ferrari's thuisstad Modena en een beetje een Italiaan voegt daar vanzelfsprekend nog de nationale driekleur aan toe.

Het logo prijkte voor het eerst in alle bedrijfspublicaties en andere officiƫle papieren in 1929. Enzo kon het logo nog niet aanbrengen op zijn auto's, want toen waren dat nog Alfa Romeo's. In 1932 werd het voor het eerst gezien op een auto tijdens een race op Spa-Francorchamps in Belgiƫ. De eerste Ferrari met het logo op de motorkap was een 125, bestuurd door Franco Cortese op 11 mei 1947.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

stevegek
Silver Member

"Hey kijk een dode piloot met een paard op zijn vliegtuig"
En vervolgens...
"Volgens haar zou het geluk brengen."

Ik zie de connectie niet... rare jongens die Italianen.. haha.

Leuk stukje! Ben toch al vrij lang F1 fan (opgegroeid) maar heb dit nog nooit gehoord..

0 15-12-2009 10:44:23
Mr_Hond
Gold Member

En die Graaf Francesco Baracca heeft dat paard gezien in een regio in Duitsland en vond het kracht uitstralen en wilde dat ook.
Dat paard is het wapen van Stuttgart, thuis haven van(trom geroffel) Porsche, die ook dat zelfde paard in het logo heeft.

1 15-12-2009 11:06:13
RPJdeWeert
Bronze Member

Als je de hengsten van het logo van Porsche en die op mijn rechterarm (Ferrari dus) vergelijkt, dan zie je dat ze in niets op elkaar lijken. Het zijn allebei paardjes en ze steigeren, maar allebei heel anders en daar houd iedere vergelijking op.

15-12-2009 13:14:06
kelke
Bronze Member

alleen weten nog steeds niet waarom, het paard van ferrari zijn staart omhoog heeft. Terwijl het paard van graaf Francesco Baracca een paard had met de staart naar beneden

0 15-12-2009 11:16:19
bengelke
Gold Member

nu, een fijn woordje uitleg over "dat beesje", thanx kurtbogie


kelke zegt: alleen weten nog steeds niet waarom, het paard van ferrari zijn staart omhoog heeft
Nu, denkelijk heeft het dermee te maken dat een ander paard zen staart maar laat hangen, maar dit is geen gewoon paard, gelijk ferrari ook geen gewone autoos maakt. Ze, proberen, "super", of "andere" autoo's te make.
dat denk ik althans

effe offtopic:
Enzo kon het logo nog niet aanbrengen op zijn auto's, want toen waren dat nog Alfa Romeo's
ik heb overtijd ergens gelezen, vraag me niet waar, dat de fiat groep van het verlieslatende alfa afwil. Zo zou vw interresse hebbe om het over te nemen. Zou vw dezelfde fout gaan maken als ford? Zoveel merken willen hebben, dat ge nix meer kunt beheren? Ze zouden nu zelfs de grootste groep hebben. Overtijd hebben ze nog zeggenschap over suzuki genomen

0 15-12-2009 11:26:44
Mr_Hond
Gold Member

bengelke,
De staart staat omhoog omdat hij anders niet in het schild past.

0 15-12-2009 11:37:42
Deefje
Silver Member

Wederom bedankt voor de info,Kurt.Je bent echt goed bezig de laatste tijd. ;-) Ik hou van dit soort informatieve stukjes.Ze voegen tenminste iets toe.

1 15-12-2009 12:01:55
kurtbogie
Bronze Member

aan Deefje:

Nu het seizoen, helaas, teneinde is en er niet altijd nieuws is te rapen, proberen wij bij de redactie onze leden zoveel mogelijk info te geven, zelfs tijdens de kalme periodes.

't Is leuk te weten dat je zoiets apprecieert. We doen het immers voor onze leden.

15-12-2009 17:16:00
Mr_Hond
Gold Member

RPJdeWeert,
Zoals ik al geschreven had, de 2 paarden hebben toch echt de zelfde bron, het wapen van Stuttgart.
Porsche heeft hem direct over genomen.
Ferrari heeft hem met een omweg via die de baron, en je weet copy's wijken altijd iets af het het orgineel.
en die is onder de gordel, dat weet ik ;)

0 15-12-2009 14:35:44
;