Menu
©

Column: Nieuwe regels van 2009

3 reacties | 2322x gelezen
07-07-2009 15:27

mika1 | KERS, diffusors, de terugkeer van de slicks en de opkomst van Brawn GP en Red Bull Racing, seizoen 2009 heeft het allemaal! Maar wat zijn nou de gevolgen van deze nieuwe reglementen na 8 wedstrijden racen?

Lay-out en aërodynamica F1 auto's 2009: De FIA wilde het na 2008 over een andere boeg gooien, er moest wat veranderen binnen de Formule 1. De fans wilde meer actie op de baan en dus moest er meer worden ingehaald. Zo komen we meteen bij de nieuwe regels wat betreft de aërodynamica van een F1 auto. De voorvleugels werden sneeuwschuivers, de achtervleugels krompen en de breedte van de wagens nam radicaal af vergeleken met de wagens van 2008. Hierdoor zou de coureur die wil inhalen minder nadeel hebben van de aërodynamica van de auto voor hem en er meer ruimte ontstaan op de circuits om te kunnen inhalen. Daarnaast keerden de slicks terug, de banden zonder groeven, waardoor de band een groter draagvlak heeft met het vretende asfalt. Hierdoor hebben de coureurs meer grip en zouden zij beter kunnen inhalen. Het KERS-systeem: 2009 zou het jaar van het KERS-systeem moeten worden, het systeem dat de energie die vrijkomt tijdens het remmen weer gebruikt om zo de auto een aantal seconden 80 km/u harder te kunnen laten lopen. De coureur kan zelf het moment bepalen waarop hij van deze korte powerboost gebruikt maakt. Wanneer de coureur de finishlijn passeert, wordt het KERS-systeem weer helemaal opgeladen, zodat de coureur elke ronde van het KERS-systeem gebruik kan maken. Het systeem moet de Formule 1 helpen aan een groener imago door de energie her te gebruiken en meer inhaalacties op de baan mogelijk te maken. Mijn visie op de nieuwe regels voorafgaande aan seizoen 2009: Al deze regels bijelkaar moesten de actie op de baan vergroten, ik moet toegeven dat ik deze regels zeer logisch vond en een goede zaak voor de Formule 1, al had ik wel een dubbelgevoel hierbij, want waren seizoen 2007 en 2008 niet spannend? Werd het kampioenschap in 2008 niet in de laatste bocht beslist? Toch gaf ik het een kans, misschien pakken de regels wel heel goed uit?
De legaal verklaarde double-decker diffusor: Brawn GP, het team van Ross Brawn, zette in de wintertesten zeer goede resultaten neer. Echter zij waren niet de enige die goed bezig waren. Red Bull Racing, Toyota F1 en Williams F1 waren ook zeer snel. Ook in de eerste vrije trainingen van het seizoen, vonden we deze teams terug in de kop van het veld. Mclaren Mercedes en Scuderia Ferrari daarintegen hadden veel te maken met verschillende kinderziektes, die eerst moesten worden opgelost. Toen werd er iets onder de Brawns, de Toyota's en onder de auto's van Frank Williams wat geconstanteerd. Het was een diffusor, kort door de bocht, extra luchtgaten onder de auto die de luchtstromen onder de auto zo aanpassen, dat de auto meer downforce heeft en dus beter op het asfalt ligt. Dit is vooral duidelijk te zien bij de Brawns, in Bahrein kon Jenson Button met een veel hogere snelheid de hoge snelheidsbochten door dan Lewis Hamilton in de McLaren. Natuurlijk gingen de teams zonder diffusor meteen klagen en lagen de kwestie voor bij het WMSC (World Motor Sport Council), die net als de FIA de diffusor legaal verklaarde. De diffusor gaf de BGP 001 een groot voordeel vooral in de bochten, waardoor het zware KERS systeem helemaal niet nodig was om de concurrentie voor te blijven. Naast de diffusor is de Brawn aërodynamisch ook zeer sterk, Ross Brawn was al vroeg begonnen met de bouw van de BGP 001 en kon hierdoor optimaal gebruik maken van allerlei tesmogelijkheden, zoals de windtunnels.
Het wonderkind van Adrian Newey, de RBR 5: Ook Red Bull Racing behoort tot de snelle teams van 2009. Het Brits-Oostenrijkse team was eerdere seizoenen vooral in de middenmoot te vinden, maar kan dit seizoen meedingen om de prijzen. De RBR 5 is zo bijzonder, omdat de Red Bull zonder een diffusor of een KERS-systeem met de beste meekan. Integenstelling tot de teams zonder diffusors als Scuderia Ferrari en McLaren Mercedes is het Adrian Newey en Red Bull Racing wel gelukt om zonder diffusor zeer snel te kunnen zijn. Net als de BGP 001 van Ross Brawn, is de RBR 5 op aërodyniamisch vlak zeer sterk. De auto wordt elke race voorzien van updates en debuteerde in Monaco met een eigen ontworpen diffusor. Op Silverstone won de Duitser Sebastian Vettel soeverein en lijkt het erop dat de constante upgedate RBR 5 een inhaalslag, wat zeg ik, zelfs misschien een voorsprong aan het nemen is op de jongens van Ross Brawn. Echter kan ik hier nog niet over oordelen, want het seizoen is nog lang. KERS, hot of flop? KERS werd voor de opening van het seizoen gezien als een bruikbaar en groen systeem om mee te kunnen inhalen. De grote teams als McLaren Mercedes, Scuderia Ferrari, BMW Sauber en Renault F1 hebben gedurende het seizoen het KERS-systeem geïntroduceerd op de auto. Al snel werd duidelijk dat het inhalen maar minimaal werd bevorderd door dit systeem. KERS kan welke elke ronde worden gebruikt maar in een ronde zelf maar een aantal luttele seconden, daarbij komt dat dit systeem wel 20kg zwaar is en de balans van de auto hierdoor word beïnvloedt. De nieuwe aërodynamica regels maakte het alleen maar moeilijker voor de teams die KERS gebruiken, de auto goed aan het zware systeem te kunnen aanpassen. Daarnaast heeft het KERS-systeem de gebruikers klauwen met geld gekost, en dan hebben we het nog alleen maar over het aanpassen van de auto aan het KERS-systeem. Force India en Toro Rosso hebben daarom na interesse getoond te hebben, toch het systeem links laten liggen naast RBR en de ''diffusor-teams''. Uiteindelijk hebben Scuderia Ferrari, McLaren Mercedes, BMW Sauber en Renault F1 het systeem de rug toegekeerd. Williams is nog altijd bezig geld te investeren in een KERS-systeem die gebruik maakt van een vliegwiel die aangesloten zit op de remmen van de auto. Laatst heeft Williams ontwerper Patrick Head aangegeven, dat het KERS systeem met vliegwiel(die nog zwaarder is dan de normale versie) waarschijnlijk met het zware gewicht een negatieve invloed kan gaan hebben op de balans van de Williams FW31. Ik vind het KERS-systeem een groot verslindende FLOP. Het KERS systeem vond ik eerst een genuanceerd systeem voor de toekomst. Echter vind ik het systeem na acht races door het storende zware gewicht alleen maar nadelig voor de gebruikers ervan. Die 80 km/u voor een paar seconden maakt dat echt niet goed. Ik vind het systeem erg goed om mee te verdedigen, denk aan Räikkönen vs. Glock in Bahrein en Kovalainen vs. Barrichello in Turkije. Verder kan je er inderdaad een aantal plaatsen mee winnen tijdens de start. Echter deze voordelen vallen in het niets vergeleken met de nadelen van dit systeem, dat ook de reden is voor de gebruikers ervan om het systeem de prullenbak in te gooien. Het kost vreselijk veel geld en verstoort de gewichtsverdeling van de auto hevig. Het doel van dit systeem, meer mogelijken bieden om te kunnen inhalen, is in mijn ogen ook niet bereikt. Ze kunnen bij de diffusor-teams en RBR niet eens in de buurt komen en de aantal seconden zijn vaak niet genoeg om de auto er voorbij te kunnen steken. Kortom, genoeg redenen om dit systeem links te laten liggen.
Conclusie: Al deze nieuwe regels moesten tot meer inhaalacties leiden, is dit ook daadwerkelijk gelukt? Ik vind van niet. Het KERS-systeem heeft niet gebracht wat ervan werd verwacht. De slicks hebben wel op mij tot nu toe een goede indruk gemaakt. De auto's halen hoge snelheden en gaan erg mooi door de bochtencombinaties heen. Ik vind het verschil wat betreft het aantal inhaalacties tussen vorige seizoenen en dit seizoen niet erg groot. Vanaf de start is het vaak spannend maar daarna vallen we al snel weer in het oude ritme terug met grote verschillen tussen de auto's en zijn de verdedigende auto's bijna niet in te halen. Ik denk dat de vaardigheden van de coureur die probeert in te halen, beslissend is tijdens een inhaalactie. Zo zien sommige coureurs snel gaten of weten ze punten te vinden waarop ze onverwachts voorbij kunnen komen. Zoals Fernando Alonso dat zo goed kan, zo wist hij in de straten van Singapore mooie inhaalacties te maken op plaatsen waar moeilijk in te halen was. Verder blijft het circuit ook zeer bepalend voor het aantal inhaalacties. Kortom, de FIA heeft het geprobeerd met volgens mij logische regels, alleen het resultaat na acht races is denk ik niet wat de meeste mensen en fans ervan verwacht hadden.

Bron: mika1/formule1nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

TuxBrother
Silver Member

Leuk stukje Mika :-)
Helemaal met je eens en daarbij zijn de auto´s nog oerlelijk ook!
Over de RBR 5, Newey is het wonderkind en niet de auto ;-)

0 07-07-2009 15:56:58
Insure
Silver Member

De regels zijn inderdaad goed en er is geprobeerd om het aantal inhaalacties te vergroten.Tot zover natuurlijk harstikke goed. Ik denk dat als het in de F1 om puur alleen inhaalacties had gedraaid dat dan al 95% van de fans was overgestapt op GP2 of WTCC.

Al met al merk ik ook weinig verschil met vorig jaar maar het is wel leuk dat de volgorde anders is dan de jaren hier voor.OOk al is de nieuwe rangorde al weer nadrukkelijk aanwezig.

De circuits moeten inderdaad worden aangepakt en mijn mening is dat je qua inhaalacties niet te veel moet doorschieten met minder downforce etcetera.

1 07-07-2009 18:54:53
wicked
Silver Member

Edit: KERS geeft maximaal 6sec per ronde een boost van 80pk extra op het vliegwiel, waardoor de auto sneller kan accellereren en dus sneller op z'n top kan komen, max snelheid ligt miss een paar km per uur sneller op top dan auto's zonder kers, dit mede door een andere aerodynamica en wellicht iets lichtere auto van de auto's zonder kers..

Vergeleken met vorig jaar is er een hele hoop veranderd, de rondetijden zijn een seconde tot een paar seconden langzamer dan vorig jaar, toch werd er vorig jaar al beweerd: 2009 zal de grip verhogen dankzij de full slicks.. Dankzij de domme aerodynamica regelementen kunnen deze auto's hier niet van profiteren en zullen ze jusit langzamer gaan rijden ipv sneller, meer grip = sneller? *uche, logische beredenering van vorig jaar..

Daarnaast zijn er diverse updates geplaatst waardoor ze aan de voorzijde meer grip zouden moeten kunnen halen en door de hoge achterspoiler zouden ze evenveel grip aan de achterzjide moeten hebben, samen met de full slicks: meer grip toch? *uche, niet dus..

Enigste voordeel wat ze hebben behaald uit de nieuwe vleugels is dat de auto's dichter achter elkaar aan kunenn rijden doordat de airflow van de hoge spoiler achter en de bredere voorvleugel dat er geen storing/minder storing in de lucht zit waardoor ze naar elkaar toe kunnen rijden zonder verstappen-actie te krijgen die een paar jaar geleden achter in de auto van JP Montoya als ik me niet vergis, door de air flow had hij geen druk meer op de voorbanden waardoor de wielen van de grond af kwamen en hij vol in de achterkant klapte.. voordeel, kunnen we nu volgend jaar weer met spanning kijken naar een kwalificatie waar ze proberen om het ronderecord van de vorige jaren te verbeteren ipv alleen maar te laten zien dat ze stukken langzamer zijn?

Politi.. eeurm formule1 gaat eindelijk weer concentreren om de sport, nu maar hopen dat, niet alleen voor de fans, maar ook voor de coureurs dat ze sneller kunnen gaan rijden op de tracks, echte coureurs kunnen maar neit snel genoeg over het asfalt gaan, veiligheid in de formule 1 zit erg goed, nu nog die paar km/u op top en grip?

07-07-2009 22:53:54
;