Menu
©

Column:"O Fortuna"

2 reacties | 2125x gelezen
04-11-2008 23:16

lars75 |

Net als in het klassieke meesterwerk “O Fortuna” van componist Carl Orff, is de huidige tendens dat er geregisseerd toegewerkt wordt naar een apotheose.

Bron: lars75

Echter is de componist in de huidige versie de FIA onder leiding van de heer Mosley. Die laatste engageert echter wel meer dan een bloedstollende finale van een volledig seizoen. Maar in beide gevallen valt er geen voortijdige beslissing af te dwingen door de betrokken partijen. Mosley blijft tot zijn finale en de spanning blijft tot die laatste 500 meter.

Al voor het seizoen begon werd het ene team gestraft voor bedrijfsspionage bij hun conculega en kreeg de andere enkel een berisping. De gestrafte ontkent alle betrokkenheid en pleit onschuld, de ander bekend openbaar schuld en gaat vrijuit!
De regels worden aangepast, alles wordt weer anders. Het moet gelijkwaardiger en spannender, er dient nivellering op te treden tussen de teams. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks, maar het dient te gebeuren. Al kost het de sport de kop en wordt de angel uit de basis van deze geweldige sport getrokken, het moet en zal gebeuren. Al moet Mosley er vijf dames van lichte zede voor aftuigen, zijn wil geschiedde.

Vervolgens zijn er tal van klungelige en domme acties van de toppers in het kampioenschap die mede voor het gewenste resultaat zorgen. Allen hadden wel hun knullige momenten die menig rijder in een formule Ford nog niet zal overkomen. Ook waren er positieve verrassingen en enerverende overwinningen.
Drie jaar geleden was er een armlastig team dat bij de gratie van een doldwaze Aussie mocht blijven bestaan. Zij bungelden steevast achteraan het veld en waren een triest slachtoffer van de geldverslindende machine die Formule1 heet. Na toedienen van de nodige koolhydraten en suikers is dat team uitgegroeid tot een subtopper die kansen op podia en zelfs een overwinning niet laten liggen. Beide rijders zijn uitgegroeid van veldvulling tot geduchte tegenstanders om de punten. Ook declasseert dit team het team van de naamgever en suikeroom. “Het” grote fabrieksteam van RedBull! Dit team kwam tot de logische conclusie dat zij beter zouden presteren met een middelmatige Renault motor dan met de krachtigste motor van het veld. De kleine broer spon er garen bij, waarvoor dank.

Ook is er een ander team dat de gelederen sluit en ook zij moesten hun kleinere broer regelmatig als meerdere beschouwen. Waar de kleine Japanners progressie boekten, zonken de grote Japanners steeds dieper het achterveld in. En als je als grote broer niet kan winnen. Dan draai je gewoon het kleine broertje de nek om en dump je het lijk in de Atlantische Oceaan, zonder er naar om te kijken. Maar volgend jaar wordt wederom weer alles beter met dat team en gaan ze voor de overwinningen, iets wat ze al sinds 1998 roepen. Ze roepen het zo lang dat zij er echt in zijn gaan geloven en wij het al eens niet meer horen.

Dan het team dat vanaf het begin mee streed om de punten en het podia. Hun nummer 1 heeft problemen met de auto en groeit. Zijn teamgenoot staat er vanaf het begin goed bij en is lang in de strijd voor de titel. Aan het eind van het seizoen lijkt het eerder omgekeerd, lijkt de pool toch iets teveel Vodka genuttigd te hebben en lijkt de Deutsche gründlichkeit weer terug op zijn niveau. Echter zijn ze in München meer naar volgend jaar gaan kijken dan naar dit kampioenschap. Constructeurs was al lang niet meer haalbaar, hun rijders zo goed als kansloos voor de titel. Dan maar geld in volgend jaar pompen en dit seizoen lijdzaam toezien hoe het team van Renault je in het gezicht uitlacht en twee overwinningen die van jou konden zijn voor je neus wegkaapt.

Maar boven alles is de FIA het geheel aan het dirigeren, dit door dubieuze en inconsistente beslissingen te nemen die het kampioenschap noodgedwongen beïnvloeden. Koste wat het kost zal er geen voortijdige beslissing geforceerd worden! Tot na de laatste race zal niet bekend zijn wie zich als winnaar zal mogen laten kronen. Langzaam, gedecideerd, geslepen wordt er toegewerkt naar die apotheose in de laatste 500 meter. Als een componist die in een spannend, spectaculair stuk naar zijn hoogtepunt toe werkt, zijn kampioen, zijn “O Fortuna”.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

crash2000
Diamond Member

:clap: Netjes Lars.

1 05-11-2008 05:42:37
RvL
Silver Member

Lars, slechts 1 ding: [img]http://gathering.tweakers.net/global/smileys/worshippy.gif[/img]

05-11-2008 07:39:43
;